Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med s-video

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 17:21

Jag har läst att det finns 100 trådar om detta, men inte hittat någon lösning. Jag har köpt en mini mest för att ha som server, men jag vill också koppla den till teven för en film eller två, men bilden rullar och det väldigt mycket.

Den är kopplad med s-video och jag har testat att ställa ner upplösingen till 800x600 i 85. Jag måste flytta den för att koppla in den i min skärm måste jag flytta den så det är lite bökigt att göra tester.

Jag ser att findern går igång och att den lyder mitt blåtandstangentbord men mer än så ser jag inte...

Har nån ett förslag?

Ursprungligen av pontusuggla:

Jag har läst att det finns 100 trådar om detta, men inte hittat någon lösning. Jag har köpt en mini mest för att ha som server, men jag vill också koppla den till teven för en film eller två, men bilden rullar och det väldigt mycket.

Den är kopplad med s-video och jag har testat att ställa ner upplösingen till 800x600 i 85. Jag måste flytta den för att koppla in den i min skärm måste jag flytta den så det är lite bökigt att göra tester.

Jag ser att findern går igång och att den lyder mitt blåtandstangentbord men mer än så ser jag inte...

Har nån ett förslag?

Du får ställa ned Hz:en och upplösningen 800x600 o 85Hz är nog för högt för din TV.
Switchres http://www.madrau.com/ kan hjälpa

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 17:33

Cool.

Borde jag skapa en upplösning på 720x576 i 50 hertz eller vad kör min gamla SONY 4:3?

Tanken är att jag ska styra servern via timbuktu men med det programmet verkar det smidigt att byta tillbaka till något vettigt...

En annan fråga är ang det att min s-video-ingång sitter på tvns front. Bak har jag vanlig antenn och scart. Är det vettigt att kpa en sån s-video-adapter till scart?

Är den andra utgången på adaptern till minin vanlig antenn eller vad är det för utgång?

Ursprungligen av pontusuggla:

Cool.

Borde jag skapa en upplösning på 720x576 i 50 hertz eller vad kör min gamla SONY 4:3?

Tanken är att jag ska styra servern via timbuktu men med det programmet verkar det smidigt att byta tillbaka till något vettigt...

En annan fråga är ang det att min s-video-ingång sitter på tvns front. Bak har jag vanlig antenn och scart. Är det vettigt att kpa en sån s-video-adapter till scart?

Är den andra utgången på adaptern till minin vanlig antenn eller vad är det för utgång?

Vad gäller din Sonys upplösning kolla i bruksanvisningen där borde det stå.

Den andra adaptern till Mac minin är en VGA adapter vilken inte fungerar till TVn om TVn inte har datoringång.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:31

Jag uttryckte mig dumt, jag menade inte vga-adaptern utan den andra utgången på video-adaptern, den gula.

Den nya lilla adc->vga-adaptern är för övrigt grymt smidig, använder den till min G5a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 18:44
Ursprungligen av pontusuggla:

Jag uttryckte mig dumt, jag menade inte vga-adaptern utan den andra utgången på video-adaptern, den gula.

Det är en RCA-kontakt. Alltså en annan, lite ändre, teknik för att överföra bild. Används i de fall S-Video inte funkar (oftast med svart/vit bild som symtom).

Europeisk TV: PAL, har en upplösning på 768x576 i 4:3-format. Så det är den upplösning som ska ge bästa bild på en vanlig TV.

Sen brukar jag klicka bort "bäst för video" för då flimrar bilden mindre.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 20:03

Jag tankade programmet och skapade en 720x576 i 50 htz men min 21" crt ville inte byta till det. I väntan på min airport extreem så tänkte jag rota fram min gamla router så jag kan timbuktua minin och försöka byta så.

Ursprungligen av pontusuggla:

Jag tankade programmet och skapade en 720x576 i 50 htz men min 21" crt ville inte byta till det. I väntan på min airport extreem så tänkte jag rota fram min gamla router så jag kan timbuktua minin och försöka byta så.

TV, jag menade en TV.
På en CRT så måste det ideala vara att använda den av tillverkaren rekommenderade upplösningen, alternativt den upplösning som själva filmen har.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 20:17

Jag ska koncentrera mig på att vara mycket tydlig märker jag.

Eftersom jag inte kan se en klar bild på min teve så måste jag stänga av den och koppla in den i min crt för att göra alla inställningar innan jag kopplar tillbaka den i teven för att se om det fungerar. Därför tänkte jag styra den via timbuktu för att testa olika upplösningar. På min crt skulle jag köra 1600x1200 som vanligt oavsett om jag ser på film eller annat.

Men tyvärr får ja inte igång min gamla router alls, den måste ha fått en smäll i flytten eller så.

Får helt enkelt köpa mig en airport imörrn.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 08:30

Nu har jag fått min airport och därmed fjärrstyrning. När minin är kopplad till en tv så får jag upp nya val på skärmupplösning vilket var snyggt, bl a 720x576 i 50 hz, men det funkar tyvärr ändå inte...

Jag testade alla upplösningar som den gav mig och bilden rullar inte nu längre utan är nästan svart och mer flammar runt än rullar.

Jag har en 29" SONY, en sån gammal fläskig, men det verkar som den inte orkar med av nån anledning.

Det finns möjlighet för en s-video -> scart men skulle det kunna hjälpa?

Måste jag spara ihop 20 papp för en plasma-tv? Det kommer dröja länge innan jag har råd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-03 09:21

Tekniskt sett borde det inte vara någon ide att köpa en scartadapter, MEN det kan vara S-videoingången som är trasig. Det kollas enklast om man har en kamera eller vide med S-video utgång som du kopplar till TVn och kollar så att du får en bra bild så.

Annars borde det även fungera med 800x100 eller 1024x768 i 60Hz.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 09:24

800x100? Men jag har testat alla upplösningar som den gav mig, men jag ska testa vidare ikväll.

Tyvärr har jag inte tillgång till en sån video-kamera.

men om det är s-video-ingången som är paj så borde ju scart funka, billigare med en 100-kronors-adapter än reparation av en tv/ny tv...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-03 10:11

eh..menade 800x600, skrev lite fel där

Ursprungligen av Creops:

eh..menade 800x600, skrev lite fel där

Upplösningen (768x576) är rätt för din TV. Det den upplösningen en PAL-TV fysiskt har!
Det är något annat som inte stämmer. En Scartkontakt med S-videokontakt kostar inte många kronor på Clas Ohlson/Biltema så det kan vara värt att pröva om den som sitter i är fel på. Det kan ju vara vanlig klassisk glappkontakt också!

(Har du kollat inställningarna i TV'n? (om det nu finns några för externa enheter. Kolla det)

1
Bevaka tråden