Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej hej :o) + canon eos

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Mitt första inlägg )

Ramlade in här pga att jag sökte om en kamera på google, sen har jag precis börjat använda mac oxå, så jag hittade massa intressant att läsa här..

Undrar oxå om det är någon som har canon eos 20D eller 350D? Jag ska köpa ny kamera, valet står mellan de två.

Jag har kollat massa olika test både på nätet och i diverse tidningar, så allt om pixlar, finesser mm vet jag redan. Det jag skulle vilja veta är om det är någon som har någon av dessa två? Hur nöjda ni är? Om ni önskar att ni köpt en annan när ni använt den ett tag mm, eller om ni är jätteglada att ni valde just den som ni köpte..

Jag funderar på att köpa 350D och lägga pengarna på en eller två bättre gluggar istället.
För min del räcker det att ta tre bilder i sek, det som är viktigast för mig är att bilderna blir så skarpa som möjligt även vid dåliga ljusförhållanden. Att den är lätt att ställa in manuellt, och att man kan ta snygga bilder även vid automatiska inställningar, att vitbalansen är lätt att komma åt bla, gillar oxå att fota macro och lite annorlunda bilder.
Jag fixar väldigt mycket i efterbehandlingen av bilderna ibland, och trixar inte alltid så mycket konstnärligt just när jag tar bilderna.

På ett sätt tänker jag att jag borde köpa 20D för att jag ändå lägger ut så mycket pengar, då kan jag lika gärna spara ett tag till och köpa den dyrare... men är den verkligen så mycket bättre för mig?? Beslutsångest...

Så om nån har erfarenhet eller tips ang nån av modellerna, hör gärna av dig så skulle jag bli jätteglaaad :oD

350D är plastigare men övrigt en likvärdig kamera. Om du har dåligt med pengar kan jag inte nog rekommendera att köpa 350an och sen lägga resten av pengarna på bra gluggar. En 20D med skitoptik är ju betydligt sämre än en 350D med t ex L-optik.

Köpa kamera från USA

Ja, det är lite så jag tänker, att det som är viktigast är ju att kvalitén på bilderna blir så bra som möjligt (för de pengar jag kan lägga ut), sen om jag har det billigare kamerahuset och att det ser lite plastigare och mindre ut gör inte så mycket.

Har även sett att den finns i silverfärg i bla USA, där heter den Canon Digital Rebel XT, den är mycket snyggare än den svarta tycker jag. Har funderat på att ev beställa den därifrån (är även bättre priser där) men det skulle ju bli jobbigt om man måste reklamera den, om den går sönder etc.. plus att man inte får nån bruksanvisning på svenska (man klarar sig iof med den egnelska, men alltid skönt att ha den på svenska) sen batteriladdaren.. funkar den här med bara en adapterplugg, eller har man sönder kameran med fel strömstyrka??

Måste självklart maila till Canon om detta, men om nån har erfarenhet från att beställa kamera från USA kom gärna med erfarenheter och tips, så skulle jag bli jättetacksam :0)

Du har ju fortfarande garanti om du beställer från USA, dock inte världsgaranti, du måste m a o skicka tillbaka kameran till butiken. Se till att beställa från en seriös handlare som t ex B&H eller Adorama. Det finns många butiker som är billigare men det finns oftast en hake så om det låter för bra för att vara sant är det oftast också det...

Ang batteriladdaren ska det inte vara några problem. Jag köpte min 10D hos B&H och det var bara att byta strömsladd. Vet inte om detta ändrats men jag tvivlar på det. Borde ju stå i specsen för kameran (pallar inte kolla själv hehe)...

Om du känner någon som har vägarna förbi någon av ovanstående butiker borde du be dom köpa kameran åt dig så slipper du införselmoms + tull. Annars tror jag kameran kostar i princip lika mycket som i sverige. Jag köpte min kamera "på plats" så att säga och testade den grundligt innan jag åkte vidare, för att kunna reklamera kameran direkt på plats om det varit några problem med den.

Hehe, jag kollade upp ändå...

Kameran kostar 820 USD från B&H vilket med dagens dollarkurs ger:

820 USD + frakt 60 USD = 880 USD x 7,3 = 6424 SEK x 25% moms = 8030 SEK

Ingen tull på digitalkameror.

Samma kamera fast svart och med garanti kostar ca 8000 kr inkl frakt från Cyberphoto

Om jag fattat rätt ska laddaren funka utan problem i sverige om du byter sladden bara (kostar 30-40 spänn typ).

