Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G5 till en digital designer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp mig gå över till Mac(min Dell-PC är äcklig).

OK. Ett av de få kvarstående argument jag står inför just nu för att INTE gå över till Mac är det som kretsar kring brister för oss som sysslar mycket med webb. Jag är i första hand designer, och inte utvecklare, men jag kodar en del webb. Så...hur validerar ni för PC/IE på en Mac? Finns det vettiga program för att skapa virtuella miljöer, eller tvingas man till att använda en PC vid sidan om(nej tack...)?

Finns det några andra uppenbara nackdelar som ni ser det med att använda Mac som designer för digitala/interaktiva skärmbaserade media?

Tacksam för svar.

/Marcus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:20

Vet inte riktigt vad du menar på.

Det är ju upp till dig hur du kodar en sida i tex DW el GL men.
Har byggt en massa sidor på mac som är optimerade för IE utan problem.

Kan tyvärr inte räkna upp en enda nackdel för dig att inte välja mac framför PC...

Jag använder DW till att börja med, men det är kanske inte så intressant i sammanhanget... Frågan rör hur jag testar en sida i något som motsvarar PC/IE utan att ha en PC till hands? Att koden validerar är ju ingen som helst garanti för att en PC med IE visar sidan som jag tänkt mig. DW:s inbyggda funktioner för simulering vågar jag inte heller lita på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:52

Förslagsvis behåller du din PC eller så skaffar du Virtual PC till Macen och testar sidorna där.

Virtual PC är ett program som emulerar en hel PC-hårdvara så du där kan lägga in Windows (95, 98, XP, 2000 etc).

  • Medlem
  • 2005-05-30 00:12

Virtual PC funkar utmärkt, och om du tänkt köpa Office så finns det paket där det ingår. Virtual PC har kanske inte blivit så snabbt som vissa hade hoppats, men vad gäller emulering så är det det snabbaste som finns oavsett plattform. Html och flash funkar utmärkt.

En variant är att installera ett Windows på PC-maskinen som funkar med MS Remote Desktop. Då kan du ställa Dellen i garderoben och ansluta till den via det här programmet. Du slipper då prestandaförlusten med emulerat Windows och du slipper se burken. Programmet är gratis så vitt jag vet.

MS Remote Desktop Client

Jag jobbar mycket med webbdesign och jag var också skeptisk innan jag bytte till Mac (bytte sep -04). Men det finns verkligen ingen anledning till att inte byta till Mac. För de som inte kan koda html/css för hand finns ju programmen DreamWeaver och GoLive. För de som kodar för hand, så är egentligen det enda man behöver en texteditor. Vill man ha lite mer funktioner så finns det endel småprogram, det jag använder heter BBEdit ( http://www.barebones.com/products/bbedit/index.shtml ) och funkar bra. Jag brukade köra Homesite på Windows innan jag bytte och att ställa om sig till BBEdit var inte så jobbigt. Så länge man har sin texteditor med bra sök/ersätt, färgkodning osv. så är jag nöjd.

Att bygga sidor för IE och testa i Mac kan du glömma, enda grejen är väl att köra Virtual PC och emulera Windows. Men det känns lite kladdigt och inget jag hade gjort. Jag har sparat min Windowsburk och har den till att testa webbsidor, lite 3dsmax och spela spel på. Kodar man efter standarden och lär sig vilka styles IE inte stödjer eller tolkar konstigt, så behöver man knappt testa i IE Windows. Men se upp för att göra för avancerade saker med CSS, för då ser det ofta piss ut i IE eftersom den inte stödjer standraden till fullo och har sina specialare.

Sen finns ju Flash MX på Mac också och jag trivs bättre i det på OS X än jag gjorde i Windows. Det är dock fortfarande ett rätt dåligt/osmidigt program för design, men man kan göra mycket snyggt och användsbart i det, bara man kan stå ut med programmet. :/

En liten detalj som jag stör mig på och som jag inte fått rätt på är att konstiga tecken åäö osv. måste konverteras till kod för att det ska funka när man laddar över filerna till servern och den ska kunna visa dem rätt. Samma när man får vissa filer från Windows-människor så är alla åäö "förstörda" ersatta med skumma tecken så man knappt kan läsa texten. Jag har inte hittat nån lösning för det. Men så länge man kommer ihåg att konvertera tecknena och får in vanan på det så rullar det på! OS X är ju trots allt en så pass mycket mer trevlig/smidig/inspirerande miljö att jobba i än Windows. Så byt till Mac, du har bara att vinna på det, både kreativt och tidssparande!

