Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt bokföringsprogram för småföretagare

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 14:19

Hittade en liten entrepenör på grannforumet som utvecklat ett litet sympatiskt program för de som har färre än 1000 transaktioner om året. Det är gratis, men än så länge i utvecklingsstadiet visst, men jag tycker det känns väldigt färdigt. Framförallt enkelt och överskådligt!

Dock kanske man ska vara lite försiktig med såna här program, eftersom handlingarna ska hålla länge. Vad vet jag. Jag är i alla fall just i bokförarstarten och funderar på att prova det.

Om nån känner för att prova på och kommentera så ligger Bollö Bok här

Senast redigerat 2005-06-08 02:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-22 21:28

Ny plats

Fick just veta att detta inlägg fanns. Visste inte att det gått rykte hit om mitt program. Tänkte bara säga att programmet har fått en smärre uppdatering och att den inte finns på ovan nämda adress längre. Kolla på min hemsida i stället http://bjorn.jadelius.se. Hör gärna av er om ni har provat det.

Har kollat lite på programmet och tycker det ser ok ut för den med små krav. Lite bättre än att bokföra i ett Excel-ark, men kanske med lite för få finesser för den med mer "normala" krav. ???

En funktion jag t.ex saknar är möjligheten att importera min kontoplan. Att skriva in ett par hundra konton känns jobbigt...

Men verkligen ett bra initiativ!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 08:28
Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

En funktion jag t.ex saknar är möjligheten att importera min kontoplan. Att skriva in ett par hundra konton känns jobbigt...

Om du lyckas exportera kontoplanen till SIE-format från något annat program så ska det gå att importera den. Den standardkontoplanen som följer med går till exempel att importera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 01:21

När jag kollade sie4-importen upptäckte jag att det var fel på sie4-exporten. Nu har jag fixat det och lite annat: http://bjorn.jadelius.se/programmerat

(Fixade länken)

Senast redigerat 2005-09-16 15:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 00:49

Lagt till utskrift av kontoplan och huvudbok. Fixat ett skräp som gjorde det omöjligt att skapa nya "objekt"

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 12:19

Har gått över från Pc/Windows för några veckor sedan, där använde jag SPCS Bokföring. Har sedan dess letat efter ett enkelt men kompetent bokförings program för Mac. Har då hittat Bollbok som jag är mycket nöjd med.

Jag har två bolag som jag bokför och jag måste säga att detta program fungerar över förväntan. Det är snabbt och lätt enkelt att göra rättningar och att anpassa utskrifter efter egna önskemål. Kontoplanerna tog en del tid att översätt från SPCS då den ej kunnde exportera i SIE format.
Men när det var gjort, så gick bokförandet så snabbt. Jag var klar snabbare än vad jag skulle varit om jag körde SPCS. Jag flyttade över all bokföring som var gjord sen 1/1-2005 till Bollbok.

Det som gjorde att jag hoppade över var möjligheten till Objekt (kostnadsställe) detta använder jag mycket, för att kunna separera kostnader på olika enheter i företagen. Funktionen finns i SPCS och den tycker jag är nödvändig för att programmet ska vara användbart.

/Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 12:41

Angående inport/export av sie så är ju inte Bollbok på något sätt certifierat. Har läst i standardbladet och försökt göra rätt. Ett problem som jag har är att jag inte kunnat testa med filer från något annat program än Stelvio (1.3 eller nåt) från Cognitive.

Är du säker att inte SPCS kan exportera SIE? Vad kan exporteras därifrån? Det kanske går om du exporterar hela bokföringen, importerar den i Bollbok och sedan väljer Arkiv->Nytt år samma firma.
Kan du skicka en exporterad fil från ett testföretag i SPCS till mig så jag kan prova.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 14:56

Min version av SPCS som är 2.8 (har några år på nacken) har inte möjlighet att exportera SIE. Men när jag kommer hem från jobbet, kan jag skicka den fil som SPCS skapar (den går att använda för att exportera kontoplanen inom SPCS bokföring).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 16:10

Hittade ett gammalt test av spcs http://www.programguiden.se/artiklar/art1.htm. Där står det att det kan exportera transaktioner i sie-4. Om man exporterar transaktionerna i sie-4 så kommer kontoplanen med.
Upptäckte dock att det var ett fel på min import efter att ha provat med filer från Unicell, så om någon behöver importera så ar det ny version som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:16

Grymt bra!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 21:55

Väldigt många versioner blir det. Versionsnumret har svämmat över. Nu går det att importera från spcs sie-filer också.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 08:06

Importerade från SPCS bokföring 2.8: kontoplan + verifikat från 2004, det gick bra

/Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-10 20:32

Det gick inte längre att mata in ören efter att jag började använda systeminställningarnas decimaltecken. Nu är det fixat, och så har jag snabbat upp Öppna och Spara avsevärt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 20:37

du verkar verkligen vara på gång boja!