Jag hade köpt kameran i Sverige om alternativet var att beställa direkt från B&H. Sedan hade jag kompletterat med begagnad L-optik t ex 70-200 f/2.8 alt. 4 eller 17-40 f/4.

Fråga gärna om det är nåt mer du undrar över!

Jag hade helt klart köpt en 350D. Det är en väldigt trevlig liten parvel. Du får tänka på att 350D är påtagligt bättre än proffs-digitalmodellerna från några år sedan– som var betydligt dyrare och dög bra för fotografer och de som fick ta del av deras bilder. Det känns faktiskt lite jobbigt att "vem som helst" med lite bildkänsla kan lägga några tusen och få så bra resultat.

Börja egentligen med att leta upp ett objektiv som är bra nog dina krav och välj sedan en kamera för resterande budget. Något förenklat – det spelar ingen roll om du har en kamera för 80'000 om objektiven är dåliga. Däremot kan du ta alldeles fantastiska bilder med en begagnad 300D och ett Canon 85mm F1.8 till exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 15:43

Bara att varken 350D eller D20 inte har spot-mätning får mig att se dessa kameror som ett dåligt köp. Men det handlar väl om prioritering.

Ursprungligen av ajaxx08:

Bara att varken 350D eller D20 inte har spot-mätning får mig att se dessa kameror som ett dåligt köp. Men det handlar väl om prioritering.

Tja, jag stod också i det valet. Partiell mätning eller spotmätning, men jag kan leva med Canons variant. Hade inte så mycket pengar så det var en 350D eller en D70 som det stod emellan. Som också alla recensioner visar är bildkvalitén helt enkelt så mycket bättre med 350D så det fick bli den.

Jag är hursomhelst nöjd! Aldrig har bruset varit så... frånvarande!

  • Medlem
  • 2005-05-22 19:29

Canon har väldigt bra kameror och du kan vara säker på att ha de bästa DSLR-hus till dina objektiv även i framtiden.

I ditt läge hade jag satsat på ett par riktigt fina gluggar och 350'n

Tack för alla svar

verkar bli en 350D och satsa på optiken istället.

hade ju tänkt mycket på att göra så, men känns bra att få det bekräftat av så många :0)

En fråga till Mmmikael (eller om nån annan vet?) Hittade den i silver (tycker dumt nog att den är sååå mycket snyggare.. vet att jag inte ska ha den som prydnad men ändå..:-) på Adorama för 809 dollar, om man beställer via Amazon.com. Har ju tyvärr inte vägarna förbi nånstans i USA de närmaste åren vad jag vet iallafall, så jag funderar verkligen på att beställa den därifrån, trots att jag inte kan prova den på plats.
Du skrev iallafall att Adorama var seriösa? Kanske smartare att beställa den direkt från dem? Vet du nån som handlat därifrån och som är nöjd? är det för garantins skull och möjligheten att reklamera den som du tycker att jag ska köpa den i Sverige?

Ursprungligen av Juliette:

verkar bli en 350D och satsa på optiken istället.

hade ju tänkt mycket på att göra så, men känns bra att få det bekräftat av så många :0)

En fråga till Mmmikael (eller om nån annan vet?) Hittade den i silver (tycker dumt nog att den är sååå mycket snyggare.. vet att jag inte ska ha den som prydnad men ändå..:-) på Adorama för 809 dollar, om man beställer via Amazon.com. Har ju tyvärr inte vägarna förbi nånstans i USA de närmaste åren vad jag vet iallafall, så jag funderar verkligen på att beställa den därifrån, trots att jag inte kan prova den på plats.
Du skrev iallafall att Adorama var seriösa? Kanske smartare att beställa den direkt från dem? Vet du nån som handlat därifrån och som är nöjd? är det för garantins skull och möjligheten att reklamera den som du tycker att jag ska köpa den i Sverige?

Har inte beställt från någon av företagen men har dock besökt både Adorama och B&H och båda är väldigt seriösa så det kommer inte uppstå några problem om du beställer från någon av dom. Glöm dock inte bort moms osv enl mitt inlägg ovan. Du har ingen garanti i Sverige (du måste skicka tillbaka kameran till Adorama om den strular) och du måste byta ut sladden till laddaren - i övrigt samma som att köpa i Sverige. Har dock hört att Canon inte tar så hårt på var kameran är köpt så skulle det uppstå problem kan du ju alltid prova Canon Sverige och hoppas att de tar emot din kamera.

Jag ska ev till NYC i sommar, synd att vi inte känner varandra.

