Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det sant att man inte kan kalibrera Cinema Display på PC?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-05-28 15:16

Hej,

är det sant att man inte kan kalibrera en apple cinema display 20" på en pc?

/ Oskar som precis köpt en cinema display 20"...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-28 16:50
Ursprungligen av oskars:

Hej,

är det sant att man inte kan kalibrera en apple cinema display 20" på en pc?

/ Oskar som precis köpt en cinema display 20"...

Med vad hade du tänkt kalibrera den?
Det går antagligen att skaffa lösningar för att kalibrara med sådana som läser av skärmen och kalibrera där efter. Men kalibrerings möjligheterna på skärmar är rätt dåliga på PC sidan åt minsone med min laptop winxp. Förutom då de möjligheter man har att manluellt ställa in skärmen. Jag har inte sett nån apple skärm så jag vet inte men jag gissar att apple gör detta endast med mjukvara och det därför kan vara svårt att få till det på windows. Om man då inte skaffar speciell utrustning och programvara som gör detta.

Det man kan tänka på är att apple ofta kör med ett gammavärde på 1.8 och Windows med 2.2.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-29 00:24
Ursprungligen av juanito:

Med vad hade du tänkt kalibrera den?
Det går antagligen att skaffa lösningar för att kalibrara med sådana som läser av skärmen och kalibrera där efter. Men kalibrerings möjligheterna på skärmar är rätt dåliga på PC sidan åt minsone med min laptop winxp. Förutom då de möjligheter man har att manluellt ställa in skärmen. Jag har inte sett nån apple skärm så jag vet inte men jag gissar att apple gör detta endast med mjukvara och det därför kan vara svårt att få till det på windows. Om man då inte skaffar speciell utrustning och programvara som gör detta.

Det man kan tänka på är att apple ofta kör med ett gammavärde på 1.8 och Windows med 2.2.

vad ???????????????????
Mikael

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-05-28 23:17

juanito, apples skärmar har inga som helst inställningar PÅ skärmen.. som knappar alltså.. Utan det finns bara två knappar + - för ljus på den... Tror du att det finns möjlighet att kalibrera min skärm när jag kör windows?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-29 00:18
Ursprungligen av oskars:

Hej,

är det sant att man inte kan kalibrera en apple cinema display 20" på en pc?

/ Oskar som precis köpt en cinema display 20"...

Vad menar du?
Det är ingen skillnad att kalibrera en skärm på pc eller mac.
Grafikkortet på en vanlig pc är oftast bättre än de som sitter i en mac
Att sedan Appleskärmarna är dåliga är en annan sak, jmf med andra skärmar vad det gäller bildåtergivning, gråskala, svartpunkt
Mikael

Senast redigerat 2005-05-29 00:41
  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-29 22:49
Ursprungligen av miri:

Vad menar du?
Det är ingen skillnad att kalibrera en skärm på pc eller mac.
Grafikkortet på en vanlig pc är oftast bättre än de som sitter i en mac
Att sedan Appleskärmarna är dåliga är en annan sak, jmf med andra skärmar vad det gäller bildåtergivning, gråskala, svartpunkt
Mikael

Dåliga och dåliga jag har sökt skärmar i 20" klassen och inte är apple något märkvärdigt sämre där enligt databladen. Skulle säga att de ligger i top. Man kan hitta bättre men skillnaden är inte markant. Sen vad de är när man tittar på dem så kan jag inte utala mig om. Men att jämföra en 19" 1200x1024 med en 20" på 16xx X 1050 kan du inte. Jämför med 1600 x 1200 och du har på databladen ungefär samma värden som alla skärmar från apple har inclucive 30" så apple skärmar är inget att hänga i skamvrån. Vill man ha bättre bild änd apple 20" får man alltså gå ner till 17" 19" eller mindre.

Fråga mig inte varför man inte gör lika bra skärmar som är 30" som man gör 15" men jämför man databladen så är mindre skärmar bättre.

