Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera hemsida med databas, tips på leverantörer mm?!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-02 11:42

Hej!
Ska till att producera en hemsida för racing mm. Den ska innehålla nyheter, nyhetsbrev, uppladdning av bilder/länker/nyheter via internet... Dvs man behöver ett crm-system eller liknande.
Vad behöver jag tänka på?
Finns det bra leverantörer som inte kostar skjortan av program, webbhotell mm. Själv har jag gjort ett antal sidor själv i ren html inte php. Jag vill att det ska vara lätt att göra formgivningen och sköta uppdateringar.

Tips på leverantörer och genvägar, upplägg mm vore tacksamt!

Tack på förhand
/Daniel

Ursprungligen av Danielo:

Hej!
Ska till att producera en hemsida för racing mm. Den ska innehålla nyheter, nyhetsbrev, uppladdning av bilder/länker/nyheter via internet... Dvs man behöver ett crm-system eller liknande.
Vad behöver jag tänka på?
Finns det bra leverantörer som inte kostar skjortan av program, webbhotell mm. Själv har jag gjort ett antal sidor själv i ren html inte php. Jag vill att det ska vara lätt att göra formgivningen och sköta uppdateringar.

Tips på leverantörer och genvägar, upplägg mm vore tacksamt!

Tack på förhand
/Daniel

jag använder bluehost.com själv och är supernöjd. kostar inte skjortan heller och supporten är hur trevlig som helst. ville ha ftp:n hemma istället för på deras server, inga problem tog bara ett par minuter innan det var fixat...

/D

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 14:45
Ursprungligen av Danielo:

Hej!
Ska till att producera en hemsida för racing mm. Den ska innehålla nyheter, nyhetsbrev, uppladdning av bilder/länker/nyheter via internet... Dvs man behöver ett crm-system eller liknande.
Vad behöver jag tänka på?
Finns det bra leverantörer som inte kostar skjortan av program, webbhotell mm. Själv har jag gjort ett antal sidor själv i ren html inte php. Jag vill att det ska vara lätt att göra formgivningen och sköta uppdateringar.

Tips på leverantörer och genvägar, upplägg mm vore tacksamt!

Tack på förhand
/Daniel

"crm"? Du menar kanske "CMS", dvs Content Management System, där man har databaser (ofta MySQL) och annat så att medlemmar kan vara med i en "community".

I så fall, kolla in antingen Mambo http://www.mamboserver.com/ eller Xoops http://www.xoops.org/ som enligt min ödmjuka åsikt är dom bästa. Båda är gratis och det finns en massa extensions, dvs moduler som du kan klämma in. Om du vill ändra mycket i layouten, så kräver det nog ganska ordentliga kunspaker i HTML och CSS, men om du nöjer dej med någon av de färdiga templates som finns till båda - och kanske bara ändrar några bilder, så ska du kunna fixa prylen utan såna kunskaper.

Vad gäller webhotell, så tycker jag du lika gärna ska titta utomlands, eftersom det inte spelar nån roll (om du inte vill besöka deras kontor eller så, förstås). I t.ex. USA är hotellen som regel billigare än här, och eftersom dollarn är relativt billg, så tjänar du på det med. Men var inte FÖR snål, eftersom du ofta får vad du betalar för. Visst finns det hotell som inte kostar mer än 2-3 dollar/månad, men dom skulle inte jag lita på. Välj istället något som ligger runt 10-15 dollar. Själv använder jag uteslutande Kualo http://www.kualo.com/ numera och är enormt nöjd, inte minst med deras extremt snabba support - dygnet runt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-06-02 15:08
Ursprungligen av Danielo:

Hej!
Ska till att producera en hemsida för racing mm. Den ska innehålla nyheter, nyhetsbrev, uppladdning av bilder/länker/nyheter via internet... Dvs man behöver ett crm-system eller liknande.
Vad behöver jag tänka på?
Finns det bra leverantörer som inte kostar skjortan av program, webbhotell mm. Själv har jag gjort ett antal sidor själv i ren html inte php. Jag vill att det ska vara lätt att göra formgivningen och sköta uppdateringar.

Tips på leverantörer och genvägar, upplägg mm vore tacksamt!

Tack på förhand
/Daniel

Tjenare Daniel,

Tips: http://opensourcecms.com/
Där hittar du ett gäng olika OpenSource CMS (alltså Content Management System, inte Customer Relations Management som är kundvårdssystem och helt väsensskillt även om det kan integreras och kostar en slant).

När det gäller webhotell så skulle jag rekommendera Oderland.se. I deras silver- och guldpaket så får du faktiskt med Mambo som nämdes tidigare så slipper du fundera så mycket på installationen och kan koncentrera dig på form och funktion.

Jag gissar att du kommer att behöva installera en del tilläggsmoduler för att få alla de funktioner du efterfrågar.

/K

1
Bevaka tråden