Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid för support-ärende?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte starta en rätt tramsig omröstning mest på skoj.

Apple's support kan ju vara rätt krångliga när det gäller vissa ärenden och ibland kan det ta onödigt lång tid innan de löser problemen.

Nu står jag inför detta dilemma:

Jag registrerade ett Apple Care Protection för ett tag sedan på en ibook G4 som nu är 1 år och 2 månader gammal. Skärmen gick sönder och jag skickade den till LAN-master för garantireparation och bifogade Apple-Care "Enrollment number".

När LAN-master knappar in serienumret i Apple's databas så kommer det upp att den inte är registrerad för Apple Care. Om de däremot söker på Apple-Care numret så hittar de en ibook G4 med snarlikt serienummer, bara en siffra som skiljer.
Efter lite efterforskning så inser jag att Apple, eller jag (!?) måste ha strulat till det vid registreringen och helt enkelt registrerat fel serienummer.

Nu ska jag ringa till Apple och påpeka att det har skett ett misstag och be dem rätta till det hela.

Hur lång tid tror Ni att det kan ta innan Apple fixar detta?

Förbered dig på en lång väntan....

Haha, 10 minuters telefonkö-väntan med John Mayer som väntmusik.

Uppdatering:
Jag pratade med Apple's support och vi kollade vilken dator som mitt Apple Care var registrerat på. Det ett helt annat företag än vad det skulle vara vilket i sig är intressant eftersom jag registrerade totalt 8 Apple Care vid samma tillfälle. Man tycker att de kanske borde ha reagerat ifall 7 av datorerna var registrerade i Sverige och en utav dem på ett helt annat företag i ett helt annat land.

Men hurosmhelst.

För att korrigera detta så måste jag scanna in manualens framsida som även har Apple Care numret, så att de vet att jag äger den och inte bluffar!?! (Som om det skulle vara svårt att förfalska en sifferkombination i Photoshop). Även orginalfakturan på ibooken + serienummer samt fakturan för Apple Care. Sedan ska allt detta faxas.
Så jag antar att man kan glömma alternativet "En dag".

Nu ska jag scanna och faxa.

Nu har jag faxat allt som Apple ville ha, får se nu hur lång tid det kommer att ta.

Haha har gjort liknaned flertal ggr.
Skall över atlanten och snurra kan ta emwellan 1 vecka och mitt rekord 2,5 månader.
när jag ringde 2 ggr / vecka och kpollade status samt faxade om uppgifterna.

Håller tummarna på att det går smifdigt för dig.

Uppdatering...
Ringde till Apple idag och frågade statusen. "Oförändrad, men de jobbar på det" var svaret.

Apple är blixtsnabba jämfört med Xerox kan jag meddela... det lyckades inte fixa exakt samma problem på 3 år...

Jag tycker Apple brukar sköta detta rätt smidigt, det tar en stund men det löser sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 14:40

En av anledningarna till att det kan tid tad att reparera Macarna är att Apple ofta skickar ut trasiga reservdelar.. Eller en reservddel som fungerar, men har ett annat problem..

Jättekul att byta moderkort på en G5 där tex Firewire inte fungerar, så får man ett nytt moderkort och monterar och testar det och firewire fungerar finfint med tex ljudet inte fungerar.. Woho..

Fast i det här fallet så måste Apple fixa serienummer-strulet innan de ens kan börja laga datorn. Så när väl Apple fått tummen ur så kan lagning påbörjas, och såhär i semestertider så kan man ju bara gissa sig till hur det kommer att gå.

Trasiga reservdelar händer alla Apple har inte någon speciellt hög felfrekvens. Testa att försöka rätta till fel i deras egna rullor istället... när du beställer en 12" iBook skärm och får en 14, tre ggr i rad...
Det du. Det tog ett 1/2 år att rätta till... kunden fick ny maskin istället.

Martin ring och tjata och gapa på dem då går det fortare, säg att maskinen är obrukbar och du ska ha en lånemaskin under tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 15:00
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Trasiga reservdelar händer alla Apple har inte någon speciellt hög felfrekvens.

Om Apples felfrekvens är låg vågar jag inte tänka på hur hemskt det måste vara hos andra tillverkare.

Glömde bort denna diskussion under semestern!

Men jag kan meddela att det korrekta alternativet i omröstningen är "Flera veckor". Närmare bestämt tog det 5 veckor innan ibooken var lagad. Vilket inte spelade så stor roll då det ändå var semestertider och ingen behövde den.

1
Bevaka tråden