Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte mic in eller line in på G4´an

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-26 17:27

Jag har en Mac G4 1,25Ghz (tror det är senaste modellen i G4 serien, fast den utan Fw800) och har precis börjat använda Skype. Tror inte det finns Mic in, men line in borde det ju finnas. Finns ett val med line in i os x iallafall så den borde ju känna av det. Det är ett 3,5 jack med en högtalare på, det bore ju vara line out. Sedan är det ett specialjack för dom där silvriga machögtalarna. Åsså är det ett till jack som ser ut att det är en rund ring med två högtalare på sidorna, eller väldigt stora öron. Borde ju vara line in då om man kör uteslutningsmetoden. Men det finns ju även "headphone out" i mjukvaran, och bilden liknar ju mer en gubbe med lurar så det kanske är det. Å andra sidan sitter ju hörlursuttaget på framsidan såg jag nu, så då borde ju det på baksidan ändå vara line in.
Det är ingen specialkontakt väl utan standard 3,5mm? Och går det att få tag på en råenkel preamp någonstans för typ 50 spänn, där ljudkvaliten är skitsamma?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 18:05

Det finns en USB-adapter hos Biltema för ungeför 150 kr som lär fungera. Även Clas Ohlsson har en motsvarande.

Nyare modeller av PM G4 har inte någon line-in. Det sitter en kontakt för Apple Pro Speakers placerad under hörlursutgången.

Griffin iMic är annars en beprövad lösning.

Om du funderar på att skaffa ett TV-kort så får du en line-in "på köpet" som du kan använda.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-26 20:20

Finns det ingen line in, och hur kopplar man in iMic isåfall, är det usb då eller?
Och mina två utgångar jag har då är det alltså linje ut och hörlursutgång, + att jag har en till hörlursutgång på framsidan. Och dom två burkarna du pratar om från biltema eller claesohlson är det mikförstärkare eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 20:39

iMic kopplas in via USB. Den ger dig line-in.

PM G4:an har två st hörlursutgångar som även fungerar som line-ut.

Dessutom har du en kontakt som ger 2x10 Watt för högtalare.

Adaptrarna från Biltema och CO ger dig line-in via USB, liksom iMic. Priset är det som skiljer (och kvaliteten)

Alla MDD-datorer har en line in, som sitter där bak med line out och pro speakers-kontakten.

Däremot är det inte en mikrofoningång, så en icke strömförsörjd mikrofon fungerar inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 22:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alla MDD-datorer har en line in, som sitter där bak med line out och pro speakers-kontakten.

Däremot är det inte en mikrofoningång, så en icke strömförsörjd mikrofon fungerar inte.

Du har rätt. Line-in gjorde comeback på MDD.

Senast redigerat 2005-05-26 23:06
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-27 01:26

Så den kontakten som jag inte får nåt ljud ut ifrån är alltså line in på macen. Den som ser ut som en rund ring med två trattar på sidorna? (bilden bredvid alltså). Och marcushedenstrom du skriver att en icke strömförsöjd mikrofon inte fungerar, menar du då att en strömförsörjd mik fungerar. Tvivlar jag på eftersom alla mikar ger ju i grunden ifrån sig alldeles för låg signal, skulle ju vara om det finns nån mik med inbyggd preamp så man får upp signalnivån till linjenivå. Nåja, får kika på det där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 07:55

Line-in sitter till vänster om line-ut.
Nedanför sitter pro-speakers-kontakten.

Luzer, precis vad jag menar. Det behövs en starkare signal än vad en vanlig skräpmik kan ge. Man behöver alltså nån sorts preamp, och därmed ström till mikrofonen också.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-27 20:45

En vanlig skräpmik skiljer sig inte mycket från en bra mik när det gäller signalnivån som skickas. Det spelar ingen roll om du köper en mik för 50 000 du kan inte koppla in den i line in ändå eftersom du måste ha en preamp. Nåja, jag får försöka få tag på en billig preamp eller så får jag köpa mig ett usb headset, finns väl för minst typ 400 spänn har jag för mig jag har sett. Eller nån som sett billigare?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-27 21:49

Jag har en billig Sony-mic, köpt på Expert, som ger så hög signal att den fungerar med line-in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-29 14:27

Finns micar för hundralappen, sedan hur kvalitén e är en annan sak...ska man ha den till Skype så spelar det ju inte så stor roll, ska man sjunga hadde man antagligen ändå kopplat in den på annat sätt...;)

1
Bevaka tråden