Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini i båt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag funderar på att göra en datorinstallation i min fars båt för ett par ändamål.
Det viktigaste är sjökort och plotter på en stor skärm, synkat med en gps.

Det jag har funderat över är om Mac plattformen kan vara något för detta.

Tänkte följande installation:

Mac mini + extern handgps + GPSNavX programvara + 15" touchskärm

Input skulle ske via skärmen och med tgbord och mus. Eftersom jag tänkte att man skulle kunna använda utrustningen på flybridgen också så tänkte jag att bluetooth + wireless tgb+mus skulle vara bra och kanske bara dra ledning för skärmen och fixa den med en kvm switch (eller va den nu heter) och bara ha en 8" skärm där uppe med klickfäste.

Sen skulle jag såklart lägga in mkt andra program och grejer på den för skoj skull, t.ex. att spela dvd filmer och visa med kabel på tvn, ha ett musikbibliotek och slippa alla cdskivor och spela detta på en bilcdspelare(genom aux in) spela emulatorspel med handkontroll, kanske koppla internet via en 3Gmobil osv osv..

Har lite funderingar...

*Är det ens en god idé att ha en mac där istället för en PC (en kompis satte in en VIA mini PC i sin bil med 7" skärm som är liten tyst och ruskigt strömsnål, och där finns väl mkt program o sånt att få tag på)

*Fungerar det bra med sådana externa attiraljer som 15" touchskärm, hand GPS osv.. ?

*Räcker bluetoothen för tgb o mus upp till flybridgen (det är kanske 2-3 m dit upp men sen är det ju genom taket som är av ett halvtjockt lager plast) ?

*Hur fungerar den som dvd-spelare ?

*Hur löser jag strömförsörjningen (källan är sex parallelkopplade 12V batterier tror jag, har indikatordisplay som visar hur många % volt man har kvar)?

*Eftersom jag knappt suttit med Mac os X alls så har jag inte så mkt kunskap, tror ni detta skulle lira bra? Svårt att få allt att fungera med så lite erfarenhet av systemet? Kanske en dum idé just därför?

Jag tänkte ju att det hade vart ett bra tillfälle att få testa o leka lite med Mac gratis, men sen har jag ju ansvaret för att allt ska lira bra också

Tackar ödmjukast för alla svar jag får
Mvh Martin

Mac minin funkar nog mycket bra till det du har tänkt ha den till! Du hittar mini-pc maskiner i liknande storlek-format som mac minin. Men de är oftast utrustade med svag processor och klent grafikkrets. De är dessutom dyrare i inköp!

Jag dock inte säga vad eller hur en Hand GPS fungerar med med macen, men de lösningar av GPS jag har sett hittils har använt en bluetooth gps mottagare och en koppling till macen!

Sen om touch-screens har jag en bekant som lade i sin segelbåt en touchscreens tillsats http://www.magictouch.com/addon.html

Intressant att du solitere tror att macen fungerar mycket bra till det Martin_wow skall använda den till för att i nästa mening inte veta hur en hand GPS fungerar med mac...;)

Då är det ganska onödigt att lova något alls...

Mac minin blir inte så billig egentligen med tanke på att 256Mb ram är för lite för OSX.

Ursprungligen av xplane:

Intressant att du solitere tror att macen fungerar mycket bra till det Martin_wow skall använda den till för att i nästa mening inte veta hur en hand GPS fungerar med mac...;)

Då är det ganska onödigt att lova något alls...

Mac minin blir inte så billig egentligen med tanke på att 256Mb ram är för lite för OSX.

Nåväl kanske jag uttryckte det lite löst... jag kan väl säga att jag har inte sett eller använt mig av annan lösning än en Bluetooth GPS mottagare och en Mac (PB 12").

För sin STORLEK(obs!!! storlek) och kapacitet är Mac minin prismässigt mycket konkurrenskraftig. De system jag hittils har sett på pc-sidan har oftast standard 128 mb ram och delad grafikkrets samt nån svagare varitant av celeron processorn. De börjar prismässigt oftast vid 800-900 euro!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-25 09:26
Ursprungligen av xplane:

Mac minin blir inte så billig egentligen med tanke på att 256Mb ram är för lite för OSX.

Jag tvilar på att man kommer köra något allt för krävande (typ FCP, photoshop, dreamweaver, etc...) ute till sjöss, så det inbyggda minnet borde räcka långt.

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 10:54

Ska du köra en mini på batteri, kolla in http://www.home.earthlink.net/~silasb/macbat/ (hembygge) eller http://www.carnetix.com/ (kommersiellt alternativ). Sen kan ju en vanlig DC-AC konverterare fungera, t ex Macotekets.

