Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac tappar kontakt med routern

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 11:22

Försöker igen att få lite tips eller hjälp.....
Jag har tre Mac.ar kopplade till en topcom ruter som i sin tur är kopplad till modem telia ADSL....
Ofta alltför ofta kan Mac:arana tappat kontakt med router när man tittar till den efter några timmar...
Eller om man har tur tappat och åter fått kontakt med nytt IP....Att den får nytt IP kan man leva med även om det är konstigt, för har routern tilldelat IP skall det väl vara låst för den datorn??? Här byts IP nummer kors o tvärs....har en serie mellan 192.168.1.2/192.168.1.7
Kan det vara när datorn går ner i vila?? ja har för mig att det inte vara så här i 10.3.9...
Vila fuktionen bör man väl ha omman skall spara på datorn.
Alla tre mac:ar beter sej lika iMac....Mac mini...och en Ibook..... PC burkarna beter sej inte alls så....dom ligger online med IP trots att dom går ner i vila....
Tacksam för råd hur man kan låsa så det inte kopplas ur.....väldigt irreterande om man laddar filer...
Tacksam för svar

M

  • Medlem
  • 2005-05-27 12:27

Såvitt jag förstår frågar Macar efter IP när de väcks ur vila. Om de får adresser från routern via DHCP kan det ju bli att de får nya adresser istället för samma de hade tidigare. Alternativet kan ju vara att låsa datorerna till en fast IP-adress.

På vissa dhcp-servrar kan man låsa en ip-adress till en viss mac-adress.

Kolla vad leasetiden står inställd på, kan vara det som spökar.

EDIT: Iofs borde ju pc-burkarna bete sig lika dant då också, men det kan vara värt att kolla ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 13:06

Testa att skriva in något namn i "DHCP Klient-ID" (olika namn för alla datorer) under nätverksinställningarna. Då kanske routern har lättare att känna igen respektive dator och ge den samma IP efter vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 13:40

elinge,

Som SirN skrev tidigare i tråden, så är ett alternativ att stänga av DHCP-servern på din Topcom-router, för att sedan ställa in fasta adresser i dina datorer. På detta sätt kan du vara säker på att respektive maskin behåller sin IP-adress, även efter att de gått i vila.

Som alltid när det är trassel med utrustning typ Routrar, så kolla vilken programvara/firmware den har & jämför det mot leverantörens supportsidor. Har din enhet en gammal programvara/firmware, kan det vara läge att uppdatera.

Fäljer du osve97's tips, se då till att inte använda annat än VERSALER i ditt Klient-ID, samt inga andra tecken än A-Z.

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 00:28
Ursprungligen av Torkel:

elinge,

Som SirN skrev tidigare i tråden, så är ett alternativ att stänga av DHCP-servern på din Topcom-router, för att sedan ställa in fasta adresser i dina datorer. På detta sätt kan du vara säker på att respektive maskin behåller sin IP-adress, även efter att de gått i vila.
-Torkel

Har provat att stänga av DHCP men det finnes inget att fyllla i med fasta IP.....Fast nu har jag förvisso testat att ha datorn på med "vila efter en timma" men den har laddat i 11 timmar och har ej kopplat ur sej.....gått ner i vila har den gjort.....finnes det olika steg på vila? tidigare valde jag "sätt hårddisken i vila om det är möjligt" jag testade att sätta ibooken i vila från menyn och den försvann från MSN och nätverket på en gång....Så på nåt vis måste det finnas fler steg på vad vila innebär...
Enda annledningen för mej att datorn skall vara på är när jag laddar och då hellst i någon form av vila...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 09:29

provar igen ja vet ibte exakt vad Ni menar, jag har provar olika inställningar i min topcom router, försökte lägga in på mac adress namnet och nätverkskortets adress det funakr inte alls då...
Hur låser man IP nummer på dom olika datorerna?
Eftersom jag har Telia måste jag ha inställning HTTP LOGIN och då är inställningar begränsade, jag hittar då inget hur man kan låsa varje dator med IP
Fast o andra sidan är det tydligen bara när datorn gått i vila(???) som han ej hittar tillbaka....Stänger jag av funkar det....
Eftersom jag alldeles nyligen införskaffat ibooken åt frugan vill man ju inte höra det funka mkt bättre med PC:n :rolleyes: så någon lösning måste finnas....Finnes det bättre routrar? denna toopcom är en billig köpt på JULA...
Ibland straffar sej snålheten :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 10:17

elinge,

Du ställer in fasta adresser i dina datorer, inte i din router...

