Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpt upphovsrätt ska stoppa olaglig kopiering från Internet

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 15:28

taget från: http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-05-25

Riksdagen sa i huvudsak ja till regeringens förslag till ny upphovsrättslagstiftning. Beslutet innebär att ett tydligt förbud införs mot nedladdning av musik, bilder och annat material på Internet för privat bruk utan upphovsmannens tillstånd. Personer som gjort sig skyldiga till olaglig kopiering ska betala skadestånd om de haft uppsåt, det vill säga att de känt till att materialet inte får kopieras, eller om de varit grovt oaktsamma. När det gäller kravet på oaktsamhet gick riksdagen ett steg längre än regeringen. Regeringen ansåg i sitt förslag att det räckte med att vara oaktsam, inte grovt oaktsam. Det kommer inte längre, annat än i undantagsfall, vara tillåtet att kopiera böcker utan att författaren får betalt. Att bränna ett exemplar av en CD-skiva man köpt eller att kopiera tidningsartiklar kommer fortfarande att vara tillåtet. Teknik som används till att knäcka koder eller kringgå kopieringsskydd för upphovsrättsligt material på Internet förbjuds. Den får inte heller säljas. Avgiften på oinspelade CD-skivor, DVD-skivor, kassetter och videoband höjs för att kompensera författare, musiker och andra upphovsmän ekonomiskt för den privata kopiering som är tillåten. Bibliotek, arkiv och skolor kommer att få utökade möjligheter att kopiera upphovsrättsligt material digitalt. Lagändringarna grundar sig på ett EU-direktiv och börjar gälla den 1 juli 2005.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-26 18:07

Det blir alltså olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddad musik och film, men samtidigt ska vi behöva betala ännu mer i "kassettersättning"...
Jag ska alltså betala en massa pengar till STIM (eller vem fan de nu är som får pengarna) för skivor som det bränns ritningar och annan jobbrelaterad information på?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 19:23

Så om jag bränner backups på mina resefoton så måste jag betala avgift (per skiva) till författaren... som borde vara jag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-26 19:58

Precis som ni säger, lagen är helt uppåt väggarna. Det är skandallöst. Höjer man kassettersättningen måste man också stödja privatkopiering (kopiering för eget bruk) fullt ut. Nu förbjuder man att kringgå kopieringsskydd istället. Antingen förbjuder man privatkopiering eller så förbjuder man kopieringsskydd. Hoppas detta provas i någon domstol som kan anmärka på lagen.

Ursprungligen av xerent:

Höjer man kassettersättningen måste man också stödja privatkopiering (kopiering för eget bruk) fullt ut.

Ja, det hade varit den rätta vägen att gå och förhoppningsvis är det där vi hamnar så småningom. Det är inget snack om att upphovsmännen måste och ska bli kompenserade för sitt arbete, men idag krävs det helt nya vägar för att göra detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 20:28

Om det nu vore så viktigt med copyright i Sverige borde SVT nog se över sitt direktiv där man avtvingar uppphovsmannen copyright rättigheterna när denne gör något orginalmaterial för SVT. Jag undrar när någon journalist gör den kopplingen. Det kan bli ett dj*la liv och riktigt underhållande.

Edit: I och försig kommer det här att glömmas bort om sex månader och det är "business as usual", lag eller inte lag.

Ursprungligen av bhagert:

Om det nu vore så viktigt med copyright i Sverige borde SVT nog se över sitt direktiv där man avtvingar uppphovsmannen copyright rättigheterna när denne gör något orginalmaterial för SVT. Jag undrar när någon journalist gör den kopplingen. Det kan bli ett dj*la liv och riktigt underhållande.

Jag kan lova att journalistkåren är väl medveten om det upphovsrättsliga implikationerna i sitt arbete och i förhållandet till sina arbetsgivare. Det är en het fråga mellan TU och Journalistförbundet just nu. Det är ungefär samma "problem" för skrivande journalister. En såld artikel är en såld artikel och går sällan att sälja igen eller publicera ideellt annorstädes.

idioter

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 09:19
Ursprungligen av ill_chrill:

idioter

Det var ju ett välformulerat inlägg ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-27 11:36
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Det var ju ett välformulerat inlägg ...

Minst lika sant och tillförande som allt annat som sagts i upphovsrättsdebatten. För övrigt måste jag rikta ett stort tack till de puck^H^H^H^H eminenta politikerna som med de nya (föreslagna) nivåerna på kassettavgiften fått mig att noggrant undersöka alternativa, fullt lagliga, inköpskanaler för CD- och DVD-skivor. Jag kommer att spara hundratals, kanske tusentals kronor på att, oavsett om de nya nivåerna verkligen införs köpa skivor från Tyskland i stället. Sålunda kommer inte vare sig Copyswede eller svenska staten få en krona av mig vid dessa inköp.

Skivbolagen gräver sin egen grav med kopieringskydden på CD-skivorna. En äldre CD-spelare fixar inte alltid dessa. Något som min polare i skivbutiken inte tycker är så kul. Han har fått ta tillbaka skivor som inte funkar pga av detta.

