Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död minnesplats i PowerBook 15'

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 22:34

Tjenare!

Idag, några veckor efter att garantin gått ut, försvann halva mitt minne från 1024mb till 512mb. Nedre minnesplatsen indikerades tom. Jag trodde först att själva stickan hade kolat vippen, men efter att ha bytt plats på båda stickorna så visade det sig att samma fel bestod - nedre minnesplatsen indikerades tom. Slutsatsen blir att det är själva minnesplatsen som har slutat fungera.

Vad går detta på, eller ska man bara köra på med halva minnet och uppgradera till 1GB istället? Det kanske blir billigare?

Precis samma sak hände mig och några andra här (det finns en tråd om det, sök). Det är tyvärr logikkortet som pajat. Jag tror inte det är lyckat att försöka köra på bara den andra kortplatsen för det uppstår en del följdproblem av logikkortets haveri. Datorn uppförde sig ganska underligt och hårdvarutest indikerade på flera andra problem, t ex fel på hårddisken. Det var inget fel på den, utan felrapporten var ett följdfel.

Själv känner jag att det inte bara är en slump när flera personer drabbas av precis samma fel vid ungefär samma tidpunkt i förhållande till fabrikationen, utan att det då faktiskt är ett tillverkningsfel som bör falla under konsumentköpslagens förlängda garanti, men det tycker inte Apple.
Att byta logikkortet kostar ca 9000kr inkl moms. Surt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-14 14:33
Ursprungligen av Michael Nord:

Precis samma sak hände mig och några andra här (det finns en tråd om det, sök). Det är tyvärr logikkortet som pajat. Jag tror inte det är lyckat att försöka köra på bara den andra kortplatsen för det uppstår en del följdproblem av logikkortets haveri. Datorn uppförde sig ganska underligt och hårdvarutest indikerade på flera andra problem, t ex fel på hårddisken. Det var inget fel på den, utan felrapporten var ett följdfel.

Själv känner jag att det inte bara är en slump när flera personer drabbas av precis samma fel vid ungefär samma tidpunkt i förhållande till fabrikationen, utan att det då faktiskt är ett tillverkningsfel som bör falla under konsumentköpslagens förlängda garanti, men det tycker inte Apple.
Att byta logikkortet kostar ca 9000kr inkl moms. Surt...

Får lägga in en uppdatering här:

Datorn är inlämnad på reparation efter att jag fått förlängd garanti av Apple. Supportsamtalet blev dessutom kostnadsfritt eftersom det var ett reklamationsärende. Utan er hjälp hade jag aldrig lyckats med detta, eftersom jag verkligen ställdes mot väggen med tekniska frågor under samtalet. Det var en riktig grillning som slutade med att jag kom ur segrande ur striden.

TACK alla som hjälpt mig i den här tråden och BRA APPLE!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 09:37

Pengar som jag inte har... vad gör man? Datorn verkar fungera felfritt annars.

Vilka andra är det som drabbats? Kan vi göra en gemensam aktion?

Senast redigerat 2005-05-31 10:01
  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 10:46

Reset:ta PMU:n, så löser sig problemet säkert.
Det kan mycket väl vara så att ditt minne har blivit skadat och att Apples hårdvara (inkl. Open Firmware) har inaktiverat minnesplatsen. Det finns (har jag för mig) ett verktyg på Hardware Test-skivan som följde med din burk där du kan kontrollera vad som har hänt och åtgärda detta. Kolla där först. Reset:ta PMU:n om det inte funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 11:12

Hur resettar man PMU:n? Jag har svårt för att tro att minnet blivit skadat eftersom ESD-skyddsutrustning har använts vid hanteringen. Båda stickorna fungerar, man kan byta plats på dem och samma fel kvarstår.

Vilken av skivorna är det hardware test på? Jag fick bara med två skivor - Software install and restore skiva 1 & 2. Den första va?

Edit: Hittade.

Edit 2: Tack så himla mycket för hjälpen. Kör en backup nu, utifall resten av datorn skulle haverera genom körning av Hardware Test. Underbart med snälla människor, Apple får man ju ingen hjälp av... fungerar detta skickar jag en blomma till dig.