Dessutom finns nåt som kallas color sync på mac och på min PC har jag inget motsvarande. Kalibrerade min skärm nyligen på PB:n men har inte lyckats hitta nåt sätt på min XP laptop

Denna tråd är ute och cyklar lite. Flera som uttalar sig utan att riktigt veta, mest gissar.
Först och främst går inte en Cinema Display att kalibrera, utan bara profilerna.
Kalibrera gör man med en skärm där man kan ställa in Röd, Grön och blå kanal, samt justera kontrasten. Sedan när man gjort det så profilerar man en bildskärm.

Kalibreringen har syftet att ställa in skärmen så opimalt som möjligt innan man gör profileringen.
Låt säga att vi ska jobba med trycksaker med bildskärmen och vi har en bildskärm som går att "ratta" på. Då startar man sitt kalibreringsprogram tex iMatch eller BasICColor (som jag använder) och hänger på sin hårdvarukalibrator (antingen en colorimeter eller spectrofotometer).
Sedan rattar jag färgkanalerna på bildskärmen så att skärmens vitpunkt hamnar så nära 5000 grader Kelvin som det går och fortsätter sedan att ställa kontrast och ljusstyrka efter kalibreringsprogrammets anvisningar. När det är klart är skärmens inställningar så nära det slutresultat vi vill uppnå. Men för att få det superprefekt måste man nu profilera skärmen. Bildskärmskalibratorn (hårdvarukalibratorn) mäter in en massa färger som ploppar upp på skärmen och skapar sedan en ICC-profil för bildskärmen. Denna profil ger sedan instruktioner till datorns bildskärmskort för att visa rätt färger på bidlskärmen.

Men, har du en Cinema Display som jag har så kan du inte göra denna kalibrering utan måste hoppa direkt till profileringen för att skapa en ICC-profil. Min Cinema Display 20" (plastvarianten) har tillexempel en vitpunkt på runt 6200 grader Kelvin. Så när jag profilerar min skärm så skapas en ICC-profil som tvingar grafikkortet att ändrar vitpunkten 1200 grader Kelvin, vilket resulterar i att jag tappar lite valörsteg i bildskärmens fårmåga att visa jämna färgövergångar. Tex en bild där en himmel går från ljusblått till mörblått kan på min bidlskärm se ut att ha bandningar fastän bilden inte har det.
Hade jag däremot haft en bildskärm som jag kunde kalibrera före profileringen så hade ICC-profilen kanske bara behövt justera vitpunkten ett par hundra grader Kelvin vilket hade medfört bibehållen kvalité i fina färgertoningar på skärmen.

Med rätt verktyg för profilering och en del kunskap i ämnet kan man komma riktigt långt med en Cinema Display. Men det bör nämnas att den första varianten i akrylplast är bättre lämpad än den nya i aluminum för bildbehandling och färgjobb eftersom den nya i aluminum har en vitpunkt på över 6500 K och är svår att profilera.

Och visst finns det mycket bättre skärmar än Apples för färghantering. Nec och Eizo har speciella skärmar med mycket hög och jämn kvalité som är helt suvveräna. Men så kostar de också en slant!

Och visst fungerar färghantering på PC också, fast det är klart krångligare utan Color Sync
Eller hur miri...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-29 00:38
Ursprungligen av oskars:

Hej,

är det sant att man inte kan kalibrera en apple cinema display 20" på en pc?

/ Oskar som precis köpt en cinema display 20"...

Nej - det är fel. Du kan kalibrera en skärm på en pc likväl som på en mac. Vissa bärbara pc kan inte hantera extern kalibratorers data. .Vissa bärbara Win maskiner läser inte in den profil som skapats. Dessa bärbara pc är oftast utrustade med en viss typ av Radeon kort och egen specifik ATI mjukvara. Det går att komma förbi.

En stationär Pc har oftast har ett modernare /bättre grafikkort än de som sitter i en Mac . Jmf så ser du själv.

Tufft-men så är det.
Mikael

Tillägg och ändrat
Problemet med Apple 20" är att man bara kan ställa ljusstyrkan, vilket är en brist om vissa typer av externa kalibratorer används och där man vill kunna kalibrera efter ett önskat värde på exv 140 .
Dvs få en skärm som inte är för intensiv och kontrastrik för bilder.

