Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut ADSL från Glocalnet hemma.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-08 13:06

Har bytt från Telia till Glocalnet ADSL 500kbit. Hur gör jag för att alla datorer hemma ska komma ut på nätet.

I vår PC med Win XP är Glocalnet "installerat" och fungerar utmärkt, till switchen kopplar jag PC´n och de andra datorerna (2x) mac med trådlöst. Så datorerna "pratar" med varandra.

Men hur når jag internet från maccarna?

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-08 20:12

En sk bredbankdsrouter är vad du behöver! Finns i olika utföranden och med eller utan trådlös access, men du verkar ju redan ha det...
Anledningen är att man bara får en IP-adress tilldelad av uppkopplingen. Så antingen kan du använda en dator på den adressen eller så kan du låta en router ta hand om adressen och vidarebefodra trafiken till det interna nätverket.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-01 21:39
Ursprungligen av Arab99:

Har bytt från Telia till Glocalnet ADSL 500kbit. Hur gör jag för att alla datorer hemma ska komma ut på nätet.

I vår PC med Win XP är Glocalnet "installerat" och fungerar utmärkt, till switchen kopplar jag PC´n och de andra datorerna (2x) mac med trådlöst. Så datorerna "pratar" med varandra.

Men hur når jag internet från maccarna?

Anders

Du behöver en bredbandsrouter. Lite osäkert när du talar om switch eller om du menar att du har en router. Vad är det för modell? Om inte du har en router så kostar en trådbunden inte många hundralappar. Sedan ställer du in att routern sköter uppkopplingen mot glocalnet genom att du skriver in routerns adress i valfri webbläsare. Adressen brukar vara: http://192.168.0.1/
Inställningen brukar heta PPPoE - Där fyller du i samma användaruppgifter och lösen som i XP's "fjärranslutning"

Nu sköter routern uppkopplingen och du behöver inte ansluta eller koppla upp och alla datorerna kan surfa oberoende av varandra.

Hoppas du blivit lite klokare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-01 22:37

Jag vet inte riktigt hur det kommer att gå men jag hoppas att det kommer att gå bra för dig.
Min pappa skaffade Glocalnet och det blev lite problem eftersom ADSL modemet också är en router modemet skapar IP via DHCP som sedan kommer att ställa till det för kring utrustning som också vill skapa IP adresser via DHCP så vad du ska göra är att nollställa modemet och sedan ska du skriva in uppgifterna du fått från Glocalnet på din router. du ska också skriva in DNS IP adress.
det Låter kanske besvärligt och det är ganska svårt om man inte kan så mycket. Jag önskar också att det vore lättare. Nu har jag gjort detta på en PC men i praktiken så ska det inte vara nån skillnad mot en Mac.

1
Bevaka tråden