Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm får konstiga ryck

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-27 13:16

Jag har en Apple Studio Display CRT 17", som funkar jättebra och har bättre skärpa än något annat jag har sett (mycket bättre än de nya Cinema Display!).

Men nu har den börjat att få konstiga "ryck" då och då. Ticks liksom ...

Då och då så knäpper skärmen till och så växer bilden till ca 175% (den hamnar utanför skärmen) samtidigt som den blir lite mörkare. Bilden börjar direkt krympa igen och återställa ljuset, så efter ca 4 sek ser den helt normal ut igen.
Detta hände förut kanske en gång i veckan, men nu händer det flera gånger varje dag och ibland händer det flera gånger i rad, innan den har hunnit återställa sig.

Brukade förut testa att avmegnetisera skärmen, men det hjälper inte har jag märkt.

Detta är ett mkt irriterande ticks. Vd tyder det på - håller skärmen på att dö? Och kan man göra något åt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-27 13:39

Det är ett typfel på den skärmmodellen, och tidigare (så sent som förra året, faktiskt) åtgärdade Apple i USA felet gratis för de kunder som drabbats. Mer info finns på apples egna forum, gå in på Discussions >ome > Displays > Displays Forums > Older Apple Displays och sök efter "Popping Sound" eller "zoom" eller "zap".

Problemet är tydligen relaterat till det här felet: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88195

Jag har kontaktat flera svenska apple-ÅF för att få hjälp med detta (senast i höstas har andra europeisk kunder fått sina skärmar kostnadsfritt fixade, trots att skärmarna har fem år på nacken), men inget har hänt :/

...så ring ditt serviceställe och hänvisa till http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88195 så skall de ta hand om problemet. Jag ska nog själv göra ett nytt försök, det var ett sår sedan sist...

Senast redigerat 2004-12-27 13:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 00:04

Jag har mailat LAN-master. Det verkar på dem inte som om man kommer att få någon gratisreparation ...
Jag mailade och frågade om det är de som man ska vända sig till. De sa ja, och det kostar 500 kr i undersökningsavgift och 995/påbörjad h för reparation + reservdelar ... Billigare att köpa ny skärm alltså ...

Men jag ska maila igen och fråga om det verkligen inte är ett sådant fall då Apple gör gratisreparationer - kanske missade de att det var det jag menade ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 00:13

Syndromet kallas "pop dim zoom" och drabbar enbart ASD 17" (både blåvita och grafitblågrå).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 16:23

LAN-master har nu svarat att det tyvärr inte finns något reparationsprogram för felet och att det därför kommer att kosta om man vill reparera den ...
Men nu är problemet löst för mig iaf eftersom jag köpt en ny LCD-skärm. Får väl sälja den gamla billigt (och då tänker jag vara helt ärlig ang problemet!) tillsammans med några andra skärmar jag har liggandes ...

Tack för hjälpen iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 11:01

Jag har samma problem som "rajje", och min har nyss börjat med detta, men han envisas trots det att göra det en gång per dag, och det "roliga" är att det började när jag lade in Tiger i slutet av förra veckan, inte för att det har med saken att göra, men man börjar tänka...

Nu undrar jag alltså två saker:

1 Kan man på något sätt koppla ihop min PowerMac med iMacen jag har ståendes, så man använder iMacens skärm, men PowerMacens innandöme .. om ni förstår hur jag menar...

2 Har ni några bra, liknande, möjligen TFT (helst CRT... jag är rätt gammalmodig av mig) till bra priser att rekommendera? Absolut helst under 3000kr, då jag är en oerhört fattig student...

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 12:56
Ursprungligen av Scumpi:

Jag har samma problem som "rajje", och min har nyss börjat med detta, men han envisas trots det att göra det en gång per dag, och det "roliga" är att det började när jag lade in Tiger i slutet av förra veckan, inte för att det har med saken att göra, men man börjar tänka...

Nu undrar jag alltså två saker:

1 Kan man på något sätt koppla ihop min PowerMac med iMacen jag har ståendes, så man använder iMacens skärm, men PowerMacens innandöme .. om ni förstår hur jag menar...

2 Har ni några bra, liknande, möjligen TFT (helst CRT... jag är rätt gammalmodig av mig) till bra priser att rekommendera? Absolut helst under 3000kr, då jag är en oerhört fattig student...

Tacksam för svar!

Det går nog att köpa en billig CRT-skärm på Blocket.se eller annan annonssida för ca 300 kr eller mindre ... Jag sålde en 17" jag hittade själv nyss för 250-350 kr ...

1
Bevaka tråden