Och jag tror folk skiter i den här nya lagen. Det blir en extra skatteintäkt åt staten - det är allt.

Mera iTMS åt folket!
Mera reklamfria TV-serier på nätet!

Spelar det någon roll?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 06:56

Har tidningar med presstöd och det 100% statligt finansierade SVT moralisk rätt att på laglig väg göra det som inte andra får?

För musik spelar det roll. Musik som spelats av SVT som skrivits för dem sitter de på och den försvinner bara.

Det här har vi glömt till valet eller så förstår vi det inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-27 14:28

Lagar som inte accepteras av medborgarna känns ju grymt nödvändiga. Håller med inlägget "idioter", mer än så behövs inte, det är ju precis vad de är. Snart får vi väl mjukvarupatent med, något som de väl egentligen tänkte "smyga igenom" i bryssel, men nu blev det ju inte så tack vare polen. Lika idiotiskt som att patentera vänstersväng med cykel, promenad genom att röra på benen, tedrickning ur mugg...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-27 14:31

Konstig rubrik: "Skärpt upphovsrätt ska stoppa olaglig kopiering från Internet". Borde snarare vara: "Skärpt upphovsrätt ska göra laglig kopiering olaglig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 17:23
Ursprungligen av Hagge:

Snart får vi väl mjukvarupatent med, något som de väl egentligen tänkte "smyga igenom" i bryssel, men nu blev det ju inte så tack vare polen.

Nä, Polen stoppade det bara två gånger. Vid tredje gången skulle Danmarks minister stoppa det enligt order från Damarks parlament, men det sket han i, så nu har Ministerrådets förslag gått igenom och ligget hos parlamentet för beslut. Röstning i Juli. Läs mer hos ffii.se .

Enligt en artikeln i Aftonbladet skulle prispåslaget enligt beslutet i Riksdagen kunna bli 20 kr på en inspelningsbar DVD som kanske kostar 10 kr idag! Låter ju inte klokt. Det finns iofs en reservation för att justera priset, men ändå. Ska jag betala pengar till Maria Carey och Scooter varje gång jag tar backup av min dator?

Hejdå dvd-försäljare i sverige. Hej dvd-försäljare i tyskland.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-27 19:34

kanske vi borde starta en tråd borta vid köptips om var man kan göra ett - erhm... - 'protestköp'* av dvd-skivor

*andra skulle bara kalla det et billigt köp...

  • Medlem
  • 2005-05-27 19:53

Det finns lagar och så finns det lagar. Det är/var förbjudet att kopiera filmer på VHS, men det gjorde de flesta hushåll någon gång. Folk kör för fort utan att bry sig... "äh, 10 km/h hit eller dit spelar ingen roll". Folk dricker alkohol på allmäna platser. Kör på tomgång mer en 1 minut med bilen. Felparkerar med flit. Går över gatan där det inte finns övergångställ. Låter sina hundar springa lösa... etc

Jag tar inte ställning här, om kopiering och nedladdning ska vara tillåtet, men jag är helt övertygad om att detta är en sådan lag som folk kommer strunta i, och varje sig en dvd-skiva kostar 5,10,20 eller 50 kronor. Inget snack om den saken

Ursprungligen av odin:

Det finns lagar och så finns det lagar. Det är/var förbjudet att kopiera filmer på VHS, men det gjorde de flesta hushåll någon gång. Folk kör för fort utan att bry sig... "äh, 10 km/h hit eller dit spelar ingen roll". Folk dricker alkohol på allmäna platser. Kör på tomgång mer en 1 minut med bilen. Felparkerar med flit. Går över gatan där det inte finns övergångställ. Låter sina hundar springa lösa... etc

Jag tar inte ställning här, om kopiering och nedladdning ska vara tillåtet, men jag är helt övertygad om att detta är en sådan lag som folk kommer strunta i, och varje sig en dvd-skiva kostar 5,10,20 eller 50 kronor. Inget snack om den saken

Man ska nog inte dra ovanstående slutsats utan att tänka på att skiv- och filmbolagsindustrin kommer att (och gör) lägga ner mycket pengar på att jaga de som laddar ner... Hade de tjänat pengar på att jaga fortkörare så hade de nog f-n gjort det med(om de hade fått).
De vänner jag har som inte är speciellt insatta i datorer och dess användnig har redan utryckt en oro för om de ska våga ladda ner musik o s v i fortsättningen. Så nog kommer den nya lagen att ha ett visst genomslag, för en tid i alla fall...

För övrigt så håller jag med om "Idiot" kommentaren.

Gokväll
Niklas

  • Medlem
  • 2005-05-27 20:34
Ursprungligen av Big_Diddy:

Så nog kommer den nya lagen att ha ett visst genomslag, för en tid i alla fall...
Gokväll
Niklas

Möjligen för en kortare period, men jag kan lova att dc-hubbarna kommer vara lika fulla av fjortisar även efter lagen har trätt i kraft... Att sitta där nu är ju praktiskt taget olagligt eftersom du måste dela material och de flesta delar olagligt material, men ingen bryr sig nu, så varför bry sig med nya lagen?

