Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör man med ett trasigt nätaggregat?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-12 22:42

Min Quicksilver har gett upp. Ett nytt aggregat kostar 1200:-. Priset är likadant i USA 120-150 dollar. Kan man få aggregatet reparerat hos en elektriker till billigare kostnad? Skulle ett aggregat från någon annan PM-modell (G3, G4) passa? Kan man köpa pc-aggregat och stoppa i? Har sökt i olika svenska och amerikanska forum men inte hittat något riktigt (billigt) svar. I USA har vissa fått det lagat hos en elektriker för ett par hundra kr. Här verkar det som Mac-verkstäderna byter ut hela nätdelen. Jag undrar mest om någon råkat ut för detta och hur ni har löst det.

Tack i förhand för ev. svar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-22 15:47

Verkar som det inte är många som råkat ut för samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 16:01

Borde inte vara så svårt att reparera ett kragg, kolla om du har någon lokal elektronik reparatör (radio/TV) i närheten där du bor, han borde kunna reparera kragget....

Annars så kan du nog göra det själv om du är lite händig med en lödkolv, ELFA borde ha de flesta prylar som du behöver... Men då får du själv stå för garantin

enligt xlr8yourmac.com så ligger du pyrt till, hade det varit en Sawtooth eller en blåvit hade det inte varit problem men när ADC skiten kom så krävdes det en 28V kabel för detta en sak som inte finns på andra nätagaregat.

(det är möjligt att det fungerar om man inte använder en ADC skärm men det har jag inte hittat något om)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-25 00:32

Jo, jag såg artikeln men jag använder inte ADC så jag skulle kunna köpa ett pc-aggregat men det finns en uppsjö av såna på marknaden. Jag vet inte riktigt vilket jag ska välja så att det både blir rätta spänningar och får plats i datorn .

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-25 02:37
Ursprungligen av DrBoar:

enligt xlr8yourmac.com så ligger du pyrt till, hade det varit en Sawtooth eller en blåvit hade det inte varit problem men när ADC skiten kom så krävdes det en 28V kabel för detta en sak som inte finns på andra nätagaregat.

(det är möjligt att det fungerar om man inte använder en ADC skärm men det har jag inte hittat något om)

QuickSilver behöver dessutom mer effekt än vad nätdelarna till Sawtooth och blåvit G3 gav. Även om man inte använder ADC. Jag har testat med ett Sawtooth-nätdel i en PM G4 gigabitethernet och då räckte inte effekten till för att använda CD-ROM:en.

Kolla på nätdelen till QS vilken total effekt som den ger. Jag har för mig att det är 344 Watt eller något i den stilen.

Jag skulle inte våga testa med en ATX-nätdel till PC, utan modifiering. Risken är att man bränner moderkortet.

Senast redigerat 2005-05-25 03:17
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-25 02:56

Här hittade jag en begagnad nätdel till QS:
http://www.smalldog.com/product/35062

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-26 00:09
Ursprungligen av Macus:

Här hittade jag en begagnad nätdel till QS:
http://www.smalldog.com/product/35062

Jo, det finns många fler återförsäljare av nätaggregat i USA än här men med dollarkursen och moms blir det lika dyrt som här hemma. Tack ändå för tipset!

1
Bevaka tråden