Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini - hur ser det ut på ryktesfronten?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Suktar på en mac mini, men hur ser det ut det närmsta månaderna?

Kommer det en revision B och vad kan den tänkas innehålla?

Tyvärr tvingas jag meddela att Saida är död, och att mig veteligen, ingen på 99mac-forumet har förmågan att sia in i framtiden. Bäst track-reckord vad gäller apples produkter brukar Think Secret ha. Där står ingenting än.

Ursprungligen av Plisken:

Suktar på en mac mini, men hur ser det ut det närmsta månaderna?

Kommer det en revision B och vad kan den tänkas innehålla?

Eftersom Mac mini bygger på Powerbookteknik så kan man ju tänka sig att revision B blir 1.5 och 1.67Ghz med större hårddiskar och kanske bluetooth och airport (eller bara 1 av dessa) som standard.
Nästa rev. av Mm kan dyka upp till Macmässan i Paris.

Jag skulle snarare säga att den bygger på iBook-teknik, än PB-teknik. Men, men, vad är en bal med schottis?

Ursprungligen av pellemell:

Jag skulle snarare säga att den bygger på iBook-teknik, än PB-teknik.

Vilken iBook har 167Mhz busshastighet och DVI utgång?

Visst busshastigheten liknar en PB, men
* grafikkortet är närbesläktat med det i iBooken, som för övrigt borde ha DVI ut om apple inte medvetet kopplat bort det.
* Minnet är samma typ mellan mini och iBook bortsett från formfaktorn.
* Nätverkskort och lite annat lull-lull är också närbesläktat/identiskt vilket jag tolkar som närbesläktade chipset

minin stödjer inte "automatic"-värdet för cpuhastighet, vilket PowerBook gör. Osäker på hur det ser ut på en mordern iBook.

Ursprungligen av jazzper:

Vilken iBook har 167Mhz busshastighet och DVI utgång?

Båda de funktionerna är väldigt enkla för Apple att fixa. DVI-utgången är närmast trivial och kräver bara ett par extra ledare ut till bildskärmskontakten, och eftersom alla G4-baserade Macar som nu är i produktion bygger på samma Intrepid-chipset är iBookens busshastighet inget annat än en marknadsföringsteknisk fråga. Rent tekniskt är Mini, iBook G4 och eMac i princip syskon, kollar man Apples arkitekturdiagram ser man att skillnaderna är minimala:

Blockdiagram för Minin

iBook G4

eMac

PowerBook G4 skiljer sig däremot en del; huvuddragen har den förvisso gemensamt med övriga intrepid-arkitekturer men den är snarare en kusin än en direkt förlaga till minin.

Samuel K: Ja, precis.

Som jag har för mig att jag skrev innan så är minin snarare en iBook än en pBook. Kul att nån håller med mig. Särskilt när jag har rätt.

Ursprungligen av Samuel K:

Båda de funktionerna är väldigt enkla för Apple att fixa. DVI-utgången är närmast trivial och kräver bara ett par extra ledare ut till bildskärmskontakten, och eftersom alla G4-baserade Macar som nu är i produktion bygger på samma Intrepid-chipset är iBookens busshastighet inget annat än en marknadsföringsteknisk fråga. Rent tekniskt är Mini, iBook G4 och eMac i princip syskon, kollar man Apples arkitekturdiagram ser man att skillnaderna är minimala:

Powerbook G4 skiljer sig däremot en del; huvuddragen har den förvisso gemensamt med övriga intrepid-arkitekturer men den är snarare en kusin än en direkt förlaga till minin.

Du resonerar lite konstigt Powerbook G4 ska nog inte ses som en kusin till iBook eMac och Mac mini den korrekta liknelsen är givetvis att Powerbook G4 är föräldern (PMG4 farföräldern) eftersom PB G4 kom före iBook eMac och Mac mini som alla är mer eller mindre nedskalade PB G4. Mac mini och eMac har dock i princip identiska prestanda(förutom disk) som Powerbook vid samma klockfrekvens, det har inte iBook.

