Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama mp3?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 23:56

Om jag vill visa folk t.ex. en låt jag gjort och inte vill skicka själva mp3:n, finns det något sätt på vilket jag kan lägga upp filen nånstans och låta folk lyssna streamat utan att kunna ladda ner filen (åtminstone inte genom att ctrl-klicka)? Jag vet att man kan spela av det man hör och att det inte är "fool proof" men jag vill ändå kunna streama och inte skicka filer. Jag har ingen egen server heller.

Kan man uppnå detta på nåt rel. enkelt och helt gratis sätt?

Ett kanske inte så snyggt sätt är ju att göra en mp3-radio-stream med Darwin Sreaming Server från Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 08:37

Varför är det osnyggt? Vet inte ens vad Darwin är.

Det gick ju att streama ut sina iTunes-låtar över internet tidigare, iTunes bästa funktion någonsin. Men nu är den låst till det egna nätverket. Skulle tro att det var en del rädsla för skivbolagen från Apple som stoppade denna funktion.

Under en kort period kunde jag lyssna på mina låtar hemmifrån på jobbet utan att lasta jobbdatorn med mp3or. Det var ljuva tider...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det gick ju att streama ut sina iTunes-låtar över internet tidigare, iTunes bästa funktion någonsin. Men nu är den låst till det egna nätverket. Skulle tro att det var en del rädsla för skivbolagen från Apple som stoppade denna funktion.

Under en kort period kunde jag lyssna på mina låtar hemmifrån på jobbet utan att lasta jobbdatorn med mp3or. Det var ljuva tider...

Jag läste nyligen en annan tråd på 99mac som tipsade om det utmärkta programmet
Nicecast. Gratis demo (lägger på brus efter 20 minuter) men kostar bara 40 dollar. Hur enkelt som helst, man är On Air på under fem minuter.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 20:28

Kräver dessa metoder att min dator är på för att folk ska kunna lyssna också?

Ja, om du har tänkt att streama till människor måste du antingen köra din egen dator som server eller lägga upp musiken på någon annans server. Om du har mycket musik, så är det faktiskt inte så mycket jobb med att installera Darwin streaming server. Du kanske har en gammal mac eller pc som du kan använda till det.

Prova att söka på versiontracker...
Eller så använder du Apples Streming server som finns inbyggd i OS X Server.

Ang iTunes så var det skivbolagen som satte stopp för det tror jag.

Grejen med Darwin Streaming server är ju att det inte är 'on demand'. dvs. den som lyssnar måste vänta på att låten börjar, som med vanlig radio.
Jag hade Darwin SS installerat förut, ganska bra webbinterface; enda nackdelen för mig var att det inte stödjer AAC...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 21:48

Ah, då får jag hitta nån med server då för jag kan inte ha datorn på jämt. Shit, att detta var så jobbigt. Jag får väl göra om mp3:n till en flashfil och posta den på nåt gratishotell antar jag.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-23 23:50

Vet ej om detta funkar, men om så är fallet borde det försvåra "stöld":
Öppna mp3-filen i QuickTime Pro, spara som "Spara normalt" istället för "fristående film".
Den sparade filen blir bara 1-2 kb och länkar till ursprungsfilen. Lägg båda filerna på servern och bädda bara in den lätta.

Som jag inledde - jag är inte 100% att detta funkar, men kan ju vara värt att prova.
Någon som vet mer?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 08:52

Intressant! Och det räcker säkerhetsmässigt eftersom jag inte är rädd att de ska "sno" filerna utan mest för att det blir liggandes kvar en massa skräpfiler på hårddiskar här och där. Filer som man om några år kanske måste skämmas för.

Ursprungligen av petsematary:

Intressant! Och det räcker säkerhetsmässigt eftersom jag inte är rädd att de ska "sno" filerna utan mest för att det blir liggandes kvar en massa skräpfiler på hårddiskar här och där. Filer som man om några år kanske måste skämmas för.

Vilken blygsamhet
Lägg upp en testfil här så kan vi både testa och lyssna av dina alster...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-05-24 14:26

Efter en test av min egen beskrivning upptäckte jag att lösningen inte var den bästa.
Här är en ny, och den kan du själv testa:

Gå till min testsida och lyssna på royaltyfri musuk. Ladda hem filen och upptäck att den bara är på 4 kb.
- Filen som är inbäddad i html-sidan: http://www.nyreklam.se/mozart/mozart_bara_link.mov (4 kb)
- Denna, i sin tur, är länkad till den "riktiga" filen: http://www.nyreklam.se/mozart/mozart.mov (652 kb)

1
Bevaka tråden