Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher in denial

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 22:21

Mentalt har jag aldrig slutat använda mac, i praktiken förhåller det sig dock annorlunda. Jag har, motvilligt, det måste understrykas, använt Windows sedan, vill jag minnas, omkring första versionen av OS X släpptes.

Jag har med andra ord ingen som helst koll på system X. Att jag en gång var halvgud på OS 7.5 hjälper föga nu. Macen är inte direkt purfärsk heller, en G4 Gigabit Ethernet, men det torde räcka.

Den stora frågan för tillfället är hur jag på lämpligast vis flyttar över en välfylld 120GB HD från PCn till macen. Den som känner att den har ett bra svar får gärna lämna det här så slipper jag fundera över vilket forum frågan bör postas i annars.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-05-25 22:52

Det är väl bara flytta över den? Ta ur disken o sätt i den i macen.
Tänk bara på att om du kör NTFS så kan OSX bara läsa disken, inte skriva till den.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 22:53

Tycker definitivt du skall prova OS X på G4:an.
Det mesta torde funka något så när hyfsat rappt, ingen raket på grafik direkt, så du kommer nog älska OS X
Den är väl inte så ideal för att jobba med Os X på samma sätt som Win i en nyare peze, men tillräckligt bra för att få smak för OS X och allvarligt överväga en investering i en nyare Mac

Eftersom disken antagligen är NTFS så är ju inte enklaste sättet att fysiskt flytta den till G4:an (även om OS X kan läsa NTFS något så där) utan du får väl koppla ihop dom i samam nät (om du inte redan har det, antar faktiskt det) och sedan flytta via något nätverksprotokoll (Samb, FTP, HTTP eller så, finns massa info om det hos Apple.com på OS X -sidorna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 23:13

Det framgick kanske inte riktigt men den föga purfärska G4an är nyinskaffad. Det ligger ett OS 10.2 på den (som jag ännu bara förstår hälften av) som ska uppgraderas så fort som möjligt.

Jag har inget nät mellan dem. Dock, om macen kan läsa NTFS så skulle jag ju kunna flytta över disken, kopiera över innehållet till de befintliga diskarna (två rätt tomma 80GB diskar). Efter det formatera om 120GB disken och flytta tillbaka sakerna.

Frågan är om det är smidigare än att bygga nätverk av något slag. Mitt FTP försök gick inte alls bra.

Tillägg 050527: Att flytta disken gick inget vidare, den syntes i systeminformationen men inte på skrivbordet. Efter en hel del micklande (med stöd av gamla inlägg här) gick det dock att slanga över innehållet. Nu behöver jag bara ordna fram disktools så 120GB disken kan formateras om och fungera smidigt i macen.

Senast redigerat 2005-05-27 11:11
Ursprungligen av arius:

Tillägg 050527: Att flytta disken gick inget vidare, den syntes i systeminformationen men inte på skrivbordet. Efter en hel del micklande (med stöd av gamla inlägg här) gick det dock att slanga över innehållet. Nu behöver jag bara ordna fram disktools så 120GB disken kan formateras om och fungera smidigt i macen.

Det ska inte behövas ett specialprogram för att formatera om disken. Dyker den upp i Skivverktyg är det bara att välja Radera och köra på!

1
Bevaka tråden