Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken utvecklingsmiljö för PHP och SQL?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en tid progammerat i ASP.NET (Visual Studio) på PC. Under sommaren kommer jag att programmera PHP mot någon typ av databas. Jag tänkte försöka göra detta på min Mac. Nu funderar jag på vad jag ska arbeta i för miljö. Jag har läst tidigare trådar och några rekommendationer på texteditorer som jag har läst är:

-Smultron
-BBEdit
-TextMate
-Vim
-SubEthaEdit

Jag har också läst att man kan använda XCode?
Ni som skriver php-kod, vilken ska jag välja (hinner inte själv testa alla). Är det någon som är speciellt bra för webbutveckling? Gissar att jag kommer att arbeta mot en MySQL-databas.

// Jörgen

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-24 23:15

Phpmyadmin som gränssnitt mot databasen, bbedit eller skEdit (autokompletering = mums!) för kodandet.
Funkar ju.

  • Medlem
  • 2005-05-25 07:15

Jag har dålig erfarenhet av Smultron vad gäller teckenkodning och radslut. Inga problem när jag kört lokalt på min PB men när filerna väl ligger på RedHat-servern blir det fel.
Själv gillar jag gratisvarianten av BBEdit -TextWrangler.

TextMate är helt suverän, älskar den editorn. Autokomplettering, snippets och alla grymma makrofunktioner är helt enkelt beroendeframkallande. Enda nackdelen är väl att den kostar pengar, men det är faktiskt bland de mest välspenderade 39€ jag nånsin lagt ut.

YourSQL brukar vara poppis bland mysql-människor, rätt macigt och naturligtvis fri programvara. Ska du ha en riktig databas i stället (sorry Jörgen, kunde inte låta bli ) så är PgAdmin ett givet val, OS X-builds hittar du här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-25 08:29

http://www.xored.com/trustudio

Har debbuging och allt det andra man vill ha från ett IDE.
Byggd på Eclipse dessutom, världens bästa IDE.

Finns plugins till Eclipse som kan jobba mot MSSQL osv.
Allt du kan tänka dig behöva, finns som plugin till Eclipse

EDIT:
http://www.phpeclipse.de/tiki-view_articles.php
En till PHP IDE byggd på eclipse...

mvh
b0bben

Tack för tipsen!
Samuel: Jag tror inte att jag kommer att få välja databas(fortsätter på ett redan påbörjat projekt). Jag vet ännu inte vilken databas de använder. Testar just nu TextMate (30-dagars demo). Verkar mycket trevlig.

b0bben: Jag ska kolla upp din länk (har för mig att Eclips är populär bland Javautvecklare eller?).
Annars har jag också tittat lite på Smultron (vilket påminner lite om TextMate.
Jag är slarvig och lat i en otäck blandning när jag programmerar. Så jag borde ha en miljö som uppmärksammar mig på felskrivningar m.m. samtidigt som den underlättar med diverse "smarta"-funktioner (som t.ex. snippets).

I övrigt funderar jag på att installera php 5. Skulle vilja programmera OOP. Jag har just kommit in i det i ASP.NET och det skulle vara bra om jag kan få fortsätta med att skapa egna klasser o.s.v.
Hur är det med inbyggda klasser i PHP. Följer de med i installationen av modulen i Apache? Ingår det klassbibliotek eller måste de laddas ned?
Ursäkta mina dumma frågor, det kanske klarnar när jag kommer igång med projektet....

Mvh
Jörgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 12:54

Har kodat hela mitt senaste projekt i Eclipse (med phpeclipse installerat) och jag måste säga att det har ökat min produktivitet ordentligt! Speciellt praktisk är den mycket bra CVS-integrationen, något som är mycket viktigt för mig!

Så..speciellt om du använder CVS, kolla in Eclipse!

/Kalle

Klasser i PHP är inte på riktigt förrens i PHP 5.
Installerar du PHP 5 så får du ändra lite i httpd.conf för att sparka igång det.
Men sedan behöver inget mer göra.

Om Klasser och objekt i PHP 5

Jag jobbar i BBEdit och trivs där på det stora hela, men jag har inte gett t.ex. TextMate en ärlig chans, så jag skulle inte säga att det ena är bättre än det andra. Kraftfulla funktioner för sök och ersätt, diffar mm gör att jag gillar BBEdit. Jag saknar däremot autokomplettering och "folding" av funktioner mm (finns i Smultron har jag för mig).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag saknar däremot autokomplettering och "folding" av funktioner mm (finns i Smultron har jag för mig).

Finns i TextMate också

Kan bara instämma med Samuel vad gäller TextMate. Underbarr!

Jag har aldrig gillat BBEdit, har aldrig tyckt att den känns vidare "macig". Oavsett vad BBEdit användare säger

TextMate passar mitt sätt att jobba på perfekt.

Aj då, både Samuel *och* Johan gillar TextMate... kanske borde ge det en chans

Fast å andra sidan, jag har ju licens på BBEdit så jag kanske inte ska utsätta mig för frestelsen att köpa en till editor

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-25 14:15

skEdit.
20 dollar för livs-licens, autokomplettering av taggar, snippets och templates, och mycket mer.
http://www.skti.org/skEdit_features.php
Prova!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-05-25 15:18
Ursprungligen av Micke F:

skEdit.
20 dollar för livs-licens, autokomplettering av taggar, snippets och templates, och mycket mer.
http://www.skti.org/skEdit_features.php
Prova!

skEdit rekommenderas. Bästa editorn tycker jag - håller dock på att prova textmate eftersom alla talar så varmt om den också.

Om du ska arbeta mot en odefinierad databas (MySQL, MSSQL, Oracle etc.) så skulle jag rekommendera att använda DB Designer 4 från www.fabforce.net. Jag använde den flitigt i Windoze. Jag har dock inte orkat fixa den till min mac än eftersom jag måste installera den i X11.

Om någon har bra tips på hur man går tillväga för att installera dbdesigner 4 i Tiger så är jag tacksam.

/K

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-25 16:53

TextMate är min bästa kompis. BBEdit har jag aldrig förstått mig på, rörigt och drygt program tycker jag.

1
Bevaka tråden