Senast redigerat 2005-05-29 11:04
Ursprungligen av miri:

Pc har oftast har ett modernare /bättre grafikkort än de som sitter i en Mac . Jmf så ser du själv.
Mac har generellt ett omodernare grafikkort i sina burkar.
Tufft-men så är det.
Mikael

Så var machataren miri igång igen... Vad baserar du din nedvärderande generalisering på? Dell levererar med Intel Extreme Gfx om du inte specialbeställer något annat. T o m ett R9200 har bättre prestanda. Med tanke på Dell´s marknadsandel kan man väl lika gärna säga att PC generellt sett har omodernare grafikkort.

Jag kör Radeon X800XT på både mac och PC. Korten var lika dyra till bägge plattformarna, prestanda likvärdig. Hade jag köpt gfx direkt från Apple hade det blivit Gf6800. Vad är det för omodernt med det?

Slutsats: Alla tillverkare, även lokala "hopplocksaffärer", har sunkiga grafikkort i baspaketet. Ungefär lika användbara som de skitskärmar de skickar med....

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-29 11:37

Radeon X800XT till pc 3595:- ( Komplett)
till mac 4411:- (bästa pris på pricerunner)

prisskillnad 816:-

Macoteket 4994:-

Prisskillnad 1399:-

Mikael

Ursprungligen av miri:

Radeon X800XT till pc 3595:- ( Komplett)
till mac 4411:- (bästa pris på pricerunner)

prisskillnad 816:-

Macoteket 4994:-

Prisskillnad 1399:-

Mikael

Nu jämför du äpplen och päron. För 3595 kr får du ett Powercolorkort, för 4411 kr ett äkta ATI. Knappast en rättvis jämförelse. Grafikkort varierar lika mycket som olika bildskärmar vet du...

  • Medlem
  • 2005-05-30 00:47

Så vitt jag vet kan Windows själv inte skapa profiler till några skärmar alls. Vissa inställningar kommer man åt via grafikkortets drivrutin.

Med Adobe Gamma kan man göra något som påminner om en skärmprofil, men jämfört med ColorSynk är det väldigt begränsat. Vill du ha bättre färger ändå, får du skaffa en Gretag, eller Spyder...

Ursprungligen av stfm:

Så vitt jag vet kan Windows själv inte skapa profiler till några skärmar alls. Vissa inställningar kommer man åt via grafikkortets drivrutin.

Med Adobe Gamma kan man göra något som påminner om en skärmprofil, men jämfört med ColorSynk är det väldigt begränsat. Vill du ha bättre färger ändå, får du skaffa en Gretag, eller Spyder...

Att skapa en skärmprofil via Color Sync utan att använda en kalibrator, typ Gretag eller Spyder som du nämnde, är inte värt att bry sig om. Vill ha någorlunda korrekta färger måste man skaffa sig minst en colorimeter (Spyder , EyeOne Monitor etc) för ett par tusenlappar.

  • Medlem
  • 2005-05-30 12:19
Ursprungligen av Daniel Roos:

Att skapa en skärmprofil via Color Sync utan att använda en kalibrator, typ Gretag eller Spyder som du nämnde, är inte värt att bry sig om. Vill ha någorlunda korrekta färger måste man skaffa sig minst en colorimeter (Spyder , EyeOne Monitor etc) för ett par tusenlappar.

Oj! Menar du det? Då får vi sprida ordet så alla lägger av med det. Hur kan något som gör färgerna bättre vara meningslöst?

Jag har förvisso en Spyder, men jag får ungefär lika bra resultat om jag skapar en profil med ColorSync. Prova, det är inte meningslöst! SuperCal är ganska bra också.

Dessutom verkade grundfrågan handla om huruvida man kunde kalibrera skärmen på PC. Vilket man inte kan, om man inte köper Photoshop eller en colorimeter.

Ursprungligen av stfm:

Oj! Menar du det? Då får vi sprida ordet så alla lägger av med det. Hur kan något som gör färgerna bättre vara meningslöst?

Jag har förvisso en Spyder, men jag får ungefär lika bra resultat om jag skapar en profil med ColorSync. Prova, det är inte meningslöst! SuperCal är ganska bra också.