Vad funderar du på i optikväg? Gluggar kan vara betydligt billigare i USA, ett bra argument för att beställa allt därifrån... Minneskort var billigare i fjol, vet inte om det fortfarande är så men skulle förmoda det...

Ursprungligen av mmmikael:

Vad funderar du på i optikväg? Gluggar kan vara betydligt billigare i USA, ett bra argument för att beställa allt därifrån... Minneskort var billigare i fjol, vet inte om det fortfarande är så men skulle förmoda det...

Har inte ens hunnit kolla upp vad jag har tänkt köpa för optik, skulle verkligen behöva råd och tips ang detta..

Gillar att fota macro ibland, men vill ju gärna ha ett riktigt bra "vanligt" objektiv oxå..

Ursprungligen av Juliette:

Har inte ens hunnit kolla upp vad jag har tänkt köpa för optik, skulle verkligen behöva råd och tips ang detta..

Gillar att fota macro ibland, men vill ju gärna ha ett riktigt bra "vanligt" objektiv oxå..

Vad har du för budget? 50mm f1.8 är ett måste. En riktigt plastig glugg som är ruskigt billig (runt 1000 spänn i sverige, hälften i USA typ) men som är otroligt skarp, helt klart i klass med L-optik.

Nu måste jag sova, ska upp tidigt imorgon - får hjälpa dig att välja gluggar imorgon! Natti natti

Jag får se om jag köper den från USA, egentligen lite fånigt att hänga upp sig på färgen, men tycker verkligen att den är mycket snyggare i silver, och vet att jag skulle bli på glatt humör varje gång jag skulle fota (small things pleases small minds... säger de...hmm) så det lutar lite åt det iallafall..

ja det var ju synd, annars kunde jag ju be dig köpa deni NY, så kunde jag ju skylla allt på dig om den inte funkade bra, som tack för hjälpen

Ursprungligen av Juliette:

Jag får se om jag köper den från USA, egentligen lite fånigt att hänga upp sig på färgen, men tycker verkligen att den är mycket snyggare i silver, och vet att jag skulle bli på glatt humör varje gång jag skulle fota (small things pleases small minds... säger de...hmm) så det lutar lite åt det iallafall..

ja det var ju synd, annars kunde jag ju be dig köpa deni NY, så kunde jag ju skylla allt på dig om den inte funkade bra, som tack för hjälpen

Klart du ska ha en silver om det är det du vill ha. Lite kul, brukar vara tvärtom - folk ville ha 300D i svart eftersom den ser proffsigare ut än silver.

Som sagt, beroende på vad du funderar på i optikväg så kan det vara en bra idé att beställa från USA trots allt.

Jag får reda på om jag ska till USA eller ej inom en vecka (ska ev på turne) - om du bestämmer dig för att köpa kameran i Sverige kan jag kanske köpa optik åt dig om vi kan komma på ett bra sätt att lösa det på. Vi känner ju inte varandra så det är kanske inte så smart att ge dina pengar till nån du inte vet om du kan lita på Kamera kan jag inte köpa för den tar för stor plats är jag rädd + att det blir svårt att motivera i tullen eftersom jag redan kommer ha med mig två kamerahus. Optik är ju lättare...

Ursprungligen av mmmikael:

Klart du ska ha en silver om det är det du vill ha. Lite kul, brukar vara tvärtom - folk ville ha 300D i svart eftersom den ser proffsigare ut än silver.

Som sagt, beroende på vad du funderar på i optikväg så kan det vara en bra idé att beställa från USA trots allt.

Jag får reda på om jag ska till USA eller ej inom en vecka (ska ev på turne) - om du bestämmer dig för att köpa kameran i Sverige kan jag kanske köpa optik åt dig om vi kan komma på ett bra sätt att lösa det på. Vi känner ju inte varandra så det är kanske inte så smart att ge dina pengar till nån du inte vet om du kan lita på Kamera kan jag inte köpa för den tar för stor plats är jag rädd + att det blir svårt att motivera i tullen eftersom jag redan kommer ha med mig två kamerahus. Optik är ju lättare...

*asg* Jag måste ha väldigt oproffsig smak för jag tycker den silverfärgade ser mycket mer "hightech" ut

Jag hade väl tänkt lägga nånstans mellan 12-14000 på kameran, så om jag köper huset för 8, så har jag 4-6 tusen att lägga på optik, minneskort mm.

