Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Airport Express och Extreme?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att beställa en Mini och då med en Airport Express behöver jag då välja Airport Extreme eller?!

Mycke Flygplats blir det!!!???

marcus :m

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-24 14:17

Ja. Om du ska koppla upp Minin trådlöst till exempelvis en AP Express, så bör du beställa med inbyggt AirPort Extreme-kort. (Det går inte att beställa "gamla" AirPort-kort längre).

fattar inte

Men det står ju att det är Airport extreme i Airport Express???...

marcus "3 timmars sömn"

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 14:48

Alltså, man får väl skilja på Minin och Airport Express här. Minin kan alltså beställas med Airport Extreme-kort inbyggt (motsvarar 54 Mbit/s vanligt trådlöst nätverkskort, kompatibelt med .g-standarden). Airport Express är en trådlös router som du kopplar till ditt bredband och då skapas ett trådlöst nätverk. Till detta ansluter du med t.ex. en Mac mini som har inbyggt trådlöst nätverksKORT (dvs. Airport Extreme).

Nu ramlar kronan ner...klonk klonk klonk

Alltså man måste ha AP extreme i all delar....

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 14:59

Ja, precis! Precis som du måste ha ett trådlöst nätverkskort i en Windows-PC för att kunna ansluta till ett trådlöst nätverk måste du ha ett trådlöst nätverkskort i Mac mini för att kunna ansluta till det trådlösa nätverk som Airport Express skapar.

För övrigt kan du spela musiken från iTunes trådlöst från datorn till stereon med Airport Express - en funktion jag använder jämt. Kräver såklart en sladd från Airport Express till stereon, men den kan man gömma.

En reflektion bara, då kan det väl inte kallas trådlöst väl?!

mp

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 15:12

Nja, du har ju till viss del rätt förstås. Men musiken går ju trådlöst från datorn (via det trådlösa nätverket) till Airport Express. Sen kan ju inte din gamla stereo plötsligt bli trådlös utan att du gör någonting med den, och då får du helt enkelt koppla till en trådlös mottagare (som är Airport Express i detta fall). Det känns trådlöst i alla fall eftersom datorn inte har några sladdar till sig.

Då behöver jag alltså inte köpa en trådlös router med typ ADSL om jag nu väljer AP Express då kan jag lika gärna köpa ett vanligt modem för antingen Com Hem eller någon ADSL variant!?

mp

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 15:29

Jag ska säga att jag inte är bra på ADSL (har fiberuppkoppling via Bredbandsbolaget direkt i väggen), men det borde räcka med ett ADSL-modem då ja, eftersom Airport Express är en trådlös router.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-24 15:45

Har själv en AP Express kopplad till det modem (ADSL) som Glocalnet tillhandahåller.

Via datorn kan du konfigurera APE:n att logga in via modemet, så att du alltid är uppkopplad från den dator du ansluter till det trådlösa nätet. Smidigt.

Övrigt: När (om) du handlar en trådlös station, se till att aktivera lösenord/kryptering för att använda trådlösa nätverket, så slipper du eventuella intrång och "gratis-surfare" som du inte vill ha med att göra. Mer om detta finns på detta forum, om du blir fundersam. (sök).

Tror du blir nöjd med Mini + AP Express. Det är jag!

Tackar alla !!!

Fick en idé om att ha helt trådlöst till stereon med APE om man använder: TuneCast™ Mobile FM Transmitter.
Eller är det fel tänkt. Jag vet att man inte kan använda dessa i Sverige men har någon testat denna konfig?!...

marcus :m

1
Bevaka tråden