Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort för G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-26 16:32

Jag har köpt en beg G4 med Apple Nvidias standardkort som jag upplever direkt dåligt kopplat till en Eizo L568 skärm. Flammiga färger och litet suddigt. Eizon på min gamla PC med Matroxkort fungerar alldeles utmärkt ihop. Om jag nu skall byta ut Nvidia kortet vad skall jag ersätta det med? I första hand intresserad av ett bra 2d kort för bildbehandling 3d är av sekundärt intresse. Något förslag någon?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 17:05

Om din G4 har ett Geforce2 MX så har det VGA- och ADC-port d v s kortet saknar DVI-port som är det bästa sättet/kontakten att koppla in din Eizo-skärm med.

Du kan ju testa att köpa en ADC till DVI-adapter och se om inte suddigheten försvinner.

Om du har ett Geforce4 MX-kort så har det DVI- och ADC-kontakt. I så fall antar jag att du redan använder DVI-kontakten, men är ändå missnöjd.

Då får du nog titta på ett nytt ATI eller Nvidia-kort. Kolla hos Macoteket som har alla kort, men kanske inte är allra billigast. Var noga med att köpa ett AGP-kort och ett kort som passar till just din PM G4-modell.

PowerPC har ett modifierat ATI 9600-kort till bra pris som fungerar med DVI (men inte ADC) på vissa PM G4.
www.powerpc.se

  • Medlem
  • 2005-05-26 18:11

Du tror inte att det kan vara glappkontakt någonstans? Inga kort ska ge så märkbart dålig bild. Vilket kort som helst, som inte är trasigt, borde funka bra. Kolla sladden också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-26 18:47

Det är Apples standard kort för från Nvidia och den har DVI ingång men får köra med adapter fär det blir ingen bild alls på den digitala linan. Har en G4 1000mhz då jag är ny på Mac har jag ingen aning vad som är bra i grafikväg. Jag ser hellre att det är på 2d än dess spelkvaliteter. Vad skiljer de olika Ati korten åt ??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 20:44

Om du har en processoruppgraderad tidigare modell av PM G4 (troligtvis sawtooth) med utbytt grafikkort, så blir det inte någon bild via ADC. ADC fungerar bara med PM G4 gigabitethernet och senare modeller.

Om du använder analog VGA så får du en sämre bild än med DVI. Jag tycker att du skall köpa ett nytt grafikkort med DVI-kontakt, som är det bästa att använda tillsammans med din Eizo-skärm.

1
Bevaka tråden