Ursprungligen av jazzper:

Eftersom Mac mini bygger på Powerbookteknik så kan man ju tänka sig att revision B blir 1.5 och 1.67Ghz med större hårddiskar och kanske bluetooth och airport (eller bara 1 av dessa) som standard.
Nästa rev. av Mm kan dyka upp till Macmässan i Paris.

Mmm.
Det kanske inte är många procents prestandahöjning, men känslomässigt skulle det va fint med samma processorer som i top-of-the-line PB:s.

Törs man hoppas på ett 64 Mb grafikkort oxå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 00:54
Ursprungligen av jazzper:

Nästa rev. av Mm kan dyka upp till Macmässan i Paris.

När hålls denna tillställning?

Ursprungligen av Sandell:

När hålls denna tillställning?

20-24 September 2005 http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=11279

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-29 20:00

Tror precis som Plisken att grafik uppdateras.
Och eventuellt snabbare disk? Det skulle iaf göra susen, tror jag.

Övrigt: AirPort + BT som standard i "stora" modellen, dvs den snabbare?
DVD-RW som standard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 20:54

Eftersom Mac Mini är en ingångsmodell hoppas jag att de framför allt sänker priset, i alla fall på basmodellen. Läg inte på en massa lull-lull och mera MHz om det höjer priset! Så personligen hoppas jag att de inte inför de uppgraderingar ni nämnt här.

Vill man ha mera klös så köp en PowerMac eller iMac!

De uppgraderingar som jag möjligtvis kan tänka mig vore bra är (1) minst 512 MB som standard och möjligen (2) uppgraderat grafikkort med stöd för Core Image. Detta för att ge full "Mac OS-X-upplevelse" för switchers.

Jo gärna sänka priset i Sverige, är ju faktiskt bra mycket billigare på andra sidan vattnet...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-29 21:03
Ursprungligen av bingolotto:

Jo gärna sänka priset i Sverige, är ju faktiskt bra mycket billigare på andra sidan vattnet...

Jo med en växlingskurs på 7,48 kr för dollarn (forex.se 050529) och moms så är den svenska minin hela 30 kr dyrare, SKANDAL!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 20:13
Ursprungligen av Peth:

Jo med en växlingskurs på 7,48 kr för dollarn (forex.se 050529) och moms så är den svenska minin hela 30 kr dyrare, SKANDAL!!!

Nu är inte jag säker på hur du räknar men jag får det till en skillnad på ca 900 kr vid en växlingskurs på 7,6 kr. Detta för instegsmodellen i båda fallen. Du har antagligen räknat utan moms kom jag på när jag kollade igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 01:39
Ursprungligen av Plisken:

Suktar på en mac mini, men hur ser det ut det närmsta månaderna?

Kommer det en revision B och vad kan den tänkas innehålla?

Mac mini är i första hand en lågprisdator. Det kan mycket väl bli så att det kommer att dröja många månader innan någon uppdatering sker. Men det troliga är att det blir en prissänkning om något sker än en uppdatering. Sker en uppdatering, så har jag svårt att tro, att det blir någon större uppdatering. Detta pga. att en Mac mini är en budgetdator som inte ska konkurrera med Apples övrig produkter.

Men som någon också skrev, rycktesajter har inte skrivit något om Mac mini än, och då är framförallt Think Secret den sajt som har bäst "trackrecord".

Senast redigerat 2005-05-30 01:53

Ska man ha kyla i magen då innan man köper en mini(med studentrabatt) till skolstarten i höst...?!

marcus :m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 13:26
Ursprungligen av marcusbabe:

Ska man ha kyla i magen då innan man köper en mini(med studentrabatt) till skolstarten i höst...?!

För att du har studentrabatt i höst men inte nu? För att du tror att MacMini är några hundralappar billigare i höst än nu?

