Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon nya Sony Ericsson K750i ännu?

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-23 11:51

Idag släpps ju den hett efterlängtade Sony Ericsson K750i - av många spådd som en riktig storsäljare. Jag undrar om någon hunnit få tag på en och kan ge en liten recension av hur den känns i handen, om bilderna med 2-megapixelkameran är vettiga, om mp3-spelaren låter OK och rent allmänt om telefonen är så bra som den verkar.

Jag har inte provat själv, men det finns ett test på http://www.mobile-review.com/review/sonyericsson-k750-en.shtml

Va in i en butik idag och tog mig en titt på k750 och blev mycket förtjust i den och planerar att inom kort att köpa den. Killen i butiken visade mig bilder tagna med k750 på datorn och jag tycker att dom blev väldigt bra med tanke på att är en mobiltelefon.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 16:56

Köpte en idag på lunchen!

Bara pillat lite grann hitills, men här följer några intryck;

– Snyggare i verkligheten än på bild.
– Bättre ljud än min gamla t610.
– Ganska "macig" känsla i merparten av menyerna. Snabbare menyer än t610. Default-temat är rött och lite småfult ibland. Skulle vilja ha ett mer avskalat ljusare tema.
– USB-sladd medföljer. Telefonens memorystick dyker trevligt nog upp som en flashminnesenhet på skrivbordet och programmet "Bildinsamling" går igång. Telefonen går även att ladda via USB(!).
Finder skräpar ner flashminnet med .ds_store.filer.
– AAC-filer spelar fint.
– Det blir helt OK stillbilder från kameran, inte testat filmläget än.

Ska testa synca kontakter och greja på min PowerBook hemma ikväll. Men hitills verkar det vara en mycket trevlig telefon, och jag har inte råkat ut för några buggar än.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-23 17:05

Tack ceder! Oj, snyggare i verkligheten än på bild?! Tycker att den är snygg på bild också. Grymt att den går att ladda via USB!

Är nyfiken på att höra hur synkningen med Powerbooken går, har själv en PB.

Har varit runt lite i Göteborg och det verkar inte lätt att få känna på en telefon än så länge. Nån butik hade fått in ett par ex, men inget demo-ex. Blir väl att vänta ett par dagar tills fler kommer in. Efterfrågan på nätbutikerna verkar ju vara enorm.

städar bort ._ och .ds

Ursprungligen av ceder:

Finder skräpar ner flashminnet med .ds_store.filer.

hittade detta automator scriptet på apples sida:
FinderCleaner

About FinderCleaner
Cleans hidden files the Finder creates. These files can be annoying in mixed OS environments or they might even cause some devices like mp3 player to not function correctly. Useful for USB sticks or mp3 players for example.

FinderCleaner cleans the following items:
- .DS_Store files
- Resource forks
- FBC files
- .Trashes

FinderCleaner can also eject a volume in a clean way so no new mess is created.

What’s New in this Version
- Automator workflow included (for 10.4 only)
- You can now eject network volumes.
- Keychain support for 10.4 improved. Now works most of the times.
- General code cleaning.

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/findercleaner.html

mycket smart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 17:50

Vart finns den i stockholm? Letar överallt..
till ett bra pris

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 17:53

Den fungerar inte med iSync än, och min Tigerbaserade PowerBook får kernelpanic om jag pluggar in USB-kabeln mer än en gång efter varje omstart.

-- edit --
http://www.kinkykoala.com/macstuff/k750i/ för iSyncfix.

Senast redigerat 2005-05-23 18:15
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-23 19:39
Ursprungligen av elk:

Den fungerar inte med iSync än, och min Tigerbaserade PowerBook får kernelpanic om jag pluggar in USB-kabeln mer än en gång efter varje omstart.

-- edit --
http://www.kinkykoala.com/macstuff/k750i/ för iSyncfix.

Har du provat detta själv? Om jag har du någon begränsning på hur många veckor in i framtiden du kan synca telefonen? Finns normalt nere i högra hörnet på isync, irriterande begränsning på bla T610,V800 och K700i.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 21:54
Ursprungligen av Robban B:

Har du provat detta själv? Om jag har du någon begränsning på hur många veckor in i framtiden du kan synca telefonen? Finns normalt nere i högra hörnet på isync, irriterande begränsning på bla T610,V800 och K700i.

Åtta veckor är tydligen max för kalendersynk. Kanske det förbättras när det kommer en riktig Apple-uppdatering av iSync.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:43

K750 är en strålande telefon. Lekte med den över helgen.

Hade problem att synka men via blåtand kan man ändå skicka kontakterna så det gick.

Ljudet var bra och klart, kameran hur bra som helst och skärmen en dröm att kolla på.

Men egentligen är det inget nytt med den. En hottad 700 helt enkelt. Ingenting som gav mig nervpirrningar.

Nokia 8800 däremot är något som jag ser fram emot!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 21:50

Nu har jag fått sync att funka med hjälp av filerna på kinkykoala.com...