Tack för alla svar(och ett speciellt tack till "tobiwan")! Det låter som att en extra PC är att föredra, men inte är något absolut måste. Skönt. Man får hålla tummarna för att tanken bakom webbstandarder utvecklas ytterligare, och att webbläsarna får något som liknar en gemensam tolkning av kod framöver, men det är en annan diskussion...

Min nästa fråga till tobiwan är varför du kör 3D Studio Max på PC? Finns det några hinder för att arbeta i detta progam på Mac? Jag har inte arbetat alls med 3D hittills, men det är mkt möjligt att jag så kommer att göra inom en snar framtid.

Ursprungligen av Sidekick:

Tack för alla svar(och ett speciellt tack till "tobiwan")! Det låter som att en extra PC är att föredra, men inte är något absolut måste. Skönt. Man får hålla tummarna för att tanken bakom webbstandarder utvecklas ytterligare, och att webbläsarna får något som liknar en gemensam tolkning av kod framöver, men det är en annan diskussion...

Min nästa fråga till tobiwan är varför du kör 3D Studio Max på PC? Finns det några hinder för att arbeta i detta progam på Mac? Jag har inte arbetat alls med 3D hittills, men det är mkt möjligt att jag så kommer att göra inom en snar framtid.

3dsmax finns inte till Macen som sagt, tyvärr. Men jag har börjat titta på Maya lite smått och ska lära mig det bättre så småningom och köra med det istället. Finns Maya, Lightwave och Cinema 4D till Mac i nya fräscha versioner, så det går hur bra som helst att jobba med 3D på Mac också.
Det lilla jag testat i Maya på Mac har flutit på bra, det enda jag störde mig lite på var interfacet som var buggigt och långsamt. Men själva viewportsen med 3D-objekten flyter på skitbra. Men det var version 5 jag testade och det ska ha hänt rätt mycket förbättringar i de nyaste versionerna, så man får hoppas det är bättre i 6.5 eller vad det nu är uppe i.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-05-30 13:23

<Min nästa fråga till tobiwan är varför du kör 3D Studio Max på PC? Finns det några hinder för att arbeta i detta progam på Mac?>

Enkelt, 3D studio Max finns inte till Mac, endast PC. Men det finns en uppsjö av andra 3d program till Maccen.

Aaa...tänk va dålig koll jag har ;o) Tack.

OK. Hur långt räcker grafikkorten för 3D-arbete tycker du? I vilken utsträckning kan man byta dessa? Är man låst till de Apple store erbjuder, eller finns det ett större urval att välja ibland?

Efter lite närmare efterforskning de senaste dagarna så känns det som att många "varnar" för att de kan komma att släppas en ny generation Powermac:ar inom ett år baserat på de nya generationer av processorer som AMD, Intel och IBM arbetar fram(dualcore osv.). Har ni några tankar kring detta? Bör man avvakta...? Det är trots allt en investering i 20-30.000 kr klassen och en maskin som åtminstonde ska hålla 2-3 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-31 17:18
Ursprungligen av Sidekick:

OK. Hur långt räcker grafikkorten för 3D-arbete tycker du? I vilken utsträckning kan man byta dessa? Är man låst till de Apple store erbjuder, eller finns det ett större urval att välja ibland?

Efter lite närmare efterforskning de senaste dagarna så känns det som att många "varnar" för att de kan komma att släppas en ny generation Powermac:ar inom ett år baserat på de nya generationer av processorer som AMD, Intel och IBM arbetar fram(dualcore osv.). Har ni några tankar kring detta? Bör man avvakta...? Det är trots allt en investering i 20-30.000 kr klassen och en maskin som åtminstonde ska hålla 2-3 år.

Den nya generationen kan dröja länge än. Och tänk på att det ofta dröjer någon månad mellan "lansering" och att du kan knalla in i en affär och få en burk med dig hem.

Grafikkort för mac finns från ATI och nVidia. Det är egentligen samma kort som på PC-sidan men de har annan kod i ROM, så du måste köpa dessa specialkort. De ligger högre i pris än motsvarande PC-kort tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-31 18:58

Min uppfattning av Mac är även att den inte åldras riktigt lika fort som en PC och att den är snäppet enklare att uppgradera (där du i PC'n i flera fall måste ha helt nytt moderkort för ny processor få finns det enklare accelerations kort för Mac, och att stoppa i ny hårdisk och PCI kort i G3 B/W år åtminstone inte några som helst problem p.g.a bristen på sladdar. som i vanliga fall hänger ivägen i en PC burk (åtminstone dom två jag har haft).
Macen brukar dock levereras med ett grafikkort som man knappast höjer ögonbrynen åt.
Ang att det är annan ROM så går det tydligen att flasha vissa kort så dom passar Macen ifall du råkar ha ett bra som suttit i en PC burk.

1
Bevaka tråden