Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SAS obegripliga bokningssystem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag förvånas över att SAS fortfarande har en så dålig internettjänst efter att dom blivit utnämnda till "sämsta internetsajt" av Internetworld och att tiotusentals svenskar hört av sig till deras internetsupport (berättade en man på deras internetsupport...).

Internetbokningen fungerar halvdåligt på Mac (minst sagt) men mer fascinerande är att den är så konstigt byggd att viss funktionalitet verkar saknas. Eller så är jag dum i huvudet? Jag använder bara internet sisådär 2000 timmar om året under dom senaste 5-8 åren så vad vet jag

Hursomhelst - en utmaning för er alla!

Din chef vill skicka dig till Singapore. Du får boka vilken biljett du vill och vill naturligtvis flyga Business Class med dom nya stolarna som går att luta tillbaka helt (Business Sleeper heter stolarna). Du ska flyga i början på juli och hem 14 dagar senare - välj vilka datum du vill för enkelhetens skull. Priset spelar ingen roll.

Hur tusan bokar du dessa stolar? Hur bokar man businessbiljetter överhuvudtaget? Hittar du en bild på deras sleeperstolar på hemsidan?

Inte så konstigt att det går dåligt för SAS när kunderna inte ens vet hur man köper deras tjänster. Har en känsla av att dom flesta knappar in www.singaporeair.dk istället

Vad jag ser efter att ha kollat runt så finns inte möjligheten att beställa en resa som affärsresenär hos SAS via nätet, då skall man ta kontakt med SAS via telefon eller e-post, men lite info finns att få för affärsresenären via "översikt biljetttyper" på första sidan, pristillägget är 600 USD/riktning för sleeper varianten.

Haha jag har samma problem med sas bara tokhatar dersas sida.
Jag har fördelen att jag har en flickvän som är envis som synden som jag tidigare bad boka biljetterna.
hon kunde sitta i 2 timmar med suporten i ena örat för att boka.
Nu har även hennes tålamod tagit slut så vi brukar boka via http://www.aftonbladet.se/resa
där man kan boka sas faast via resebyråer som har trevligare gränssnitt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-06-02 18:12

Hehe, jag har också fina erfarenheter av SAS hemsida.
Skulle flyga upp till Stockholm för ett par månader sedan. Gör beställningen med Safari, allt verkar flyta på fint, tills jag får bekräftelsen via mail - då har jag fått de tidigaste utresorna de dagar jag har valt, när jag ville åka mitt på dagen. Avbokar, testar att göra om det med Explorer i Windows istället. Nu finns det helt plötsligt inte en avgång kvar ca. 4 månader framåt - hejja!
Dagen efter verkade det dock fungera igen...

Jag förstår inte hur det kan vara så knepigt - det är ju bara ett fåtal webbsajter som fungerar så dåligt som SAS.se.

Varför säljer dom inte affärsbiljetter via nätet? Kan du tänka dig mer kräsna och otåliga kunder eller en bättre inkomstkälla för SAS? Kunder som gärna betalar fyra gånger så mycket för biljetten bara för att slippa strul:

"Ring 08-797.....tryck 1....tryck 2....vänta i telefonkö.....vänta i telefonkö.....ställ en massa frågor istället för att se vilka tider och flighter som finns på skärmen....fråga efter lediga stolar istället för att se vilka stolar som är lediga på skärmen framför dig....lämna alla uppgifter istället för att det är automatiskt via eurobonus-login...."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 19:56

Dom är lika värdelösa som www.flynordic.se

Där knappar du in var och när du ska åka sen så är det bara trycka enter...
Grejen är den att du får se din dag men den är ju fullbokad, eller så går det inge fligter...

Inte bara pang det komemr upp en ruta. den dagen du valt är tyvärr full. men vi kan erbjuda detta.

så listas alla resor ett tag framöver...

Nejdå..
det va krångligt!

Jag har flygit inrikes biljettlöst tre gånger tror jag. Bara en gång har det fungerat 100%.
Roligast av allt var nog när spärren fått någon slags bluescreen

  • Medlem
  • 2005-06-02 22:17

bra att veta om SAS internetbokning: man bokar det som kommer närmast (det går att boka ibland medn det blir fel, tex dyrare än det ska etc) och så ringer man upp och uppgher sitt bokningsnummer så fixar de det manuellt, till samma låga pris de hade exklusivt för internetbokningar. Så har vi gjort flera gånger. De bara suckar och ber om ursäkt för att internettjänsten fungerar så dåligt.

Jag talade med SAS internetbokning alldeles nyss och deras problem med websajten räddade mig rejält. Av någon anledning hade jag bokat fel flight och skulle missa planet med 98% säkerhet. Antingen var jag onykter när jag bokade eller så uppdaterades inte fönstret när jag bytte flygtid (jag hoppas på det senare alternativet).

Ringde till internetbokningen, förklarade att jag körde Mac och ibland hade problem med deras websajt. Förklarade min situation och berättade att jag inte var 100% säker på att det var deras fel men att jag skulle stå i London utan flyg hem till Sverige. Fem minuter senare hade dom fixat ett senare flyg trots att jag flyger med en "Economy restricted" biljett som inte går att ändra eller avboka.

Bra service - plus till SAS!!

Tipsade dom samtidigt om att det faktiskt inte går att boka Business Class via hemsidan. Fick svaret att det visst går att göra - välj rullmenyn "prislista" på andra bokningssidan och scrolla neråt till dom högsta priserna och där står det faktiskt business. Inte helt enkelt att hitta - och ändå inte aktuellt för mig...men det går!

1
Bevaka tråden