Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SJ till Safari-användare: ta flyget istället!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 18:15

Idag har SJ lanserat sin nya sajt på www.sj.se.

Knappast någon seriös webbutvecklare kan ha väl missat de senaste årens debatter om att man ska använda webbstandarder så att webben blir tillgänglig för alla. SJ har dock inte anammat detta, använder du Safari och ska boka en biljett möts du tex. av detta:

"Din webbläsare verkar inte fungera optimalt med vår bokning
Informationsmeddelande
Din webbläsare verkar inte vara fungera optimalt med vår bokningsfunktion på internet. Vilka webbläsare vår bokning fungerar med kan du se under Om webbplatsen. Där hittar du de webbläsare vi rekommenderar och länkar för nedladdning. Att fortsätta med en webbläsare som inte har stöd i vår bokning, kan leda till att vissa funktioner inte fungerar som de ska eller att sidorna inte visas på korrekt sätt.
Välj Avbryt för att gå till startsidan, eller Gå vidare om du vill fortsätta ändå."

Den nya designprofilen är signerad Lars Hall och webbyrån(?) Farfar har gjort hemsidan tillsammans med Capgemini.

Källa: http://idg.se/ArticlePages/200505/25/20050525161147_CAP/20050525161147_CAP.dbp.asp

Senast redigerat 2005-06-10 10:44
  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 18:28
Ursprungligen av mrjean:

Idag har SJ lanserat sin nya sajt på www.sj.se. ...

spännande. företaget verkar ju använda mac själva.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-25 18:32

Jag skulle vilja säga att den här trådens rubriksättning är osann och skulle förmodligen rendera en stämmning både mot författaren och 99mac om vi vore i USA. Var nånstans säger eller menar SJ detta?

Att Safari inte tolkar en sida på samma sätt som Firefox eller IE är ju alla medventa om. Men brukar det inte sägas att FF är den mest W3C-trogna browsern? Och med FF fungerar jSJ's biljettbokning fint utan klagomål.

Klickar jag mig vidare med Safari så kommer jag ända fram till sidan där jag ska skriva in kreditkortnummer - mer vill jag inte göra eftersom jag inte ska ut och åka nu. Förvisso så vart layouten lite yxig med Safari, men det fungerar ju.

Att sedan deras felmeddelande ser ut att vara skrivet av vad som "politiskt korrekt" brukar kallas en ny-svensk är ju en annan femma.

"Din webbläsare verkar inte vara fungera optimalt med vår bokningsfunktion på internet".

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-25 18:39

Jag kan glädja er med att i IE5.2 fungerar inte bokningsfunktionen alls.

Man får inte ens upp ett felmeddelande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 18:55
Ursprungligen av matseng:

Jag skulle vilja säga att den här trådens rubriksättning är osann och skulle förmodligen rendera en stämmning både mot författaren och 99mac om vi vore i USA. Var nånstans säger eller menar SJ detta?

Vilken tur att vi befinner oss i Sverige då Rubriken skrevs med bakgrund av den reklamkampanj som SJ körde för några år sedan, om inte minnet sviker så var sloganen då "Ta tåget istället".

Vad man måste tänka på är att sådana här varningsmeddelanden skrämmer upp den vanliga användaren, i slutändan kan det leda till att en del tycker att Safari är en dålig webbläsare när det i själva verket är en inkompetent utvecklare som har varit i farten.

Bokade biljett igår på sj.se och det funkade bra att boka, och sidan ser likadan ut idag som igår. Taxi bokningen fungerade också bra. Använde Safari 2.
Var ju bara att klicka förbi meddelandet om att sidan inte var optimerad...
Snyggt jobbat SJ

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-25 19:33

Jag har mailat SJ och skrivit att nya hemsidan var snygg. Sedan passade jag på att fråga när de skulle komma ikapp så att den fungerade optimalt på Safari och OS X. Får väl se vad de svarar...

-- Patrik

  • Medlem
  • 2005-06-10 08:18

Jag var inne igår (9 juni) och fick inte sidan att fungera med varken Safari, Netscape eller Firefox.

Är sidan ens särskilt snygg? Kanske är jag helt ut och cyklar men jag tycker att deras tidigare sida, må den varit ful eller snygg, i alla fall var väldigt distinkt och tydlig i sitt formspråk. Skulle tro att de flesta internetanvändare i Sverige skulle koppla den blåa färgen och de röda pilarna till SJ (även om man tog bort alla loggor mm). Det är inte illa tycker jag. Sen när är gulorange och ljusgrå färger som man kopplar till SJ?

