Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgseparation med icc-profil från InDesign 2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 14:06

Är det i huvudtaget möjligt att ha ett InDesign-dokument med både RGB- och CMYK-bilder och sedan göra en korrekt icc-profilseparerad Postscript/PDF av den, utan att i förväg behöva CMYK:a varje enskild bildfil för sig? Och att man alltså styr CMYK:andet (med hjälp av icc-profiler) inne i Distillern (efter att ha gjort en PS-fil från InDesign 2).

Bilderna är i EPS- och TIFF-format, och PDF:en skapas alltså via en Postscript-fil som körs i Distillern.

Enligt vårat tryckeri måste man vara konsekvent och hålla sig till en färgrymd (i bilderna) för att korrekt kunna färgstyra PDF-skapandet. Stämmer detta?
Och går det att komma åt (ändra) EPS-filens färgrymd från Indesign/Distillern?

Sjuttioelva obegripligt formulerade frågor antar jag. Var det någon som förstod vad jag menade, annars förklarar jag gärna närmare!

Ditt tryckeri har fel (om du återger vad de sagt rätt). I miniversion:

1) Distiller kan överhuvudtaget inte "CMYKA" RGB-bilder

2) EPS-bilder skickas bara rakt genom InDesign till PostScript-filen, de påverkas normal sett alltså inte alls av InDesigns färginställningar.

3) Andra filformat (jpg, tiff, psd) kan av InDesigns direktexport konverteras från RGB till valfri CMYK-profil vid export. Vad bildens källprofil är spelar då mindre roll, eftersom alla bilder får målprofilen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 17:22

Jo, dom menar att man bör hålla sig till en färgrymd i bildfilerna; att man antingen själv sköter all CMYK:ning av RGB-bilderna eller låter InDesign/Distillern sköta all CMYK:ning.
Går det allstå att arbeta med varierande färgrymder och bildformat (även EPS) och låta InDesign/Distiller sköta CMYK:ningen (med hjälp av ICC-profiler)?

Skriver man i såfall ut PS-filen med valet "Sammansatt CMYK" (med rätt ICC-profil) eller med "Sammansatt RGB"?
Och vad spelar sedan Distillerns val under "Färghanteringsregler" för roll? För var i kedjan är det som själva slutseparationen sker (InDesign eller Distiller)?

Färghantering är ett jättestort ämne och det skulle ta alldeles för lång tid att förklara hur det funkar. Sök på några tidigare inlägg jag gjort där jag förklarar lite mer. Min erfarenhet är annars att man klarar sig bättre utan färghantering om man inte är beredd att lära sig det lite grundligare

Däremot kan jag säga så här: Att om du vill göra det det verkar som om du har tänkt, att konvertera alla bilder, oavsett färgläge och ICC-profil, till en given målprofil så bör du överge EPS som format för pixelbilder. EPS har många bra egenskaper men för det ändamålet så kommer det att bli ett hinder. Välj Tiff, jpeg eller PSD istället

Kontrollera också med ditt tryckeri om de kan ta emot direktexporterade PDF-filer från InDesign, snarare än skapade via Distiller, det skulle nämligen underlätta din idé något alldeles otroligt mycket.

Väcker en gammal tråd...

Så här som Richard beskrev det trodde jag också att det fungerade:

2) EPS-bilder skickas bara rakt genom InDesign till PostScript-filen, de påverkas normal sett alltså inte alls av InDesigns färginställningar.

...och så ville jag också att det skulle fungera eftersom det är ett av mina argument för att överge eps till förmån för psd. Men när jag satt och skummade i Photoshops inbyggda hjälp så såg jag under "Förstå bildformat och olika alternativ" att "RGB EPS" fanns med bland rekommenderade alternativ för "separering för processfärger". Tänkte att de säkert skrivit fel, men jag testade ändå att spara några bilder som eps, montera dem o exportera en pdf från Indesign (med färghantering på)... och visst cmykade Indesign dem! Förbaskat också, när man för en gångs skull vill att nåt INTE ska fungera så... jaja.

Har nån (Richard kanske) en förklaring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 18:17

RGB EPS-filer blir aven de separerade i InDesign vid export/utskrift om du har färghanteringen på.

Din tryckare har som Richard säger helt fel.

InDesign är ett klokt program och det första som kan hantera bilder i flera olika färgrymder. Tänk dig att producera en tidning med flera hundra bilder som kommer från alla möjliga håll. Med InDesign är det bara att montera dom, under förutsättning att de har en inbäddad profil. Om de inte har en inbäddad profil vet inte InDesign hur den ska hantera bilden och ger bilden den profil som InDesign har i sin färginställning.

Nu när alla bilder är monterade och du ska exportera din PDF så har du en målprofil i CMYK. InDesign omvandlar nu alla RGB bilder till CMYK från respektive profil så att det blir korrekt resultat. Observera att InDesign delar färghanteringen med Photoshop så du får exakt samma resultat som om du hade använt Photoshop.

Det är inte heller nödvändigt att jobba i "samma" RGB som tryckeriet. Det är bara viktigt att ha samma CMYK.

Observera att när du exporterar så måste din målprofil finnas som "Dokument CMYK"

Om ditt tryckeri har frågor om detta så be dem kontakta mig, jag hjälper dem gärna att komma på rätt väg.