Sen kanske du behöver en dockningsstation? Se http://homepage.mac.com/lazzwaldo/PhotoAlbum2.html för ett hembygge.

Tackar för svaren..

Vi har tidigare kört med lånad bärbar dator (pc).
Men det är ju lite otympligt att ta fram och bort vid varje resa man gör med båten. Därför jag funderar på att göra en fast installation. Mac mini är ju ganska billig till va man får och i storleken..

Men det jag funderar på är om någon här har erfarenheter av en mini/macintosh i bilen eller båten.
Hur har man löst strömförsörjningen, funkar den där Belkin från macoteket? Eller är den mest för att ladda en powerbook i bilen? Orkar det driva ett datorsystem?

Hur fungerar det med bluetooth, tror ni signalen kommer räcka upp på flybridgen? Hur gör jag med kopplingen med ljudet mellan bilstereon och minin ? Hur kopplar jag bilden till tvn om jag vill kolla på dvd?

Fungerar det med touchscreen, den är väl troligen kopplad via usb. och så undrar jag hur bra osx tar emot usb kringutrustning? Det är en LG 15" LCD touch som jag tänkt koppla in...

Mvh Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 17:33
Ursprungligen av Martin_wow:

Men det jag funderar på är om någon här har erfarenheter av en mini/macintosh i bilen eller båten.
Hur har man löst strömförsörjningen, funkar den där Belkin från macoteket? Eller är den mest för att ladda en powerbook i bilen? Orkar det driva ett datorsystem?

Ang. strömförsörjningen, kolla första länken i mitt förra svar. Killen hade mätt upp effektförbrukningen i en mini och det var inte mycket. Jämför med Belkinprylens spec, men kom ihåg att det går en del effekt i trafon också (killen kopplade ju in batteriet direkt inne i minin, det vore nog det bästa).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 17:42
Ursprungligen av Martin_wow:

Men det jag funderar på är om någon här har erfarenheter av en mini/macintosh i bilen eller båten.

Jag har kört mac i båt ett flertal gånger och det är inga problem. Beror kanske på båt vill säga, då jag endast haft dator ombord på större båt, d.v.s. i en hyffsat torr miljö.

Jag rekommenderar forumet carmac.acmelab.org där det diskuteras Mac i bil...

I forumet på www.mp3car.com diskuteras dator/ljud-installation i bil. Mycket matnyttigt!!

Ursprungligen av Martin_wow:

Hur har man löst strömförsörjningen, funkar den där Belkin från macoteket? Eller är den mest för att ladda en powerbook i bilen? Orkar det driva ett datorsystem?

Lättaste är att mata din Mini med 230 volt via en DC->AC-omvandlare, vilket är det lättaste i min mening. Du hittar dessa på ex.v. Elfa, Biltema, Macoteket m.fl.

12-volts nätaggregat till Mini är på G, men inga lösningar att bara "plugga in" finns ännu, vad jag vet.

Ursprungligen av Martin_wow:

Hur fungerar det med bluetooth, tror ni signalen kommer räcka upp på flybridgen?

Bluetooth till flybridge bör inte vara några problem. Frågan är bara vad du skall köra via Bluetooth... Tangentbord & mus?

Eftersom du ju kommer att ha en skärm på flybridge, dessutom med Touchscreen, så kommer du inte ifrån att dra kabel, så jag skulle satsa på USB-tangentbord+mus. Eller kanske du vågar dig på att försöka integrera din Mini med detta USB-tangentbord

Ursprungligen av Martin_wow:

Hur gör jag med kopplingen med ljudet mellan bilstereon och minin ?

Om bil(båt)stereon har en ljudingång, kopplar du lättast en kabel mellan ljud-ut på Minin till ljud-in på bilstereon.

Saknar du ljud-in på stereon skulle jag satsa på en FM Modulator eller liknande, d.v.s en liten box som du kopplar in på stereons antennkabel. Till denna box ansluter du Minins ljud ut...

Ursprungligen av Martin_wow:

Hur kopplar jag bilden till tvn om jag vill kolla på dvd?

Apple DVI-till-video-adapter

Med DVI-till-videoadaptern ansluter du DVI-porten på Mac mini till en S-video- eller kompositvideoenhet.

Läs mer i exempelvis denna tråd...

Ursprungligen av Martin_wow:

Fungerar det med touchscreen, den är väl troligen kopplad via usb.

Troligen är touchscreen-funktionen kopplad via USB! Vad står det i manualen för skärmen? Touchscreen-funktionen kräver troligen en drivrutin...