För övrigt tuffar telefonen på bra. Menyer och hantering när man är i fotoläget tycker jag är lite slöa, även om det var väntat. Känns som det finns utrymme för optimering i firmwaren där.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-23 21:53
Ursprungligen av ceder:

Nu har jag fått sync att funka med hjälp av filerna på kinkykoala.com...

För övrigt tuffar telefonen på bra. Menyer och hantering när man är i fotoläget tycker jag är lite slöa, även om det var väntat. Känns som det finns utrymme för optimering i firmwaren där.

Kan du svara på frågan jag ställde ovan? Om det är en begränsning på hur många veckor du kan synca?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 22:09
Ursprungligen av Robban B:

Kan du svara på frågan jag ställde ovan? Om det är en begränsning på hur många veckor du kan synca?

8 veckor max står det i iSync. (elk hann före!) Själv kör jag med analog kalender, behöver inte synkas

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 11:05

Var och kände på en K750i i Vodafone Store vid Kungsportsplatsen i Göteborg och den var snyggare och framför allt mindre och tunnare än jag trodde! Otroligt att de har knött in alla dessa funktioner i en så behändig telefon. En sån där måste man ha helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 15:09
Ursprungligen av ceder:

Nu har jag fått sync att funka med hjälp av filerna på kinkykoala.com...

För övrigt tuffar telefonen på bra. Menyer och hantering när man är i fotoläget tycker jag är lite slöa, även om det var väntat. Känns som det finns utrymme för optimering i firmwaren där.

Har följt instruktionerna på http://kinkykoala.com/macstuff/k750i/ samt testat på två olika users på macen (som kör Tiger) och det funkar inte!!!

Nån annan som fått K750i att funka med iSync?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 15:30
Ursprungligen av richard788:

Har följt instruktionerna på http://kinkykoala.com/macstuff/k750i/ samt testat på två olika users på macen (som kör Tiger) och det funkar inte!!!

Nån annan som fått K750i att funka med iSync?

Jag var tvungen att ta bort extentionen ".xml" på slutet i filnamnet (på den nedladdade filen) för att få det att fungera. Sedan måste man ta bort en ev tidigare "koppling" av telefonen mot datorn (instruktioner finns på sidan)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 18:35

...Går i tankar på ny telefon... har haft Nokia 6230 i ett år nu och är helt
sjukt nöjd, men kameran är ju lite kass förståss och de bilder jag sett tagna
med K750i är riktigt grymma
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k750-review-34.php

En annan sak som jag börjat tröttna på med 6230 är att föra över
musik via blåtand till mitt 256mmc... USB sladden funkar bara för PC...

-Jag vill kunna plugga in telefonen som ett USB-minne med
drag and drop alla macish!!... men vad jag förstår funkar det ännu
inte riktigt bra med K750i på mac. Eller?
-konstigt nog måste man även installera programvara för att det
ska fungera på PC - alltså ingen usb plug and play där heller... eller?)

Någon som jämfört ljudet från mp3-spelaren i K750i med 6230?(som jag
tycker låter riktigt bra!)

.m4a kan jag inte spela upp!! Vill ju kunna köra min music jag har i itunes. Har inte denna telefon stöd för AAC har jag för mig?!?! Eller ska de vara nån annan filändelse

(inte m4p heller, men det är ju förståligt iaf )

mp3 å sånt tjoffs funkar bra.

Ursprungligen av Ian.C:

K750 är en strålande telefon. Lekte med den över helgen.

Hade problem att synka men via blåtand kan man ändå skicka kontakterna så det gick.

Ljudet var bra och klart, kameran hur bra som helst och skärmen en dröm att kolla på.

Men egentligen är det inget nytt med den. En hottad 700 helt enkelt. Ingenting som gav mig nervpirrningar.

Nokia 8800 däremot är något som jag ser fram emot!

inget nytt?
2 Megapixel .... med auto focus

Kollade 8800:an men vad är inte gammalt med den? 0,5 Megapixel inte ens minnes kort?
Om det är en pris fråga så kan jag förstå om du är nyfiken på 8800. annars går k750 och 8800 inte ens att jämföra som jag ser det

men visst om du säger det så

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 11:03
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

inget nytt?
2 Megapixel .... med auto focus

Kollade 8800:an men vad är inte gammalt med den? 0,5 Megapixel inte ens minnes kort?
Om det är en pris fråga så kan jag förstå om du är nyfiken på 8800. annars går k750 och 8800 inte ens att jämföra som jag ser det

men visst om du säger det så

Hehe visst visst det är en bra telefon. Inget snack om saken. Men det jag menar är att, ja det är en shysst kamera för första gången. Men ärligt talat så kan inte jag basera ett helt telefonköp på en sådan funktion.

Att jag väntar på 8800 är för att jag gillar när Nokia gör lite egna saker, en ny design med lite unika specifikationer. Dom lägger ner lite "kärlek" på en telefon.

