Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra ethernetnätverksutskrift från AirPort Express?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet hemnätverk med en PC, en Powerbook och en HP LaserJet 2100 NT kopplat till en D-Link router samt ett Airport Express kopplat till samma router. Utskrifter funkar fint från både PCn och Macen så länge jag sitter direkt på LANet, men nu skulle jag vilja kunna skriva ut trådlöst från Powerbooken via mitt Airport Express. Det vore så skönt att slippa koppla in sladden bara för att skriva ut. Går det och i sånt fall hur?

Skrivaren kommer jag åt från Macen både via Appletalk och som IP-skrivare så länge jag sitter direkt kopplad mot routern. Routern sitter kopplad till ett ADSL-modem och delar ut adresser via DHCP i en serie förutom skrivaren som jag gett ett fast IP-nummer. Mitt Airport Express sitter kopplat till routern(på LAN sidan) och delar i sin tur ut adresser via DHCP men detta kan jag ändra eftersom jag inte använder mer än min Powerbook trådlöst. Att komma åt internet trådlöst funkar idag fint så det är inget fel där.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta!
/Stefan

Senast redigerat 2005-06-01 04:17

Jag har också en D-link router 624+; utskrift via appletalk fungerar ej trådlöst med denna router.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag har också en D-link router 624+; utskrift via appletalk fungerar ej trådlöst med denna router.

Ok tack! Jag har en D-Link DI 604 router och antar då att den inte heller kan routa appletalk från ett Airport Express Nåväl jag kanske borde byta den eftersom den ändå strular en del i övrigt. Vad ska man skaffa för enkel router för att detta ska fungera i sånt fall? Har någon i övrigt erfarenhet av detta?

Om jag inte byter router borde jag ändå kunna skriva ut till skrivaren via IP(som jag gör från PCn) men har inte tillräckligt mycket nätverkskunskap för att veta hur jag ska komma åt det lokala nätverket på den sidan(WAN sidan) av mitt Airport Express. Vet nån hur man gör det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-30 00:34
Ursprungligen av reinventor:

men nu skulle jag vilja kunna skriva ut trådlöst från Powerbooken via mitt Airport Express. Det vore så skönt att slippa koppla in sladden bara för att skriva ut. Går det och i sånt fall hur?

Jag gjorde en kompromisslösning. Jag köpte en manuell USB-switch, så att jag genom att trycka på en knapp antingen kan skriva ut trådlöst via AirPort eller via sladden på den stationära. Det är ju halvbra, och ser gärna en bättre lösning.

Ursprungligen av Terhi:

Jag gjorde en kompromisslösning. Jag köpte en manuell USB-switch, så att jag genom att trycka på en knapp antingen kan skriva ut trådlöst via AirPort eller via sladden på den stationära. Det är ju halvbra, och ser gärna en bättre lösning.

Oj, jag inser att jag visst varit lite otydlig här. Jag har alltså inte en USB-skrivare som man kan koppla in direkt till Airport Express enheten utan en HP nätverksskrivare som sitter direkt kopplat via Ethernet till min HUB men jag förstår att rubriken nog kan missuppfattas. Går det att ändra den måntro...

Hmm... är det ingen som har en liknande lösning som jag? På de flesta arbetsplatser så brukar ju det finnas nätverksskrivare eller skrivarservrar på LANet, så någon borde ju ha provat på något liknande på jobbet om inte annat. Eller är det så illa att det helt enkelt inte går att skriva ut trådlöst på en nätverksskrivare via Airport Express?

har samma problem

har bredbandsuttag-switch-nätverkskrivare-airport
via eth kabel är detta inga problem men trådlöst så vill inte airport tala med skrivaren känns det som.
har tre datorer en pc på lan och två mac en pb en ibook på airporten känns tradigt att behöva stoppa i en sladd för att skriva ut.men när man gör det funkar det direkt genom switchen på macarna via appletalk.
är det någon som vet eller får man köpa en extreme istället för expressen man har?
Mh Danne

Tack Danne!
Då vet jag att jag inte är ensam om problemet i alla fall. Vi får väl hoppas att någon kunnig person ser detta och vet hur vi ska göra...

Sedär ja, nu funkar det...
Det var ett tag sen jag tittade på problemet men nu när gick jag in i Airport Administratörsverktyg gick det ganska enkelt när jag hittade rätt i Apples egen hjälp. Man ska bara stänga av "Distribuera IP-adresser" under fliken "Nätverk" när man valt rätt basstation. Vad jag förstår så blir AirPort Expressen då bara en brygga och IP-adressen tilldelas din dator från din router(i mitt fall en D-Link 604). Jag kommer nu även åt det lokala AppleTalk-nätverket, så allt är frid och fröjd och utskrifterna flyger fritt genom etern till min LaserJet

Hoppas att detta kan hjälpa er andra som även hade detta problem.
/Stefan

Senast redigerat 2005-07-04 04:40

Tack!

Detta har verkligen hjälp mig!

Ursprungligen av Jacob.h:

Detta har verkligen hjälp mig!

Tack! Jag är glad att jag kunde bidra med något.

1
Bevaka tråden