Ursprungligen av Martin_wow:

...och så undrar jag hur bra osx tar emot usb kringutrustning? Det är en LG 15" LCD touch som jag tänkt koppla in...

Skärmen i sig bör inte vara några problem, så när som att den kanske inte mår bra av att vara utomhus... Vad gäller Touchscreen-funktionen, så måste du ta reda på vilken Touchscreen som sitter i skärmen och därmed vilka drivrutiner som behövs...

Lycka till...

-Torkel

Senast redigerat 2005-05-26 01:39
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-05-25 23:08

I det tekniska livet kommer skärmen inte att vara något problem. Lösningen med gps mot Macen kommer också att fungera. Sök på "gps" på 99mac så kommer många tips.

Däremot, i det praktiska livet anar jag två problem: Att hitta en skärm som är nog ljusstark för att kunna användas uppe på toppbryggan. Den som försökt använda en bärbar dator en solig dag vet att det inte är något att rekommendera. Solen "äter" upp skärmens färger.

Det andra problemet är fukt/stänk/regn. Jag skulle fasa för att få haveri på skärmen en dimmig kväll, då gps:en behövs som bäst.

Även om jag gillar min Mac mycket så skulle jag nog satsa på en Garmin för den dagliga gps-användningen på båten (kopplad till en mac för att lägga rutter etc).

För spel/dvd/surf inombords tvekar jag däremot inte att en Mini kommer att klara sig prima. Med den batteribestyckning som du nämner på båten gissar jag att det är dubbla motorer så strömmen kommer att räcka länge.

Tackar för dessa svaren, de var precis detta jag undrade över..

Torkel:
Jag har kollat lite på de forumen, men jag är lite osäker på vilka de stora nackdelarna är med en
Dc-Ac konverter är. Jag menar temp och ev att den drar några extra watt är väl inte så farligt. Det jag har hört är att det iaf i bilar kan bli spänningsdippar som stör datorn. Du hade kört mac i båt ett flertal ggr, har du alltid kört bärbar då? (den eliminerar väl det problemet) Har du haft problem med spänningsdippar och hur har du löst försörjningen?

Ang. bluetooth så vore det väldigt käck lösning. Vi sitter inte så ofta där uppe och kör ändå och en liten kabel till en liten skärm (kanske inte touch då) så kan man bara ta med sig tgb o mus vid de få tillfällen de behövs)

Ny stereo ska ju köpas ändå för den gamla gav upp precis.

Ang. Tv så har jag inte åtkomst till den tråden. Det enda jag undrar är hur man smidigt växlar mellan skärmen och tvn, finns det någon switch? den har väl bara en bildskärmsutgång?

Ang. Skärmen har jag inte köpt den än, men funderade på en sådan här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121599&cks=PLS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 02:39

Martin,

Jag har uppdaterat mitt inlägg något ovan med mer info..

Men nu till dina senaste frågor:

• Strömförsörjning

Jo, jag har kört med bärbar dator ombord, vilket ju innebär att den ju har ett eget internt "reservbatteri" då/om strömmatningen skulle falera. Den bärbara matade jag direkt med 24 volt, då det just var en äldre PowerBook med just 24 volt in..

Vad gäller DC->AC-omvandlare har jag har ingen egen erfarenhet, men stabiliteten på dessa är nog mest en prisfråga...

Kopplar du sedan en liten UPS mellan DC->AC-omvandlaren och Minin (för att minimera risken för "dippar"), ja då bör du vara "hemma", men jag misstänker att denna lösning "suger ur" dina batterier ganska snabbt...

Jag tror det bara är en tidsfråga innan du finner ett nätaggregat till Minin, färdigt att bara plugga in på 12 volt och köra, så kan du vänta på denna lösning, så är det nog den jag skulle rekommendera.

• Bluetooth-tangentbord

Visst är en lösning med Bluetooth-tangentbord & mus en "snygg" lösning. Skulle dock satsa på en USB-baserad lösning och då med ett vattentätt tangentbord, då miljön utomhus, till sjöss, inte alltid är den bästa för denna typ av elektronik.

• Stereo

Se till att stereon har en AUX-ingång, alternativt välj lösningen med FM-modulator...

• Skärm/TV

Jag slulle nog leta efter en annan skärm till flybridge!! En skärm som tål miljön och som klarar det ibland starka solljuset däruppe. Har den sedan touchscreen så är det "grädde på moset"...

Vad gäller möjligheten att koppla Minin till en TV, så behöver du komplettera Minin med en Apple DVI-till-video-adapter. Med DVI-till-videoadaptern ansluter du DVI-porten på Mac mini till en S-video- eller kompositvideoenhet.