Dessutom verkade grundfrågan handla om huruvida man kunde kalibrera skärmen på PC. Vilket man inte kan, om man inte köper Photoshop eller en colorimeter.

Stfm, vi får nog inse att vi har olika uppfattningar och referensramar i denna fråga. Vad jag menade med att akta sig för att "kalibrera" bildskärmen med Color Syncs inbyggda guide är att man ska veta det bara är sätt att förbättra skärmvisningen en aning, men absolut inget man ska lita på om man jobbar med färger på skärmen.

Så min uppfattning är att man behöver en colorimeter eller spectrofotometer om man vill göra en skärmprofil, och då spelar det ingen roll om man kör Mac eller PC. Däremot är profilhantering mycket smidigare på Mac eftersom allt sköts via colorsync.

Hur menar du Stfm att man kan kalibrera en skärm på en PC om man köper Photoshop?

  • Medlem
  • 2005-05-30 12:43
Ursprungligen av Daniel Roos:

Hur menar du Stfm att man kan kalibrera en skärm på en PC om man köper Photoshop?

Adobe Gamma, motsvarande ColorSync, medföljer. Det är möjligt att det även går att ladda ned separat...

Jag tolkar det som att det här inte är en proffsförfrågan, och det är positivt om så många "vanliga användare" som möjligt ställer in gamman på sina skärmar tycker jag. Med eller utan hårvarukalibrering.

Ursprungligen av stfm:

Adobe Gamma, motsvarande ColorSync, medföljer. Det är möjligt att det även går att ladda ned separat...

Jag tolkar det som att det här inte är en proffsförfrågan, och det är positivt om så många "vanliga användare" som möjligt ställer in gamman på sina skärmar tycker jag. Med eller utan hårvarukalibrering.

Det är absolut positivt att "vanliga användare" gör det. Men det är i alla fall nyttigt att känna till skillnaderna mellan olika sätt att profilera/kalibrera en bildskärm samt att även slå hål på en del myter som att tex inte skulle gå att kallibrera/profilera en bildskärm om man kör windows.
Kan också vara bra att veta skillnaden mellan att kalibrera och profilera osv.
Jag tror mycket väl att "vanliga användare" har nytta av denna tråd så de förstår skillnaderna och sedan kan välja själv hur lång de vill gå.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-30 01:52

Hallo Daniel.

Om en Apple Cinema fungerar och är jämn så kan man komma ganska långt. Nu är det så som du också vet att skärmarna håller mycket skiftande kvalitet. Flertal håller inte måttet vilket kan ses på en gråskalekil och vid uppmätning.
Colorsync har sina fördelar, men jag använder Adobe ACE .

Själv har jag hittat en interimskärm efter mycket mätande/testande, en platt skärm som får duga över sommaren tills andra tillverkare har kommit ifatt Eizo och vi får ett mer realistiskt pris på skärmar som förhoppningsvis kan återge AdobeRGB nyanser och valörer. Alltså att inte behöva betala allt mellan 30- 40000:-

Mikael

Senast redigerat 2005-05-30 09:24
Ursprungligen av miri:

Om en Apple Cinema fungerar och är jämn så kan man komma ganska långt. Nu är det så som du också vet att skärmarna håller mycket skiftande kvalitet. Flertal håller inte måttet vilket kan ses på en gråskalekil och vid uppmätning.

Mikael

Jag håller med om Cinema Display har ganska ojämn och skiftande kvalité. Mitt exemplar har jag mätt upp noga och kan konstatera efter att ha kontrollerat profileringen, med Basiccolor och min Eye-One spectrofotometer, att mitten av bildskärmen har en klockren färgåtergivning med en häpnandsväckande medelvärde på Delta E mindre än1! Det är riktigt riktigt bra.
Men mäter jag ut mot hörnen på skärmen blir det mycket sämre och Delta E hamnar på en avvikelse på över 4 i gråskalan.
Det är detta man slipper ifall man köper en riktigt bra skärm typ Eizo ColorEdge. De är jämna över hela skärmen och har väldigt lite (om något alls) ljusinsläpp i kanterna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-30 19:16

Problemet med visuell kalibrering, dvs att matcha färger/rutor mot varandra såsom Adobe gamma och Apples programvara är att vi har olika färgseende. Stfm vet mycket väl detta .