Exempel:

Om din router har adressen 192.168.0.1

...föreslår jag att du lägger in adresserna:

192.168.0.2
192.168.0.3
192.168.0.4
192.168.0.5

...o.s.v. på alla dina datorer.

En adress per maskin!!

På dessa datorer anger du dessutom:

255.255.255.0

...som "Subnät" eller "Nätmask" (Olika namn för samma sak...)

..samt:

192.168.0.1

...som "Router" eller "Gateway" (Olika namn för samma sak...)

Förslagsvis testar du inställningarna ovan på en (1) maskin för att se att det fungerar, innan du fortsätter med de andra datorerna.

Lycka till!!

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 12:10

ok förstår jaag skippar dhcp tilldelning alltså?
och sätter IP mannuelt....
Skall testa genast

Tack
Micke

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 12:24

ok förstår jaag skippar dhcp tilldelning alltså?
och sätter IP mannuelt....
Skall testa genast

Tack
Micke

Till SirN Du är inte gammal gitarrist från Sthlm??? kanske vanligt nick.....

  • Medlem
  • 2005-05-30 12:35
Ursprungligen av elinge:

Till SirN Du är inte gammal gitarrist från Sthlm??? kanske vanligt nick.....

Hehe, nej, jag är en gammal synthtryckare från Göteborg

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 14:11

har testat att ställa in IP (dom IP adresser som är tillgängliga 192-168.1.2-8)
Valt mannuell inställnig på nätverksinställningar...
Den dator som jag provade på imac:en har (för det mesta) 192.168.1.3 och det valde jag nu, men all kontakt försvinner ävewn om jag startar om både dator och router.
Har provat stängt av DHCP i router... utan resultat...
Det skumma i alltihopa är att det inte är nåt problem på PC datorerna (2 stycken) det är bara MAc:arna som tappar kontakt, och jag antar det är när dom går i vila, är inte säker...
Ibland kan dom vara online 1 dygn i bland tappa kontakt efter 5 timmar....
Kan ju vara routern som spökar för ibland finnes inte alla datorer med bland uppkopplade datorer fast dom är på nätet...
Finnes det bra routrar med både trådlöst och kabelanslutning? Ibooken har inbyggt airport Går det kombinera?

Micke (ger inte upp)

Till SirN ja många med liknande nick alltså;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:09

Micke,

Har du kollat att din router har senaste "firmware"...?

Om inte, uppdatera den!!!

Sedan föreslår jag att du börjar från början...

1. Konfigurera WAN-porten, d.v.s den port du kopplat mot bredbandet

Troligen skall det vara "Dynamisk IP-tilldelning"...mot Telia, d.v.s din router skall få sin IP-adress via DHCP från Telia. Denna DHCP-inställning skall inte förväxlas med hur dina interna maskiner får sina adresser...

2. Stäng av routerns DHCP-server...

3. Konfigurera LAN-portarna, d.v.s de portar i vilka du kopplar dina datorer...

- Sätt din router att ha IP-adressen 192.168.0.1 mot det interna LAN.et...
- Sätt din router att ha nätmasken/subnät till 255.255.255.0...

4. Konfigurera dina datorer:

- Sätt datorernas IP-adresser, från 192.168.0.2 till 192.168.0.254, en per dator...
- Sätt datorernas nätmasker/subnät till 255.255.255.0...
- Sätt datorernas router/gateway till 192.168.0.1
- Sätt datorernas DNS till 192.168.0.1

5. Kör så det "ryker"...

Vad som i konfigurationen ovan KAN ställa till problem är att dina datorer inte finner en giltig DNS, vilket visar sig i att då du skriver ex.v. "www.99mac.se" i din webbläsare, så misslyckas den att ansluta..

Om du då istället skriver "195.43.255.242" i webbläsaren och lyckas att ansluta till 99mac, jag då fungerar din anslutning, sånär som datorernas DNS-uppslag. Detta löser du då genom att byta ut den DNS-adress (192.168.0.1) som du skrivit in i dina datorers IP-inställningar, mot de/de DNS-adresser som jdu blivit rekommenderade av Telia. Vilka dessa DNS-adresser är för just ditt område/ort, finner du via denna sida hos Telia.

Lycka till...

-Torkel

  • Medlem
  • 2005-05-30 10:07

Fasta IP sätter du på datorn, under Systeminställningar -> Nätverk. Du kan även låta datorn ta alla inställningar utom just IP-adress via DHCP.

1
Bevaka tråden