Men,

Eftersom du kan se på DVD-filmer på din datorskärm, så behöver du inte adaptern ovan, utan använd dig av den skärm du har för navigation, såvida den inte är fast monterad på flybridge förstås..

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 11:17
Ursprungligen av Torkel:

Jag tror det bara är en tidsfråga innan du finner ett nätaggregat till Minin, färdigt att bara plugga in på 12 volt och köra, så kan du vänta på denna lösning, så är det nog den jag skulle rekommendera.

Du kan sluta vänta

Se CarNetix DC-DC-pryl, komplett med instruktioner hur man kopplar in en mini. Gjord för bilinstallation så båt borde också gå bra. $100 verkar den kosta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 14:18
Ursprungligen av steli:

Du kan sluta vänta

Se CarNetix DC-DC-pryl, komplett med instruktioner hur man kopplar in en mini. Gjord för bilinstallation så båt borde också gå bra. $100 verkar den kosta.

Steli,

Jo, jag har sett den, men den kräver fortfarande att jag slaktar min orginalkabel till Minin.

Apple tycks vara lite hemliga i modellnamnet/leverantören på kontakten för ström-in i Minin, så innan någon har funnit en kontakt, så är det ovanstående lösning som gäller...

-Torkel

Kolla också med killarna på fendern.se. Jag vet att det finns en hel del hemsnickrade navigationslösningar där.

Pekka:

Tackar för tipsen.

Tror inte de blir några stora problem. Jag kanske bör nämna att vi redan har en SIMRAD GPS&PLOTTER modellnummer okänd, både på flybridgen och inne i doghouset. Då har vi en ram runt skärmen på flybridgen som gör att det syns hyffsat bra även i solen.

Saken är den att skärmarna på SIMRAD:arna är väldigt små (ca 7"-9") och väldigt lågupplösta och extremt låg uppdatering.

Jag lovar att jag sitter inte uppe på flybridgen på kvällar, speciellt inte fuktiga dimmiga sådana så det kommer nog inte bli några problem

Det är faktiskt bara en Yanmar Turbofyra på 240 hk. Men det är sex st 12v batteri, sen har vi en liten display som visar % power kvar i dom så man slipper dra ut strömmen i onödan..

Ursprungligen av Martin_wow:

Hej.

Jag funderar på att göra en datorinstallation i min fars båt för ett par ändamål.
Det viktigaste är sjökort och plotter på en stor skärm, synkat med en gps.

Det jag har funderat över är om Mac plattformen kan vara något för detta.

Tänkte följande installation:

Mac mini + extern handgps + GPSNavX programvara + 15" touchskärm

Input skulle ske via skärmen och med tgbord och mus. Eftersom jag tänkte att man skulle kunna använda utrustningen på flybridgen också så tänkte jag att bluetooth + wireless tgb+mus skulle vara bra och kanske bara dra ledning för skärmen och fixa den med en kvm switch (eller va den nu heter) och bara ha en 8" skärm där uppe med klickfäste.

Sen skulle jag såklart lägga in mkt andra program och grejer på den för skoj skull, t.ex. att spela dvd filmer och visa med kabel på tvn, ha ett musikbibliotek och slippa alla cdskivor och spela detta på en bilcdspelare(genom aux in) spela emulatorspel med handkontroll, kanske koppla internet via en 3Gmobil osv osv..

Har lite funderingar...

*Är det ens en god idé att ha en mac där istället för en PC (en kompis satte in en VIA mini PC i sin bil med 7" skärm som är liten tyst och ruskigt strömsnål, och där finns väl mkt program o sånt att få tag på)

*Fungerar det bra med sådana externa attiraljer som 15" touchskärm, hand GPS osv.. ?

*Räcker bluetoothen för tgb o mus upp till flybridgen (det är kanske 2-3 m dit upp men sen är det ju genom taket som är av ett halvtjockt lager plast) ?

*Hur fungerar den som dvd-spelare ?

*Hur löser jag strömförsörjningen (källan är sex parallelkopplade 12V batterier tror jag, har indikatordisplay som visar hur många % volt man har kvar)?

*Eftersom jag knappt suttit med Mac os X alls så har jag inte så mkt kunskap, tror ni detta skulle lira bra? Svårt att få allt att fungera med så lite erfarenhet av systemet? Kanske en dum idé just därför?

Jag tänkte ju att det hade vart ett bra tillfälle att få testa o leka lite med Mac gratis, men sen har jag ju ansvaret för att allt ska lira bra också

Tackar ödmjukast för alla svar jag får
Mvh Martin

Bildskärmar "Sunlight Readable"
http://homepage.mac.com/tamacn3/sunlight_special/dibmmac.html

1
Bevaka tråden