Heja Pär, fler argmail till SJ!

foxen klarade den nya sidan både före och eftter uppdatering, jag fick mina biljetter! däremot verkar deras server gå på knäna lite nu och då, det är inte varje gång man väljer biljetttyp som man får svar, detta gäller dock även ie. under tiden säger den glatt "det går lite långsamt..." really? jag tyckte den var snygg iaf även om den inte är funktionellt optimal. varför försvinner tillexempel båda biljetterna när man jämför två varav en är ogiltlig?

Intressant är att på Farfar sida ser då jag att deras mail program körs i OS X....

Men vilka tomtar är det som byggt denna sida?
Netscape 6.1?
IE 4?

Inte ett ljud om varken Mozilla eller Firefox.

Otroligt... men webbstandarer kanske inte kommit in i reklambyråankdammen i Sthlm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 10:43
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Intressant är att på Farfar sida ser då jag att deras mail program körs i OS X....

Enligt en kommentar på IDG.se från en som påstår sig jobba på Farfar så har de "webbifierat" den grafiska profilen men att Campgemini (som bara anställer landets ledande konsulter - det märks!) gjort själva hemsidan.

Så här lyder kommentaren:
"Jorå visst gör vi det. När det gäller design och upplägg på siten. Själva bygget står Capgemini för.

/Farfar"

Ahhh det förklarar en hel del det.
Tekniken är byggd av en stor konsultfirma som är så PCifierad att de inte ens uppdaterad till WinXP ännu.
Att de missat Mozilla/Firefox är för mig helt obegripligt.

Otroligt att statliga företag (Jag vet jag vet privtiserat men staten är största ägearen fortfarande) får göra så här.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-13 16:29

Konstigt att man skapar något sånt här 2005.
Det första jag gjorde var att surfa vidare till ett par bussbolag. Inte starta en annan webbläsare.

På en del ställen verkar det som att någon tänkt till.
Tabindex, för att man ska kunna tabba i någorlunda ordning
Börjat med accesskeys men inte slutfört.
Ingen meta-data
Man anger i alla fall att språket är svenska
Men de har tabell i tabell trots det längsta stylesheet jag någonsin stött på http://www.sj.se/common/css/sj.css
Arial som huvudtypsnitt, hmm Verdana, Georgia, Trebuchet ...
Verkar vara kodat av flera olika personer, koden är ju så olika formaterad

Träffade den tekniske webmastern för Bolagsverket för ett tag sedan. Gillar fortfarande deras formulering på hemsidan:
Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för standarderna, exempelvis de senaste versionerna av Mozilla, Opera eller Safari (Mac). Vi har gjort vissa anpassningar för Microsoft Internet Explorer (version 5 eller högre), men dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar.
Äldre webbläsare visar naturligtvis samma innehåll, men utan formgivningen.

Bolagsverket är ju inte den snyggaste webbplatsen men de har i alla fall tänkt till rejält vad gäller funktion och tillgänglighet.
Förhoppingsvis har SJ en plan för det fortsatta arbetet med deras webbplats. Annars får de snart göra om igen. 2010 ska ju alla viktiga webbplatser vara tillgängliga för alla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-13 16:57

Förutom ev. ickeexisterande funktionalitet så hör hemsidan till det fulaste jag sett. Just nu sitter jag med IE 6.0, och jag antar att den ser ut som den ska. Grafiken är osammanhållen, det verkar saknas en genomgående tanke. Det ser ut som varje del har designats för sig själv för att se "snygg" ut, enligt principen "ju mer effekter, desto bättre".

Designen har dessutom inte mycket att göra med SJs vanliga grafiska profil, även om de bytt blått mot grått numera. Dessutom är sidan lite för lång så att den inte får plats i 1024x768.

Vid en snabb titt verkar det inte som om innehållet har ändrats, alla texter och all hierarki verkar ligga kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 12:29

Jag har också stört mig något oerhört och har skickat flertalet klagobrev till SJ. Till slut fick jag svar idag:

---
Hej

Tack för ditt mejl.

Vi är medvetna om problemet och har bett vår IT-leverantör att hjälpa oss att åtgärda detta. De arbetar för fullt med att lösa detta så snart som möjligt.

Obs! Det går inte att svara på detta mail genom att använda "svara/reply", då mailboxen är obevakad. För vidare kontakt i detta ärende, ange ärendenummer 257589. Vill du svara på detta mail, vänligen klicka på följande länk;
http://www.sj.se/opinions/answer.do?method=init&iFeedID=257589&sCRC=0x9677E363

Med vänlig hälsning

SJ AB

Karin Anderström

1
Bevaka tråden