Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signalstyrkan i Airport Express-nätverk låg

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 18:37

Har funderat ett tag på varför jag får dålig signalstyrka från min Airport Express trots att jag oftast sitter 3 m ifrån den (har den placerad precis bakom TV-bänken) med min Powerbook G4 Alu. Når sällan upp till fyra "linjer" i Airport-symbolen, och ibland är mätaren t.om. nere på en enda linje. Med iStumbler får jag ofta sämre signalstyrka än någon grannes nätverk har (ligger 30-40), plus 10-15 i "Noise". Grannens nätverk har 0 i noise. Har maximal signalstyrka inställd i Aiport administatörsverktyg. Är det någon som har några tips? Vad kommer noiset ifrån (TV:n påverkar inte).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-25 00:15

Har mixtrat lite mer med den ikväll (vad gör man inte i tentatider - man har hur mycket tid som helst plötsligt! och genom att uppdatera till senaste firmwaren fick jag bort "noiset" helt. Gött! Återstår signalstyrkan. Den stiger om man håller datorn mycket nära Airport Expressen, men så kan man väl inte behöva göra? Vill kunna ha fyra "pinnar" jämt, ska väl inte vara omöjligt på två meters avstånd? Någon som har några tips?

Kolla vilka kanaler dina grannar använder. Välj sedan en kanal så långt bort ifrån den. Har grannen kanal 6 inställd väljer du 1 eller 11 för att minska störningen. Dessutom ska du se till att inte ha någon DECT-telefon i närheten av basstationen.

/M

Kanske nätet är OK men antennsignalen låg?!?

Såg just din fråga - som du ser här hade jag nyss ett liknande problem som berodde på glapp i AP-kortets antennkontakt. Kanske ngt att testa?

En möjlig förklaring till ditt problem kan således vara att kontakten inte kopplar, men när du är riktigt nära så fångar AP-kortet upp signalen "direkt på kortet". Felet är då inte låg signalstyrka i nätet eller brusig signal, utan svag (=ingen) signal in till kortet från antennen.

1
Bevaka tråden