Senast redigerat 2005-05-31 11:33

Om det inte lyckas med en PMU reset så ring Apple Care så kanske de kan lösa det smidigt eftersom garantin gått ut bara ett par veckor efter första året.
Trilskas de så ring KU då du har 2års reklamationsrätt i sverige.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Trilskas de så ring KU då du har 2års reklamationsrätt i sverige.

KU (=Konstitutionsutskottet) ???

Du menar kanske KO (=Konsumentombudsmannen), eller KV (=Konsumentverket).

Eller finns det något annat som förkortas "KU", och som jag inte känner till...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

KU (=Konstitutionsutskottet) ???

Hehe. Sorry ett typo från min sida. Givetvis menade jag KO.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 16:22

Testresultat från Apple Hardware Test:

Citat:

Minne 1
SODIMM0/J25LOWER 0/512MB
PC2700-25330, DDR SDRAM
CL2.5:6.0,CL2:7.5(ns)
00-0,
Rev. 0000,0000,0

Minne 2
SODIMM1/J25UPPER 512MB
PC2700-25330, DDR SDRAM
CL2.5:6.0,CL2:7.5(ns)
AD-0;HYMD564M646A6-J
Rev. 2030,1068,2

Testresultat utökat test
Airport - Slutfört
Logikkort - Slutfört
Lagring - Slutfört
Minne - Slutfört
Modem - Enhet hittades
Bildminne - Slutfört

***Felkod***Felkod***
post/0/2048 SODIMM0/J25LOWER
***Felkod***Felkod***

Frågan står fast, hur resettar jag PMU för att se om det hjälper?

1. If the computer is on, turn it off.
2. Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the power button to restart the computer.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 16:50

Provade detta och det fungerade inte.

Då skulle jag vilja säga som jag sa i mitt första inlägg i denna tråden. Fast med stavningen KO istället för KU

Liknande fel hände på min fars Power Book. Garanti kvar dock. Verkade som hela moderkortet fick bytas. Ring och fråga om du inte kan få en garantiförlängning!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-31 17:13

Det kostar ju 459:- att ringa ett samtal till Apple Care...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 19:34

Skit, hände mig nu också. Köpte datorn i februari (PB15).

Jag tappade dessvärre datorn ifrån knähöjd en gång vilket apple fick reda på i ett annat ärende och då strök dom min 1års-garanti direkt.
Jag använder hellre datorn, som beter sig felfritt, och köper en ny om ett år för 18.000 än att betala 9.000kr för byte av moderkort...

Ska prova ringa apple imorgon och se men jag gissar att jag är rostad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 22:05

xerent, hur lång tid tog din reparation?

Shit, det här låter ju creepy, så många användare drabbas av samma sak.
Och jag som just beställt min pb 15, tråkigt att apple inte vill veta av att det är nåt lurt i deras led.
Har hört det flera gånger nu, kostar ett tel samtal 459:-, låter ju märkligt, hur var och varför?

Ursprungligen av mattias lindholm:

Har hört det flera gånger nu, kostar ett tel samtal 459:-, låter ju märkligt, hur var och varför?

Kostar bara 459:- om du är utanför din 90dagars fria support och problemet är mjukvarubaserat.
Har du protection plan kostar det inget.
Är du inom din garantitid (1år) och det är hårdvara problemet gäller, kostar det inget (men de tar ändå kort-uppgifter, för "om" det skulle visa sig vara mjukvarufel ändå då drar de pengar)

Det är väl bara att konstatera att ett AppleCare-kit till Powerbook nästan är en nödvändighet. Det betalar sig ju sannolikt också. Det är bara allt för många som råkat ut för trasiga logikkort för att det ska vara slumpartade fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 16:44

Har precis snackat med apple (Apple Care, gratis? 0771-telefonsamtaltaxa bara?) och det löste sig j_vligt bra !!