Tack det samma

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 20:39

Protestköp... Det kanske blir som med andra produkter som pga sitt av skatt höga pris köpes med förkärlek på pråmar i Tyskland eller annorstädes.

-Hört i butik i framtiden. En hela Jack Daniels, tio backar Mariestads, och så ska vi väl ta några kartonger CD-skivor, de är ju så billiga här nere i utlandet.

Sören

Ursprungligen av odin:

Jag tar inte ställning här, om kopiering och nedladdning ska vara tillåtet, men jag är helt övertygad om att detta är en sådan lag som folk kommer strunta i, och varje sig en dvd-skiva kostar 5,10,20 eller 50 kronor. Inget snack om den saken

Jag skulle till och med säga att det är tvärtom. En avgift på skivor ger ju en tydlig signal om att det är ok att kopiera och ladda ner.

Folk som förut laddade ner men samtidigt kände att det inte var helt rätt kommer ju nu att känna att det är ok att ladda ner eftersom vi ändå tvingas betala för det genom avgiften på skivorna. Knappast rätt signal att sända ut...

Ursprungligen av odin:

Det finns lagar och så finns det lagar...

Jepp det finns fler och fler lagar som är rent korkade - och naiva. Effekten blir att de vattnas ur, man bryr sig inte. I ett större perspektiv finns en stor fara i detta för det gör att var och en får bedöma om en regel är värd att lyda eller ej. Individens omdöme bestämmer: Precis vad naiva beslutsfattare vill undvika.

Kolla t.ex 30 km/h i hela innerstan (Sthlm):
Förr var det bara 30 vid skolor och liknande - och folk respekterade det. Nu är det 30 överallt utom på genomfartsgator. Effekten är att folk inte kör 30 utan 45.

Eller Essingeleden: En 4-filig motorväg där det är 70. Det är så dumt att det inte liknar någonting.

Åh, nu sabbade jag mitt morgonkaffe.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 10:37

Den höjda "kasettersättningen" är inte bra. Ologiskt.

När jag var ung så använde man kasettband till att kopiera musik, knappast något annat. Endast ett fåtal människor torde ha känt till att det överhuvudtaget fanns något sådant påslag.

Nu används ju media till allt möjligt. Därför känns det knäppt. Med dagens stora hårddiskar och ökande möjligheter att inhandla lagligt på nätet tror jag att olaglig kopiering av musik till CD och DVD snarast minskar.

Det är bra att upphovsrättslagen ändrats. Men "kasettersättningen" borde inte ha höjts, utan borde snarare ha avskaffats. Just sådana här konstigheter kan göra att folk inte tar lagar och förordningar på allvar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-27 21:12

Jag handlade just 20 kg skivor och dvd fodral från min leverantör i England för sommarens och höstens filmande.
Filmar en heldel för en teaterförening som jag är med i och levererar på DVD till de som skall ha resultatet.

Kommer inte att köpa en enda skiva i Sverige om jag inte får akut kris...

Köper redan alla mina mini-DV band i Tyskland då det har varit nästan halva priset (Sverige har börjat få nästan samma priser om du köper på rätt ställe)

Å andra sidan så täcks redan upphovsrättsindustrins (påstådda) förlorade inkomster pga piratkopiering, av kasettersättningen och vad det nu heter och det med råge, enligt vad jag har hört.
Så jag skulle till och med gå så långt som till att säga att var det inte OK förr så är det OK nu att ladda ner tack vare avgiften.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-28 02:12

Läste en artikel i Sydsvenskan där Copyswede sa att kassettersättning inte kommer att höjas så kraftigt, dom fatta att privatimporten av cd/dvd skulle öka markant annars.

Den här lagen är helt fel i och med den digitala världen ( Bredband m.m. ), speciellt de som lagrar egen producerad material m.m.

Sedan är det så att - Sista idioten är inte född Än!!

Jag hörde en annan sak att det ska komma ut en ny form av "TV & Radio" licens som även ska täcka in datorn. Man kan ju se på tv via bredband och TV kort i datorn.

Så då kommer vi att betala dubbelt för lagrings media och tv tittande.

Jag tycker att vid betalt tv licens och det sedan går en Tv serie som jag har spelat in via min brännbara DVD spelare ( som är stationär ) eller för den delen hårddisk inspelnings bara DVD.

Undrar hur det materialet kommer att ses som olagligt eller lagligt.
Sedan om jag har gjort samma sak men via satellit och kanalen är t.ex. Amerikansk
Hur kommer man att se på det när det gäller att få ha en kopia på materialet eller inte.
Man har ju betalat sin licens! Kanske rent av två gånger ( TV & Radio & DatorMedia), och sedan på CD/DVD skivorna.

Bevaka tråden