Såg att man kunde köpa den på en svensk sida (det svarta huset dock) för 7400. Såg där oxå att det fanns olika minneskort, vissa heter ultra II efter storleken.. antar att de är bättre?

Vad ska du på för rolig turne? *nyfiken* :0)

  • Medlem
  • 2005-05-23 23:12

Juliette ta upp den frågan på www.fotosidan.com så får du genast hjälp och erfarenheter

Det är det råd jag kan ge i detta spörsmål

Tack

för tipset..

ännu en ny och väldigt intressant sida för mig verkar det som...

Nu kommer jag ju sitta vaken till minst kl 01...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 23:32

Jag har köpt Rebel XTn (silver) och är mycket nöjd med den hitills. Vad det gäller laddaren så sätter man helt enkelt på en 'plupp' för att få 'våra' stickkontakter och de där plupparna brukar kosta ungefär en dollar. Jag fick ge 949 dollar för den med kitobjektiv men slapp å andra sidan frakten då jag köpte den i affär.

Skall nämnas att jag tidigare haft enbart powershot s10, ixus v och ixus v3 så detta är min första systemkamera och det är ju fortfarande lärande kvar om vi säger så.

Ursprungligen av d99gnu:

Jag har köpt Rebel XTn (silver) och är mycket nöjd med den hitills. Vad det gäller laddaren så sätter man helt enkelt på en 'plupp' för att få 'våra' stickkontakter och de där plupparna brukar kosta ungefär en dollar. Jag fick ge 949 dollar för den med kitobjektiv men slapp å andra sidan frakten då jag köpte den i affär.

Skall nämnas att jag tidigare haft enbart powershot s10, ixus v och ixus v3 så detta är min första systemkamera och det är ju fortfarande lärande kvar om vi säger så.

Låter ju jättebra, har massa såna där "pluppar" sen jag bodde i USA, var mest orolig för att de har 110v där och att kanske batteriladdaren skulle få en chock när man kopplade in den här.
Frakten är inte så farligt dyr, är mer rädd att nån klumpig brevbärare på vägen ska vara oförsiktig så att den är trasig redan när den kommer, skulle ju kännas tråkigt att behöva skicka tillbaka den det första man gör.
Är den i silver lika snygg som den ser ut på bilder?
Hur blir bilderna när du fotar? Fotar du mycket manuellt eller brukar du köra med automatic? Vad är du mest nöjd med när det gäller kameran?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 07:38
Ursprungligen av Juliette:

Låter ju jättebra, har massa såna där "pluppar" sen jag bodde i USA, var mest orolig för att de har 110v där och att kanske batteriladdaren skulle få en chock när man kopplade in den här.
Frakten är inte så farligt dyr, är mer rädd att nån klumpig brevbärare på vägen ska vara oförsiktig så att den är trasig redan när den kommer, skulle ju kännas tråkigt att behöva skicka tillbaka den det första man gör.
Är den i silver lika snygg som den ser ut på bilder?
Hur blir bilderna när du fotar? Fotar du mycket manuellt eller brukar du köra med automatic? Vad är du mest nöjd med när det gäller kameran?

På min laddare står det att den tar in 100-240V och 50/60Hz så det räcker att konvertera stick-kontakten enbart. Hur snygg den är är ju rätt subjektivt, jag ville faktiskt ha den svarta först men efter en dryg månad är det snarare att jag är nöjd över att det blev den i silver.

Hur jag fotar beror hitills ganska mycket på objektet, det har blivit mest porträtt på folk eller olika macro och då har jag oftast använt de automatiska inställningarna. Sen har det tagits kort på vatten i rörelse, nattliga bilder, eldar och då har det ju provats diverse inställningar för att se hur resultatet påverkas. Mest nöjd är jag helt klart över skärpan på bilderna och snabbheten. Jag har även rätt små händer (tror jag?) så tycker att greppet är riktigt bra. Dock får man ju se dessa skillnader i ljuset av att jag inte haft systemkamera tidigare.

När det gäller gluggar så tänkte jag använda kameran några veckor till för att lära mig lite och se om jag tycker det är såpass kul att det blir att lägga ut några hundra euro till men hitills ser det mörkt ut för plånboken

Ursprungligen av d99gnu:

På min laddare står det att den tar in 100-240V och 50/60Hz så det räcker att konvertera stick-kontakten enbart. Hur snygg den är är ju rätt subjektivt, jag ville faktiskt ha den svarta först men efter en dryg månad är det snarare att jag är nöjd över att det blev den i silver.

