Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6 tim batteritid - stämmer det verkligen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-05-25 19:55

Hej,

Kollar just nu på en 12" iMac, 1.2 GHz.. det står på specen att batteritiden är sex timmar.
Kan det verkligen stämma?? Minns när jag sist köpte en bärbar PC stod det att batteritiden var 5.5 timmar, men i verkligheten kom den aldrig över 3 timmar.

Hur är det med batteritiden om man dessutom kör Wlan, hela tiden? Vad landar man då på?

Jo förexten, modellen har inte Blåtand, hur är det med garantier och sånt om man pillar in det?
Hur lång tid har det att mickla ned blåtand i en 12" iMac?

Å så var det detta med minne, det sitter 256 mb, räcker visst inte långt idag. Kan man byta det utan garantistrul?

Tack på förhand!

/Bernt

6 timmar går med svagare bakgrundsbelysning och sänkt processorhastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 20:26

Kollar just nu på en 12" iMac, 1.2 GHz.. det står på specen att batteritiden är sex timmar.
Kan det verkligen stämma?? Minns när jag sist köpte en bärbar PC stod det att batteritiden var 5.5 timmar, men i verkligheten kom den aldrig över 3 timmar.

Det är ungefär detsamma på Mac-sidan. Jag antar du tittar på en iBook 12", men de har riktigt bra batteritid. Dock påverkas denna av "allt" du gör - HD anvädning, skärm, DVD m.m. I realiteten skulle jag säga c:a 3 timmar. Men sitter du och typ skriver med lite lägre skärmbelysning får du säker 5-6 som sagt.

Hur är det med batteritiden om man dessutom kör Wlan, hela tiden? Vad landar man då på?
Blåtand och w-lan drar givetvis mer batteri än om dui inte anävnder det

Jo förexten, modellen har inte Blåtand, hur är det med garantier och sånt om man pillar in det?
Hur lång tid har det att mickla ned blåtand i en 12" iMac?

Mickla in Blåtand i maskinen själv tror jag är väldigt svårt... Det du får göra är att köra en extern USB-adapter.

Å så var det detta med minne, det sitter 256 mb, räcker visst inte långt idag. Kan man byta det utan garantistrul?
Mer minne behövs ja! Köp till 512MB så är du i goda händer. Du bryter inte garantin vid byte av RAM själv.

Hoppas detta svarade på dina funderingar!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-25 20:28

Runt fyra timmar är en mer realistisk tid. Men om du verkligen vill ha mer kan du testa att stänga av Bluetooth + AirPort och minska bakrundsbelysningen och sätta processorn på låg hastighet. Kan vara bra om man vet att man behöver längre tid.
Annars kan du köpa ett batteri till och ha med dig på resan, alt leta upp någon avancerad lösning, såg en för några dagar sedan här, en solcellsladdare. Tveksamt om man kan få tag på det enkelt dock, eller om det fungerar som man vill.

Är det dessutom en begagnad du ska köpa, vilket det verkar som, så kan du räkna med att batteritiden har minskat då dessa blir sämre för varje gång. Dock kanske du har tur och kan få ett nytt gratis nu p.g.a att vissa har varit defekta. Om inte kan du köpa ett nytt och byta ut det.

Hur det är med bluetooth har jag ingen aning om, har bara fått uppfattningen om att det inte går att sätta in i efterhand.

512 MB RAM är att föredra, om inte 1 GB... Det kan du byta ut själv, står i manualen hur (lyft tangentbordet). Dock ska du passa dig för Apples priser på minnen, och försöka hitta ett hos någon annan.

Men om du verkligen vill ha bästa batteritid och måste ha Bluetooth, kanske du borde överväga att köpa en ny. Dessutom borde det vara dags för en uppdatering av iBooksen inom inte allt för avlägsen framtid...

Byte av ramminne/Ny iBook

Ursprungligen av Jameson:

512 MB RAM är att föredra, om inte 1 GB... Det kan du byta ut själv, står i manualen hur (lyft tangentbordet). Dock ska du passa dig för Apples priser på minnen, och försöka hitta ett hos någon annan.