Sony Ericsson K750 görs för att vara deras flaggskeppsmodel. Meningen är att alla ska ha den och den kommer lanseras enormt. Det är en tanke som inte riktigt tilltalar mig på samma sätt.

Dessutom är det bara att vänta en månad sen kommer Nokia med sina N-series med Zies-optik då är dem ikapp på kamerafronten.

Men som sagt, K750 är en bra telefon inge snack om saken. Bland de bättre köpen idagens läge.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-26 11:24
Ursprungligen av Ian.C:

Sony Ericsson K750 görs för att vara deras flaggskeppsmodel. Meningen är att alla ska ha den och den kommer lanseras enormt. Det är en tanke som inte riktigt tilltalar mig på samma sätt.

Dessutom är det bara att vänta en månad sen kommer Nokia med sina N-series med Zies-optik då är dem ikapp på kamerafronten.

Men som sagt, K750 är en bra telefon inge snack om saken. Bland de bättre köpen idagens läge.

Visst, om du kör med argumenten "jag vill ha en telefon som ingen annan har och kan betala dubbelt så mycket för den fast den inte är bättre" så förstår jag vad du menar.. Jag nöjer mig med att konstatera att detta måste vara den mest prisvärda telefonen i dagsläget sett till förhållandet mellan pris och prestanda. För mig så är en vettig kamera värt en del eftersom bilderna nu börjar bli mer än leksaksbilder och åtminstone duger bra för webalbumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 11:32
Ursprungligen av gurne:

Visst, om du kör med argumenten "jag vill ha en telefon som ingen annan har och kan betala dubbelt så mycket för den fast den inte är bättre" så förstår jag vad du menar.. Jag nöjer mig med att konstatera att detta måste vara den mest prisvärda telefonen i dagsläget sett till förhållandet mellan pris och prestanda. För mig så är en vettig kamera värt en del eftersom bilderna nu börjar bli mer än leksaksbilder och åtminstone duger bra för webalbumet.

Ja där har du nog det tyngsta argumentet för K750. Det är djävligt mycket telefon för pengarna.

Vänta 2 månader sen är den nere på 3500:-

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-26 13:47

Ja, visst är det så. Och den är redan nere under 3500:- på Katshing.se (3295:- löst eller 2795:- om man skaffar Comviq Knockout). Problemet där är väl bara att det är lång väntetid pga små leveranser. Och Komplett.se hade ju ett gäng telefoner som gick åt snabbt i förrgår för 3549:- (nu har de höjt till 3795:- inför nästa leverans).

Släpp loss kreativiteten med VideoDJ™. Mixa ljud, videoklipp, bilder och text. Lagra på telefonen – eller skicka som kul meddelande till vänner och bekanta.

Najs! Mini-iMovie i fickan Vi lär se ett nytt fenomen växa av detta– hundratusentals amatörfilmmakare som släpper sina alster på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 21:17

Undvik denna telefon.
Jag har haft den i två dagar och den har buggat hur mycket som helst! Mp3-funktionen är värdelös, videokameran likaså (iofs rätt väntat) samt att det finns en massa felaktigheter i övrigt i programvaran. Är ni intresserad av den så vänta minst några månader tills SE har fått ordning på den

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 21:21

Ajdå, det där lät inte bra. Jag som är så sugen! Många andra verkar ju vara nöjda?

För övrigt finns telefonen i lager just nu på http://www.komplett.se/ , de flesta andra nätbutiker verkar ha långa väntetider efter att ha tagit många förbokningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 21:37
Ursprungligen av gurne:

Ajdå, det där lät inte bra. Jag som är så sugen! Många andra verkar ju vara nöjda?

Ja, kanske är det jag som har haft extra otur men jag har hört om en hel del andra som också har haft stora problem.

Är det nåt du undrar i övrigt om telefonen så fråga gärna! (jag ska försöka att inte vara alltför partisk )

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 21:47

K750i

Köpte en idag! Jag är enormt nöjd. Trodde inte att det fanns en telefon med så mycket finesser som denna. Jämfört med min gamla P800 är detta drömmen.

Fick iSync att fungera med hjälp av länken i denna tråd. Bilderna från den inbyggda 2mpixel kamerna är bra och snygga och blåtand fungerar klockrent mot min iBook med Tiger.

Radion med RDS är kul och man får med headset!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 23:47
Ursprungligen av oskarrr:

Ja, kanske är det jag som har haft extra otur men jag har hört om en hel del andra som också har haft stora problem.

Är det nåt du undrar i övrigt om telefonen så fråga gärna! (jag ska försöka att inte vara alltför partisk )

Tackar för inbjudan! Jag undrar hur fördröjningen är från att man trycker på avtryckaren till knappen tills dess att bilden tas. Tar det lång tid att spara bilder (högsta upplösningen)? Vad var det som var kasst med mp3-spelaren? Hur är ljudkvaliten i de medföljande headsetet?

Bevaka tråden