Hur jag fotar beror hitills ganska mycket på objektet, det har blivit mest porträtt på folk eller olika macro och då har jag oftast använt de automatiska inställningarna. Sen har det tagits kort på vatten i rörelse, nattliga bilder, eldar och då har det ju provats diverse inställningar för att se hur resultatet påverkas. Mest nöjd är jag helt klart över skärpan på bilderna och snabbheten. Jag har även rätt små händer (tror jag?) så tycker att greppet är riktigt bra. Dock får man ju se dessa skillnader i ljuset av att jag inte haft systemkamera tidigare.

När det gäller gluggar så tänkte jag använda kameran några veckor till för att lära mig lite och se om jag tycker det är såpass kul att det blir att lägga ut några hundra euro till men hitills ser det mörkt ut för plånboken

Det verkar som att vi gillar att fota samma motiv Vad glad jag blir över att du skriver att du är nöjd med skärpan för det är den som är viktigast för mig, och snabbheten förstås, har oxå en gammal ixusV och blir galen på hur lång tid det tar innan den tar bilden, motivet hinner ändra sig ganska mycket innan själva bilden verkligen tas..

Hade en nikon systemkamera som jag sålde för ett par år sen, så det känns jätteskoj att få en ny digital, men säkert massa funktioner som är helt nya, och som det tar ett tag att klura ut..

Berätta gärna mer sen om hur det går med fotandet, och gärna tips som du upptäcker längs vägen :0)

Jag har aldrig varit med om att någon tycker att silvermodellerna är snyggare än de svarta...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-25 17:56

Angående den silvriga färgen har jag ett praktiskt inlägg.

Jag har i senare tid gjort en del naturfoto genom fönster, (Jag vet, lite motsägande, men ibland blir det så...) med min silvriga Canon Powershot S50.

När ljuset tittar fram nog franför kameran (altså, inte bara precis framför kameran), så ser man kameran i fönstret hur klart som helst. (Det påminner mig om amatörförsök på att fotografera med blixt igenom fönster). Detta är så irriterande att jag överväger att måla min kamera svart.

Iofs är min kamera vinklad direkt mot fönstret. Vilkar jag kameran nog ser man inte reflektionen, dock inte motivet heller....
Iofs2, D350'ans plast reflekternar kanske inte lika mycket som metallen på min S50... men, vem vet.

Ursprungligen av miska:

Angående den silvriga färgen har jag ett praktiskt inlägg.

Jag har i senare tid gjort en del naturfoto genom fönster, (Jag vet, lite motsägande, men ibland blir det så...) med min silvriga Canon Powershot S50.

När ljuset tittar fram nog franför kameran (altså, inte bara precis framför kameran), så ser man kameran i fönstret hur klart som helst. (Det påminner mig om amatörförsök på att fotografera med blixt igenom fönster). Detta är så irriterande att jag överväger att måla min kamera svart.

Iofs är min kamera vinklad direkt mot fönstret. Vilkar jag kameran nog ser man inte reflektionen, dock inte motivet heller....
Iofs2, D350'ans plast reflekternar kanske inte lika mycket som metallen på min S50... men, vem vet.

Tack, bra att veta.. har inte ens tänkt på den aspekten... inte för att jag tar bilder så ofta genom fönster, men man vill ju gärna ha möjligheten, händer faktiskt ibland när jag åker bil (dock inte när jag kör själv

Jag har lite beslutsångest... tycker den silvriga är så mycket snyggare än den svarta på bild, har ju inte sett den i verkligheten, är lite orolig för att den inte är lika snygg då och att man kanske ångrar sig, för det verkar ju onekligen vara lite mer krångligt och dyrt att köpa den silverfärgade.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-26 19:05

ner och kika i närmast fotobutik...?

Ursprungligen av miska:

ner och kika i närmast fotobutik...?

Ja, om den hade funnits i Sverige så hade jag ju kunnat göra det...

Lite långt (och dyrt) att åka till USA bara för att kika lite...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-25 19:12
Ursprungligen av statemachine:

Jag har aldrig varit med om att någon tycker att silvermodellerna är snyggare än de svarta...

Det handlar väl om hur man vill matcha sina leksaker. Sitter man t.ex. med powerbook alu, bose lifesystem, t610, gaggenau i köket och någon matchande tv till det så är ju svart/silver rätt passande. Det handlar ju om helhetskonceptet!

Ursprungligen av statemachine:

Jag har aldrig varit med om att någon tycker att silvermodellerna är snyggare än de svarta...

Nångång ska vara den första :0)

1
Bevaka tråden