Om vi nu skall gå tillbaka till min härvidlag välkända kritik så uppfyller inte Apple skärmarna de kriterier som man bör förvänta sig av en skärm som skall användas prof i bildhantering. Det är faktum som har påvisats av mig + flera andra som bygger upp fungerande färghantering från skärm till tryck i detta land . Ingen Apple skärm som jag har testat återger en gråskala rätt, ingen Appleskärm som jag har testat går att få bra i 5000K. Alla jag har testat har haft färgskiftningar som går att mäta upp och även visuellt kan ses..

Det tråkiga är att i stället för att förstå att Apples skärmar inte håller måttet vad det gäller jämnhet för pro bildbehandling så går folk i försvar, försvarar en produkt som i sig är inte är bättre än en betydligt billigare skärm av annat märke .

Vad det gäller färghantering och profilering går det utmärkt på peeeeeezeeeeee. Det är ingen skillnad gentemot Mac om man vet vad man gör och använder samma program som stödjer färghantering.Färgmotorn är densamma på båda plattformarna om man använder AdobeACE vilket kan ses som en fördel i en blandad miljö.

Undantag finns hos vissa bärbara pc med ATI kort och där en profilering av skärmen inte läses in pga av den inbyggda ATI mjukvaran.

Mikael

Jag har på senare tid börjat intressera mig allt mer för fotografering och bildbehandling. Vad jag märkt är att färgerna på bilderna inte stämmer det minsta mot vad jag ställt in, när jag kollar på dem på en annan skärm.
Vad kostar en hårdvarukalibrator för TFT? Den behöver inte hålla toppklass, bara jag får någolunda rätt färginställningar. Finns det på begagnatmarknaden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-30 19:36
Ursprungligen av Kristofer:

Jag har på senare tid börjat intressera mig allt mer för fotografering och bildbehandling. Vad jag märkt är att färgerna på bilderna inte stämmer det minsta mot vad jag ställt in, när jag kollar på dem på en annan skärm.
Vad kostar en hårdvarukalibrator för TFT? Den behöver inte hålla toppklass, bara jag får någolunda rätt färginställningar. Finns det på begagnatmarknaden?

Spyder2 och EyeOne är relativt billiga idag.
Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-30 19:35
Ursprungligen av oskars:

Hej,

är det sant att man inte kan kalibrera en apple cinema display 20" på en pc?

/ Oskar som precis köpt en cinema display 20"...

Svaret blir att om du kör bildskärmen analogt så kan du i din Win maskin gå in i bildskärm och ställa parametrar som ljushet och kontrast och därefter profilera din skärm med en extern kalibrator. Du kan också använda Adobe gamma och visuellt ställa in din skärm.
Kör du på digital utgång vet jag inte om du har någon styrning av ljus/ljushet på PC som du har på maccen i bildskärminställningar. Det är som du själv påtalar, skärmen har inga inställningar. (hur begåvat är det)

Mikael

Har hittat en "GRETAG MACBETH Eye-One Display 1" på Amazon.com för $59.88. Är den något att ha?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007ZGCSW/qid=1119460579/sr=8-2/ref=pd_bbs_ur_2/002-9860118-2611220?v=glance&s=pc&n=507846

Ursprungligen av Kristofer:

Har hittat en "GRETAG MACBETH Eye-One Display 1" på Amazon.com för $59.88. Är den något att ha?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007ZGCSW/qid=1119460579/sr=8-2/ref=pd_bbs_ur_2/002-9860118-2611220?v=glance&s=pc&n=507846

Jag ägde själv en sådan tills för ett halvår sedan. Jag sålade min för 1500 kr, så 60 dollar låter som ett bra pris. Det är en tillförlitlig pryl.

Läste Cap&Designs skärmtest för ett tag sedan.. Och Apple fick rätt så hyfsat resultat. Inte direkt bäst. Men inte dåligt heller..

Kanon!
Slängde precis iväg en beställning (dock inte på amazon, då de tydligen inte sålde denna varan utanför usa)

1
Bevaka tråden