Ska lämna in datorn hos ett servicecentra imorgon bitti som ska kontrollera att moderkortet måste bytas sen får jag tillbaka datorn, sen ska jag återkomma fredag/måndag när det nya moderkortet kommit och så får jag det utbytt direkt. MYCKET BRA!
Och det går precis som Shinji_Ikari säger på garantin eftersom det inte är något mjukvarubaserat problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 16:53

jag har också drabbats av det här felet, min Powerbook 15" köptes i november och skall snart lämnas in åp service för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 08:28

När jag hämtade ut min dator (så fort en servicetekniker har tid så tog det bara ca 1-2h att byta moder-/logikkortet) så hade han precis fått in en till PowerBook (G4 1,5GHz) med död lower memory slot. Han var jäkligt trevlig och hade mycket bra service, berättade dessutom en hel del om Apple som var roligt att veta

Ursprungligen av ivar:

När jag hämtade ut min dator (så fort en servicetekniker har tid så tog det bara ca 1-2h att byta moder-/logikkortet) så hade han precis fått in en till PowerBook (G4 1,5GHz) med död lower memory slot. Han var jäkligt trevlig och hade mycket bra service, berättade dessutom en hel del om Apple som var roligt att veta


Hej Ivar, satt här och bläddrade för skoj skull och tyckte känna igen en del...det känns som det var hos mig du var :-), hoppas du fortfarande är nöjd!? hur gick det med det lilla kortet som inte ville vara ok "lightsensorn", du har väl fått det bytt? har varit på lite semeseter.

till ämnet, vi har haft ett par stycken med ovan fel men inte f.n. många (som vi har fått in) men när folk frågar om vissa fel om de är vanliga så är det svårt för oss att svara på det så vi bara får in alla möjliga fel så alla fel är "vanliga"....... Sen är det så att om, såsom om jag inte minns fel berättade, att om det blir "tillräckligt" många som får typ detta fel så blir det ett "case" hos Apple, och de kommer i sin tur att ta det min sin tillverkare eftersom de är de som får säkert stå för in sin del av garantiåtagande mot Apple (antagande alltså.....) och då kan det också bli såsom i vissa fall en förlängd garanti. typ som nu på en serie skärmar, typ en serie ibook, vissa batterier....

Ja, hare!

ahh, jag var lite för snabb, såg att det var fler inlägg....

Apple är nog väl medveten om vad som händer eftersom när vi skickar in korten så talar vi ju också om felets art, och ofta har också kunden pratat med applesupport och fått ett casenummer.
dock är nog också så för att försvara Apple också, att inte förren de fått in och hunnit undersöka felet och komma med en lösning - typ. som sagt det kanske är minnesslotten som kass från underleverantör, det kanske är en batch som gick ut vid en tidpunkt. behöver inte betyda att det är fel på de "nya" korten som vi byter ut men det vet vi ju inte... men det bästa är att prata med Applesupporten om problemet så brukar det lösa sig (var snälla ; brukar löna sig)
Under åren som gått så har de haft "många" program som löpt ju där det varit något fel där garantin kan vara förlängd till flera år efter inköpsdatum så ansvar brukar de ta även om det kan lite tid... Skulle vara intressant dock att höra ifall någon vet på Windows sidan ifall de bryr sig om ibland upp till 5 år gamla burkar! Är gräset grönare eller har de sått nytt ;.)
Hare o lycka till....

Senast redigerat 2005-08-12 01:14

Shit, vi är ett par som drabbats av detta!!!! Satt just och tyckte min dator gick lite sakta och startade Activity Monitor för att se om nåt program käkade minne. Ser då att jag bara har 512mb! Kollar även System Profiler och samma där. Står att lower memory slot är tom. Fast det är den inte. Minnet är installerat av Apple kan jag ju nämna också.

Lite sökningar på Google visade att detta fel inte verkar direkt ovanligt. Det finns t o m en petition (kommer inte på det svenska ordet) för att förmå Apple att erkänna problemet och erbjuda förlängd garanti:
http://lowermemoryslot.editkid.com/

Sen hittade jag också en del info om det på Apples egna diskussionssidor. Enligt vissa där håller Apple på och döljer de trådarna men jag vet inte vad man ska tro.
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68b49c3f

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68ab7b77

Tycker inte direkt Apple verkar bättre än nån annan när det gäller kvalitet som ju vissa så ihärdigt hävdar. Vi har skärmarna på PB 15" som byttes ut under garanti, vi har batterierna som riskerade bli överhettade, vi har iBook där man byter moderkort. Och allt detta under några år.