Några små frågor:
- Hur lätt är det att själv komplettera med ett extra minne i PB/iBook? Snarare, är det genomförbart för en hyfsat teknisk ung man som jag själv?
- En ny PB är på väg, gissar att det är därför alla kränger sina "gamla" här på köp & sälj gissar jag, är någon ny iBook på väg?
- Var hittar jag minnen (512/1024) till rimligare priser än apples 1300:- för att lägga till 512?

Tacksam för svar.

Men du byter ju inte minne, det som sitter i sitter ju kvar och sen kompletterar du ju bara... om jag inte är helt fel ute och cyklar? på min PB är det så iaf.

Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Men du byter ju inte minne, det som sitter i sitter ju kvar och sen kompletterar du ju bara... om jag inte är helt fel ute och cyklar? på min PB är det så iaf.

Så sant, det sitter 256 mgb integrerat på moderkortet.

Ursprungligen av berntm:

Kollar just nu på en 12" iMac, 1.2 GHz.. det står på specen att batteritiden är sex timmar.
Kan det verkligen stämma?? Minns när jag sist köpte en bärbar PC stod det att batteritiden var 5.5 timmar, men i verkligheten kom den aldrig över 3 timmar.

Det kan mycket väl stämma, men under rätt extrema förhållanden. Mer konkret borde det förutsätta lägsta möjliga ljusstyrka, wlan och BT avstängt, CD:n inaktiv och väldigt låg processor- och diskbelastning. Vet inte hur pass bra det stämmer på iBook G4, men jag lyckades sånär som på en kvart krama ur utlovade fem timmar ur min iBook G3 när den var ny och jag hade glömt laddaren hemma...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-26 09:08
Ursprungligen av berntm:

Hej,

Kollar just nu på en 12" iMac, 1.2 GHz.. det står på specen att batteritiden är sex timmar.
Kan det verkligen stämma?? Minns när jag sist köpte en bärbar PC stod det att batteritiden var 5.5 timmar, men i verkligheten kom den aldrig över 3 timmar.

Hur är det med batteritiden om man dessutom kör Wlan, hela tiden? Vad landar man då på?

Jo förexten, modellen har inte Blåtand, hur är det med garantier och sånt om man pillar in det?
Hur lång tid har det att mickla ned blåtand i en 12" iMac?

Å så var det detta med minne, det sitter 256 mb, räcker visst inte långt idag. Kan man byta det utan garantistrul?

Tack på förhand!

/Bernt

Jag har lyckats köra min PBG4/400 längre än specen på 5 timmar. När jag köppte nytt batteri. Idag håller den drygt 3 eller 4 timmar beroende på hur jag kör.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-26 12:59
Ursprungligen av juanito:

Jag har lyckats köra min PBG4/400 längre än specen på 5 timmar. När jag köppte nytt batteri. Idag håller den drygt 3 eller 4 timmar beroende på hur jag kör.

OT: Vart köpte du det batteriet? Pris? /OT

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 00:41

jag har lyckats kräma ur 6h12min en gång på min ibook g4 1.2ghz...och då surfade jag via wlanet.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-29 00:45

Du kan säkert ha igång den i 24 timmar om du låter den stå och blinka utan att ha startat operativsystemet också iofs

4h med full brightness när jag ser på film, lyssnar på musik eller surfar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-30 10:04
Ursprungligen av Ricky:

Du kan säkert ha igång den i 24 timmar om du låter den stå och blinka utan att ha startat operativsystemet också iofs

Bortåt en vecka even.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-30 11:03
Ursprungligen av TERdON:

Bortåt en vecka even.

Tom 2 veckor!

Minnena installerar man under tangentbordet, och sedan under airportkortet. inga problem för mig i alla fall, krävs väldigt lite verktyg och/eller våld. Det är alltid nya macar på G! hur man än gör så blir man lurad, så är det med all teknik. Minnen hittas lämpligast på valfri datorbutik, t ex komplett, datorbutiken...

1
Bevaka tråden