Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning Z800i + USB + Tiger

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:49

Jag har kopplad en USB kabel mellan min Z800i och min mac som kör tiger.

Memory kortet monteras och jag kan kopiera över de bilder jag tagit med kameran till iPhoto och lägga över några schyssta mp3.

När jag är klar så drar jag som vanligt den monterade skivan till papperskorgen,
den försvinner från skrivbordet.

Väntar jag 10-15 sekunder och ansluter USB kontakten till datorn igen så hänger sig datorn och man får upp den där välkända rutan att man behöver hålla in powerknappen för att stänga av datorn.

Det märkliga är, att även om man inte ansluter telefonen igen så inom ett par minuter så hänger sig datorn på samma sätt.

Jag har en helt ren tiger installation, och symptomen har uppstått varje gång jag provat, och det är 4 ggr nu!

Jag ska prova på en annan dator som kör tiger också, men jag är rätt säker på att det är en bugg!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-01 12:21

Jag har exakt samma problem. Onaturligt störande!
Kör 10.4.1 på iBook 1.2 GHz 512Mb

/Johan

Senast redigerat 2005-06-14 23:04
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-01 13:19

Det här fenomenet är ju vid det här laget ganska känt. Det drabbar även folk med K750i telefoner.
Får väl hoppas att någon lyckas reda ut vad det beroro på.

Ingen som sett om det finns någon lösning på problemet än?
Skulle ladda ner lite MP3 till min splittans nya Z800i och hade inte läst detta inlägg före och blev rätt fövånad (läs "sur...") då jag fick starta om min Mac efteråt....

Ursprungligen av Maria M:

Ingen som sett om det finns någon lösning på problemet än?
Skulle ladda ner lite MP3 till min splittans nya Z800i och hade inte läst detta inlägg före och blev rätt fövånad (läs "sur...") då jag fick starta om min Mac efteråt....

Jag har en fundering om det kanske kan bero på att Macen också laddar upp
telefonen när den anslutes via USB.

Har ni testat att byta USB port, eller att ansluta telefonen via en USB-HUB?

Det kanske också kan vara en idé om alla listar vilken version av
OS dom kör samt vilken datormodell dom har. Eller är det på ALLA
Macar?

Har testat en K750i på en iMacGlobe/17" och där var det inga problem
med nyaste panthern.

/kebarb

Ursprungligen av kebarb:

Har testat en K750i på en iMacGlobe/17" och där var det inga problem
med nyaste panthern.

PowerBook 12" med 10.4.1

Ska testa med hub och återkomma.

Ursprungligen av Maria M:

PowerBook 12" med 10.4.1 1,33 GHz

Ska testa med hub och återkomma.

Har testat med en extern hub: Gav samma (dåliga) resultat...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-04 23:13

Detta är ett välkänt problem som drabbar datorer med Tiger (10.4.x) installerat. Panther (10.3.x) har inte detta problem. Det gäller både Z800i och K750i, om det även gäller fler telefoner vet jag ej.

Felet är relaterat till USB, så det går utmärkt att överföra filer via blåtand istället så länge.

Ursprungligen av hugin:

Felet är relaterat till USB, så det går utmärkt att överföra filer via blåtand istället så länge.

Men det är en viss skillnad på hastigheten i överföringen.....! Så jag kan knappast säga att blåtand är ett "utmärkt" alternativ. Däremot tidskrävande alternativ.

Senast redigerat 2005-06-05 14:39

sonyericsson - support?

Någon som varit i (direkt)kontakt med supporten?

Ursprungligen av jenslandberg:

Någon som varit i (direkt)kontakt med supporten?

Bara SonyEricssons support:

Sony Ericsson tillhandahåller tyvärr ej några drivrutiner för macintosh. Vid problem behöver ni kontakta leverantören av de drivrutiner ni använder.

//Maria

bugg i dugg

1. ifall ni får problem, skicka över dem till Apple om ni har möjlighet, ju fler som får fel destu snabbare kommer en uppgradering.
2. jag tror att 10.4.2 ploppar upp snart och jag tror de har löst det då - hoppas jag.

så länge det inte ses som en "Major" bugg så talar man inte om det - detta gäller alla tillverkare...

Då du ansluter usbkabeln så finns ju funktion USB Modem och också USB minne som skall hanteras. och jag tror det blir konflikt. och problem när man tar bort kabeln

Ursprungligen av MacHedberg:

1. ifall ni får problem, skicka över dem till Apple om ni har möjlighet, ju fler som får fel destu snabbare kommer en uppgradering.

Har gjort det - två gånger....
Men därifrån är det ju noll respons, så man vet itne om det bara gått i "svarta hålet" eller om någon verkligen läser och förstår och agerar.

Ursprungligen av Maria M:

Har gjort det - två gånger....
Men därifrån är det ju noll respons, så man vet itne om det bara gått i "svarta hålet" eller om någon verkligen läser och förstår och agerar.

Jag vet!, men de läser av och kollar. och är det bara någon enstaka som har problem med något så ligger det kanske inte på priolistan men sen om felet är av "elakare" art så hugger dom tag i det.
kanske

jag återkommer ifall jag får fram något annars
håll ut....

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-06-04 18:58

Provade min K750i nu och fick samma problem. Jag kör 10.4.1 på en powerbook 12 1.33ghz.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-06-12 16:26

Jag har också samma problem.

- Sony Ericsson k750i
- iMac G4 800Mhz
- Tiger 10.4.1

Samma problem via USB-hubb

1
Bevaka tråden