Det är lite "kul" för i o m detta 3 av de 5 macar jag ägt sen år 2000 varit inne på lagning!! Och Apple ska stå för kvalitet...hmmm. I samtliga fall har det dessutom gällt moderkortet. Först en PMG4, sen in iMac G4 och nu en PB G4.

Kan ju också nämna att min PB är den modell som säljs nu med 1,67Ghz G4. Kul att lämna i en pryl på lagning efter 5 månader bara. Bättre nu iofs än efter garantin men helst hade man ju sluppit helt.

Nu är jag sådär lite småarg på Apple. Hade de inte haft Mac OS hade jag bytt leverantör för länge sen.

Fortsätter min monolog. Har också börjat fundera på om andra saker som strulat på senare tid har med detta att göra. T ex så krånglar Airport ibland när man precis öppnat locket. Det tar även en stund innan tangentbordet, musen, iPoden och minneskortläsaren går att använda efter lucköppning. Efter en omstart funkar det dock som vanligt igen nån dag men så börjar det krångla igen. Sen brukar också SystemUIServer hänga sig när man försöker deaktivera blåtand via menyraden.

Inget av detta är problem jag hade första månaderna med datorn. Jag har för nån månad sen ominstallerat OS X 10.4 pga lite andra strul så man tycker ju saker skulle flyta på bra. Men icke då. Blir såå ledsen på allt krångel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 17:16

Jag har ju som sagt också lower-memory-slot-problemet, och det som stör mig med det är att Apple inte har erkänt problemet som ett tillverkningsfel. Visst, om man har garanti kvar (vilket jag har) så byter Apple ut logikkortet, men då får man ett likadant logikkort som har samma risk att drabbas av felet som det ursprungliga kortet hade. Apple har alltså inte förbättrat logikkortet, så har man otur får man samma fel igen någon vecka efter att man fått kortet utbytt och det finns ett flertal fall med Powerbookägare som tvingats byta logikkortet flera gånger för samma fel!

Jag vill, nej jag kräver, att Apple tar problemet på allvar och löser det. Jag vill att alla alu-15"-bookägare skall kunna få sitt logikkort utbytt mot ett nytt förbättrat kort (på vilket felet ej kan uppstå) - oavsett om garantin fortfarande gäller eller inte.

Visst, jag kan lämna in min Powerbook och få en tillfällig fix, men vad händer i november när min garanti går ut? Jag blir givetvis tvungen att köpa till AppleCare så att jag går säker ett par år till, för att slippa risken att få köpa ett nytt logikkort till fullpris i december.

Alltså: erkänn problemet, lös det samt anordna ett utbytesprogram (ungefär som logikkortsprogrammet för iBook G3 härom året).

Det som är fascinerande och skrämmande är att detta fel verkar ha funnits sen 1Ghz-modellen och inte åtgärdats än!!! Det är ju samma förfarande som för iBooken. Vad jag kunnat läsa mig till gäller det samtliga vita iBook G3 modeller vilket ju är rätt många.

På måndag lämnar jag in min dator för service. Bara att hoppas Apple senare erkänner problemet och åtgärdar det.

För övrigt så körde jag Apple Hardware Test och fick samma fel som en person tidigare i tråden.

Ju mer jag hittar att läsa om detta desto mer brydd blir jag. Om man ska tro det som står så har en del fått lämna in sin dator flera ggr pga att felet återkommit. Att pröjsa för ett nytt moderkort när garantin gått ut känns ju allt annat än frestande och att lägga ut 4500kr på AppleCare bara för att slippa pröjsa för ett fel som Apple mycket väl måste känna till känns ju minst lika dåligt.

Nä skärpning Apple.

Bevaka tråden