Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad finns det för alternativ till mySQL?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 11:18

Jag tänkte bara kolla om det finns några bra alternativ till mysql eller är det så att det är det som gäller?
jag skall göra ett bildarkiv med kanskw 10 000 bilder i, tänkte göra det i php +mysql, men kom på att jag inte vet om det finns några alternativ, så därför frågar jag nu.

tack...

Postgresql är ett alternativ som har stöd i php.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 11:41
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Postgresql är ett alternativ som har stöd i php.

är det ett bättre alternativ??

Ursprungligen av mint:

är det ett bättre alternativ??

Ja, absolut. Sparkar mysql-rumpa när det gäller finesser, brukar allmänt räknas som den mest avancerade opensource-databasen. Den har dessutom exemplarisk dokumentation och ett suveränt admin-verktyg (macversion här). Prestanda är generellt sett utmärkta, särskilt vid tung belastning när det verkligen behövs. Till skillnad från MySQL har den dessutom ingen milslång lista med bisarra gotchas, och om något är fel skyddar den dina data genom att avbryta och varna, i stället för att hitta på helt egna värden och peta in dem i stället.

SQLite är annars otroligt bra. En lättviktig, lättanvänd, inbäddad databas där du helt slipper böka med separata serverprocesser och användarrättigheter. Det enda du behöver tänka på är att webbservern kan läsa och skriva själva databasfilen - sedan är det bara att tuta och köra. Har dessutom rent löjligt bra prestanda vid ganska precis allt utom många samtidiga inserts. Funkar dessutom suveränt som scratch-databas eftersom man kan skapa temporära databaser som helt ligger i arbetsminnet.

För egen del brukar jag använda antingen PostgreSQL eller SQLite, beroende på tillämpning. För tyngre grejer är PostgreSQL helt given, är fortfarande helt fascinerad över att en så kraftfull databas kan vara gratis, medan jag tar till SQLite för enklare grejer. MySQL är liksom mest ett onödigt mellanting, som dessutom börjar kännas rätt passé...

Vadå bättre? Nja det har lite annan funktionallitet vad det gäller att kunna låsa tabeller och liknande.
Prestanda mässigt vet jag inte om det är någon skillnad.

Ska du på fullt allvar trycka in 10 000 bilder i en databas?
Jag hoppas du har snabba diskar och en helvetes massa ram i servern som ska köra den databasen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-23 11:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vadå bättre? Nja det har lite annan funktionallitet vad det gäller att kunna låsa tabeller och liknande.
Prestanda mässigt vet jag inte om det är någon skillnad.

Ska du på fullt allvar trycka in 10 000 bilder i en databas?
Jag hoppas du har snabba diskar och en helvetes massa ram i servern som ska köra den databasen.

Bättre upp är att spara bilderna som filer och länka till dem via databasen.
Sen finns det ju kommersiella alternativ. Men kaske det inte var ett alternativ!?

  • Medlem
  • 2005-05-23 11:45

Väldigt lika, bägge är ju SQL-databaser, gratis, och det finns stöd för de i PHP.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 11:51

tack vänner, jag var lite otydlig, jag skall spara bilderna som filer och länka dem i databasen.
vad finns det för kommersiella alternativ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-24 00:08
Ursprungligen av mint:

vad finns det för kommersiella alternativ?

Cumulus är ett kommersiellt alternativ.

Oracle om du ska leka med de stora pojkarna.

Sedan skulle jag tro att det finns ett antal andra databaser som går att köra under UNIX men det har jag för dålig koll på.

Jag tror mysql har en licensieringsmodell om du ska använda databasen kommersiellt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag tror mysql har en licensieringsmodell om du ska använda databasen kommersiellt.

MySQL finns väl i både GPL och betala-massa-pengar-och-du-slipper-gpl:en-version tror jag. Det finns ju ingenting som säger att man inte får använda GPL-programvara kommsersiellt, men ska man sälja en lösning och inte vill att köparen ska kunna göra samma sak, är det ju bättre att betala för icke-GPL-versionen.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-23 16:22

Ska man bara göra lite enklare saker och ha så små tabeller som 10000 rader kan man lika gärna använda den i PHP inbyggda SQLITE-servern ( http://www.php.net/manual/en/ref.sqlite.php ). Den fungerar väldigt bra i allafall upp till åtskilliga 100 000-rader i tabellerna. Jag har använt mig av C-varianten av SqLite av den i ett par små-program
som jag levererat till kund där en databas behövts och jag inte ville använda mig av access.

Lite då och då jobbar jag med lite större databaser, typ 100-150 tabeller, där vissa tabeller har > 800 000 000 rader. Då får man lov att de till att index används på rätt sätt och att joinar görs på absolut mest effektiva sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 13:02
Ursprungligen av matseng:

Ska man bara göra lite enklare saker och ha så små tabeller som 10000 rader kan man lika gärna använda den i PHP inbyggda SQLITE-servern ( http://www.php.net/manual/en/ref.sqlite.php ). Den fungerar väldigt bra i allafall upp till åtskilliga 100 000-rader i tabellerna. Jag har använt mig av C-varianten av SqLite av den i ett par små-program
som jag levererat till kund där en databas behövts och jag inte ville använda mig av access.

Lite då och då jobbar jag med lite större databaser, typ 100-150 tabeller, där vissa tabeller har > 800 000 000 rader. Då får man lov att de till att index används på rätt sätt och att joinar görs på absolut mest effektiva sätt.

Word up! Om du bara ska ha det till en bilddatabas med 10000 rader, kör SQLite eller liknande. Då slipper du administrera en databas (filerna läses direkt av APIt), du slipper belasta din databasserver ( det är lättare att slänga på CPUer att servera websidor än att slänga på CPUer på en databas) och backup blir enklare (såvida du på allvar inte sätter upp en server med stöd för transaktioner & rollback, igen, förmodligen overkill för din applikation).

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 22:10

Kan tillägga att PostgreSQL är ett mycket bättre alternativ om du vill jobba med mer avancerade SQL-funktioner som stored procedures, triggers osv. PostgreSQL anses dessutom vara en betydligt robustare/pålitiligare databas än MySQL, även om MySQL ofta är snabbare på enkla SELECTs.

[EDIT:] Jaha, satt just och väntade på ett inlägg från Samuel... Nu kom det, precis innan mitt!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 09:56

går det att göra en sökbar databas i Cumulus??
i såna fall hur då?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-24 15:37
Ursprungligen av mint:

går det att göra en sökbar databas i Cumulus??
i såna fall hur då?

Cumulus använder sig av flera metoder för att göra filer sökbara:
- Metadata ur själva filen.
- Innehåll ur filen (pdf, Word, QuarkXpress, InDesign etc)
- Sökord/kategorier kan läggas till i efterhand via Cumulus

Jag jobbar inte själv med Cumulus, men har sett hur smart och kraftfullt det är.

1
Bevaka tråden