Om det inte är viktigt att tjäna några hundralappar så köp den nu så är du riktigt varm i kläderna med hur allting fungerar då du börjar i skolan och behöver ägna tid åt att lära dig annat än nya fräcka operativsystem.

Ursprungligen av pesc:

För att du har studentrabatt i höst men inte nu? För att du tror att MacMini är några hundralappar billigare i höst än nu?

Om det inte är viktigt att tjäna några hundralappar så köp den nu så är du riktigt varm i kläderna med hur allting fungerar då du börjar i skolan och behöver ägna tid åt att lära dig annat än nya fräcka operativsystem.

Systemet(OS X ) har jag på jobbet men studentrabatten kommer väl till studiestarten!

marcus "kul att börja studera efter 15år av arbete och slit framför Macen" petersson

Levererar Apple någon dator i dag förutom Mac Mini som inte har 64 MB grafikminne? Det skulle vara välkommet om Mini också fick komma in i MacOS X-leken på riktigt, grafikkortet är rätt fjuttigt i den nuvarande modellen.

Personligen tror jag att en ev. uppgradering kommer innehålla snabbare processor och ett uppgraderat grafikkort + ev. AirPort som standard (allt för enkelheten skull). De som har överklockat Minin säger sig ju ha funnit tecken på att maskinen också kan och har inställningar för att kunna köras i 1.67 GHz, precis som PB. Så det låter inte helt osannolikt att 1.42-versionen blir budget, och 1.67 blir den nya toppmodellen.

Vi får se i morgon om vi har tur

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-05 23:38
Ursprungligen av Sundevall:

Levererar Apple någon dator i dag förutom Mac Mini som inte har 64 MB grafikminne?

iBook

läste någonstans att mac-mini-försäljningen har planat ut och är inte "sky-rocketing". detta borde innebära prissänkning. 3495 - 3995 :- ink moms för den lilla vore inte fel.

Ang. rykten, eller bristen på dem: Ni är medvetena om att Apple har köpt flera ryktessiters tysthet genom att annonsera hos dem? I utbyte mot annonsutrymme får de som driver sidorna Cinema Displays, PowerBooks etc. Det är därför det är så tyst. Lägg sedan till att Apple har stämt Think Secret (?) också, så är det nog förklarligt att det är få rykten inför morgondagen.

Jag skulle personligen inte alls bli förvånad om vi får se en uppgraderad Mini i morgon, bristen på rykten säger i detta fallet nästan ingenting.

Ursprungligen av Sundevall:

Jag skulle personligen inte alls bli förvånad om vi får se en uppgraderad Mini i morgon, bristen på rykten säger i detta fallet nästan ingenting.

Tror inte att det släpps någon Mac Mini på utvecklarkonferensen, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 10:37

Ja nu kommer det väl en ny iaf eftersom leveranstiden på applestore är 1-2 veckor, tidigare några dagar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 19:45
Ursprungligen av rodin:

Ja nu kommer det väl en ny iaf eftersom leveranstiden på applestore är 1-2 veckor, tidigare några dagar.

Leveranstiden är nere på "Inom 24 timmar" igen. Think Secret tror att det betyder att det inte kommer några nya på ett tag än.

Hur lång tid tror ni att det kommer att ta innan nästa modell, kan vänta till den 15 juli men inte längre. Då måste jag köpa en oavsett om det blir nuvarande modell eller den gammla. Ingår Tiger i nuvarande minin eller är det fortfarande 10.3?

Ursprungligen av Michael Larsson:

Hur lång tid tror ni att det kommer att ta innan nästa modell, kan vänta till den 15 juli men inte längre. Då måste jag köpa en oavsett om det blir nuvarande modell eller den gammla. Ingår Tiger i nuvarande minin eller är det fortfarande 10.3?

Tiger ingår, men det är tveksamt om vi får se några uppdateringar innan dess tror jag. Dessutom vet man ju aldrig med leveranstiden. Även om det finns en uppdatering så är det risk att det dröjer veckor månader innan den går att få tag på.

Bevaka tråden