Lycka till

Janen

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Hej och tack Janne!
Jo, jag är helt med på trådens föregående resonemang (hoppade ju bara in i tråden, det är inte jag som haft problem med tryckeriet ifråga). Min invändning gällde bara huruvida eps färghanterades av Indesign. Jag tolkar ditt svar som att det färghanteringsmässigt inte spelar nån roll om man sparar bilden som eps eller tex psd? Lite förvånande eftersom jag tidigare hört (både från Richard och från annat håll) att eps-filer inte skulle påverkas alls.
Förlåt mej om jag är tjatig, men frågan är viktig för mej då jag snart ska göra om vårt bildarkiv... Jag hade tänkt mej att bara använda psd som jag tycker ger flest fördelar och då var färghanteringen ett bra argument (det är tungt nog att utrota det invanda tänkandet att man MÅSTE spara bilderna som tiff/eps).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 17:59

Jo det är faktiskt så att EPS filer påverkas på exakt samma sätt som TIFF, JPEG eller PSD.

Nackdelen med EPS är att du inte kan påverka inställningarna av färgstyrningen på bildnivå som du kan med TIFF, JPEG eller PSD. Alltså du kan ändra renderingsmetod eller tilldela en annan profil per bild och även stänga av färghanteringen på bildnivå. Detta har ju sina fördelar ibland.

Att jobba med PSD formatet är ju så klart bäst, att sedan behålla dem i RGB för att sedan välja vilken CMYK de ska ut till vid PDF-exporten blir ju bara ännu bättre och flexiblare. Att också bara ha en bild på hårdisken gör ju själva logistiken enklare.

Tiderna förändras men vi har svårt att hänga med själva. Att jobba på det nya sättet är klart enklare och använder man InDesign så går det. Det är lite svårare om man sitter i Quark, då är man låst till det gamla omordena sättet.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Tack så mycket Janne! Det var precis vad jag behövde få veta (men inte ville höra )
Tack också till Richard R som skrivit mycket klokt om framförallt Indesign och färghantering (även om jag blev lite lurad när det gällde eps... :rolleyes: )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 17:38

Läste igenom den här gamla tråden och kan inte låta bli att kommentera en detalj. Allt är jättebra med atomatisk icc-profilering direkt från lay-out-programen när det gäller effektivitet men kvaliten kommer kanske ibland lite i skymundan. Som någon skrev: "Tänk dig att producera en tidning med flera hundra bilder som kommer från alla möjliga håll." Man ser ofta sådana trycksaker där bilderna sticker åt alla möjliga håll. En bild med färgstick rättar ju inte till sig bara för att man lägger en icc-profil på den. Profilerna är även till för att ge en indikation på hur det kommer se ut i tryck. Vill man ha kontroll och bättre kvalité är det givetvis att mödomsamt ställa varje bild för sig och sedan tilldela icc-profil + ev. justering.

Jaja.. ville bara inflika med denna kommentar som kanske är lite OT.

Förresten.. borde inte denna tråden ligga under Grafisk produktion?

Darios,

Det är naturligvis så som du säger att ett färgstick inte justeras automatiskt, men ICC-profiler och färghantering handlar i första hand om att uppnå förutsägbarhet. Eftersom alla bilder förr eller senare måste ut på en tryckpress måste en anpassning ske förr eller senare, den enda skillnaden är med korrekt färghantering så sker det förutsägbart, vilket skapar förutsättningar för högre kvalitet.

Det är också möjligt att något blev otydligt i tidigare inlägg så jag förtydligar lite : InDesign använder befintliga profiler, dvs de som redan bilderna har. Om en bild inte har en profil så måste alla program, inte bara InDesign, göra ett antagande om vilken slags profil bilden har.

F.ö. så vill jag komplettera ditt inlägg på en liten punkt. Det är nämligen så att man måste ange ICC-profil INNAN man färgkorrigerar, annars vet Photoshop inte vad färgvärdena representerar, och därmed är tillförlitliga färgkorrigeringar i princip omöjligt. När bilden väl fått en angiven profil och färgkorrigeras spelar det ingen roll om Photoshop eller InDesign utför konverteringen till den slutgiltiga utenheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 19:55

Ville bara förtydliga att det inte räcker med att bara lägga på rätt färgprofil och tro att allt är frid å fröjd. Färgställning och profilering i Photoshop är ju allra säkrast om man vill ha kontroll. (Förutsatt att man har kallibrerad skärm) Flödet med automatiserad färghantering i processen fram till slutligt tryck är ju bra om man vet vad som gick in i början.

ICC-profilering före eller efter?
Jag brukar färgkorrigera i rgb-läge > lägga på profil > finjustera. Om man t.ex. sitter med en bild och en profil för obestruket papper och sedan ställer den är det risk att lågdagern får för mycket färgmängd.

Jag tror att frågeställaren var ute efter huruvida man kan konvertera bilder i olika färglägen till en slutgiltig utenhet med hjälp av InDesign, och det kan man alltså precis lika väl göra i Indesign som i Photoshop

Jag uppfattar det som om du pratar om färgjustering, vilket såklart är ett viktigt område, men bara en liten del av vad färghantering handlar om.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 21:22

Snygga bilder tar tid att få till…

Nu har jag hållit på och finjusterat (läs försökt få bort CMYK-bandningsartefakter på) en stor glassig bild som ska in i ett ännu glassigare magasin i tre timmar. MANUELLT!!! OCH I TRE TIMMAR!!!

Tja, tänkte bara ge detta belysande exempel på att bra bilder kräver sin tid (men bandningarna försvann!

Förhandsvisa färgseparationer

Hej

Jag behöver hjälp med hur jag kan öppna förhandsvisning av färgmängden i en annons jag gör. Hittar bara beskrivning på svenska, men fixar inte att hitta det i engelska photoshop....

  1. Välj Fönster > Utdata > Förhandsvisa separationer.

  2. Under Visa väljer du Total färgmängd

Frågan är var jag hittar detta i engelsk variant alltså!!

SOS!!

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 10:05

1. Window-Output-Separations preview
2 View - Ink Limit

Janne

1
Bevaka tråden