Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport & BBB & hjälp snälla!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 12:42

Håller på att bli desperat. Har flyttat. Bytt från Telia adsl till BBB adsl 8 Mbit. Airport har funkat utmärkt, tre datorer, två mac och en pc har delat uppkoppling. Nu med BBB funkar nada! Har exakt samma inställningar, det enda som bytts är till BBB Xavi modemet. Det lagom lustiga är att om jag tar med mig Airporten till gamla lägenheten så funkar allt utmärkt genast. Har kollat tidigare inlägg men inte hittat nåt hjälper. Nån som har nåt tips, har BBB lösningen? Snälla!

Har du fast IP-nummer eller dynamiskt hos BBB? Funkar det om du ansluter en Mac istället för basstationen till ADSL-modemet?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 14:05
Ursprungligen av Martin Belak:

Har du fast IP-nummer eller dynamiskt hos BBB? Funkar det om du ansluter en Mac istället för basstationen till ADSL-modemet?

/M

Tack för svar. Har dynamiskt IP. Ja det funkar om jag ansluter modemet direkt till t ex PowerBooken.

OK, då är det inte BBB det är fel på. Testa med att koppla in en annan dator direkt till modemet också. Det kan vara så att abonnemanget låser sig till vissa MAC-adresser (nätverkskortadresser), det vill säga att bara exempelvis två olika datorer kan använda abonnemanget under en period av 24 timmar. Fungerar det med den andra datorn också, så är det något knas med Airport-basstationen.

Eventuellt kan du återställa den. Kika därefter i inställningspanelen för AirPort-basstationen att TCP/IP är inställd på "Använder DHCP" under Internet-fliken. Under nätverk ska du klicka i "Distribuera IP-adresser".

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 15:03

Jag har prövat att återställa airporten och vet att det inte är nåt knas med den eftersom den fortfarande funkar i den gamla lägenheten.

Syftet med återställningen är egentligen att få bort någon knickedickinställning som gör att den bara fungerar med Teliaabonnemanget.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 15:13

Milo,

- Ser du om AirPort:en får en IP-adress från BBB...

- Använder du korrekt kabel mellan AirPort:en och modemet? Troligen bör det vara en korsad kabel, till skillnad från om du ansluter en dator direkt till modemet, då kabeln bör vara av rak modell.

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 15:43

Återställningen gör alltså ingen skillnad. Airporten får IP från BBB. Och jag ska kolla kablarna! Åtrekommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 16:07
Ursprungligen av Milo:

Återställningen gör alltså ingen skillnad. Airporten får IP från BBB. Och jag ska kolla kablarna! Åtrekommer...

Milo,

Om din AirPort är konfigurerad att få sin IP-adress via DHCP från operatören och den de facto får sin IP adress från BBB så har du rätt kabel mellan AirPort och modem...

- Får din AirPort även DNS-adresser från BBB?

- Har du testat att ange IP-adressen till en webbplats i ex.v. Safari, istället för att ange webbadressen...? Prova med 195.43.255.242...Fungerar det, ja då är problemet att dina datorer inte hittar en valid DNS.

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 17:39
Ursprungligen av Torkel:

Milo,

Om din AirPort är konfigurerad att få sin IP-adress via DHCP från operatören och den de facto får sin IP adress från BBB så har du rätt kabel mellan AirPort och modem...

- Får din AirPort även DNS-adresser från BBB?

- Har du testat att ange IP-adressen till en webbplats i ex.v. Safari, istället för att ange webbadressen...? Prova med 195.43.255.242...Fungerar det, ja då är problemet att dina datorer inte hittar en valid DNS.

-Torkel

YESS! 195.43.255.242 funkar! TACK. Vad göra nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 18:21

JIPPIE! Nu funkar det. Tog bort den av BBB tilldelade DNS adressen i airporten startade om den och datorerna. Skrev sen in IP till 99Mac i webbläsaren och jabba! Tack Torkel och andra sötnosar! Vad skulle man ta sig till utan er!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 18:27

Tack Martin. Sparar dom till nästa gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 21:34
Ursprungligen av Milo:

...Skrev sen in IP till 99Mac i webbläsaren och jabba!...

Milo,

...och vad hände då du skrev www.99mac.se, eller www.dn.se...??

-Torkel

Testa med att ställa in följande två nummer under DNS (Domännamserver) i AirPortbasstationens inställningar för TCP-IP:

195.54.122.200
195.54.122.204

/M

1
Bevaka tråden