Jag ska ta mig rackarns ge mig på ditt program igen tror jag. Det är jättekul att du ägnar lite ideell kraft åt det tycker jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 22:58

Vart kan man skicka Whiskey flaskan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-03 11:55
Ursprungligen av Fredric:

Vart kan man skicka Whiskey flaskan?

Skriv ett mejl.

Nu har jag gjort om programmet igen. Det är ganska mycket ändrat i denna version så ta det extra försiktigt. Har inte tänkt att ändra så mycket mer nu förutom att fixa buggar och justera hur rapporterna ser ut. Tar gärna emot synpunkter.

OBS! Som sagt. Ta det försiktigt. D.v.s ta backup på dokumenten.

Senast redigerat 2005-07-03 12:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 12:38

Hmmm, och en annan har nyss lagt 2.500kr på montanias mjukvara som inte är särskilt övertygande gui-mässigt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-06 17:26

Själv har jag hittat några fel som jag har rättat till i version 0.9.13. Nu känns det lite säkrare för nu blir det åtminstone inget fel när jag bokför.
Jag gör väldigt många uppdateringar nu. Det är för att jag blev så inspirerad av att få lite respons. Tackar så mycket.

Jag är väldigt nyfiken på hur många som använder/testar programmet.

(Tog bort felaktig länk)

Senast redigerat 2005-09-16 15:45
  • Medlem
  • 2005-07-09 03:20

tjena boja,
hittade precis ditt program, och har kikat lite. spontant tycker jag det ser ytterst lovande ut, bra jobbat! använder själv montanias mjukvara, som är onödigt krånglig och komplicerad för oss småföretagare.

ska kika lite mer de kommande dagarna på programmet, förhoppningsvis får jag lite idéer att dela med mej av! kommer redan nu på att det vore mycket användbart för mej om det gick att koppla på enkel generering av fakturor & kvitton, men det är förstås ett lite vid sidan om själva bokföring.. nåja.

en annan sak, vore super med en "changelog" på din sida, med datummärkning på versionerna. Så man hänger med

följer utveckligen med spänning. keep up the good work!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-09 10:22

Fakturering är lite vid sidan av för mig också, så jag har ingen riktigt bra idé hur den ska kopplas med bokföringen. Jag vill ju gärna ha med logga och en ganska pysslad layout. Det blir knepigt om man ska kunna anpassa hur fakturan ska se ut, men en funktion för att skriva en duglig enkel faktura kanska kan gå att få till. Det blir nog inte i första versionen dock.

Det finns en lista på ändringar i "Läs mig"-filen. Ska lägga till datum i fortsättningen och lägga upp den på hemsidan med.

Ursprungligen av arez:

kommer redan nu på att det vore mycket användbart för mej om det gick att koppla på enkel generering av fakturor & kvitton, men det är förstås ett lite vid sidan om själva bokföring.. nåja.

en annan sak, vore super med en "changelog" på din sida, med datummärkning på versionerna. Så man hänger med

Jag ska lätt testa!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-10 01:35

Hepp

Jag har precis startat min första firma och har rätt dålig koll på bokföring. En familjevän har erbjudit sig att hjälpa mig med bokföringen men han har bara erfarenhet av bokföring i handskriven pappersform... Eftersom det känns lite uråldrigt har jag försökt hitta något enkelt bokföringsprogram för att underlätta både för honom och mig.
Min vän är noga med att separera leverantörsfakturor, bokföringsordrar och skickade fakturor. Varje månad sammanställs händelserna inom dessa tre "områden" på separata försättsblad och stoppas in med tillhörande kvitton i varsin pärm. Vad jag har förstått om Bollbok (som jag fö tycker verkat vara ett vettigt program) går det inte riktigt till på samma sätt. Har någon tid att förklara lite lätt hur ni använder Bollbok, var stoppar ni fysiskt alla papper och hur redovisarni månad för månad? evigt tacksam för svar...

Ursprungligen av fixarfrazze:

Hepp

Jag har precis startat min första firma och har rätt dålig koll på bokföring. En familjevän har erbjudit sig att hjälpa mig med bokföringen men han har bara erfarenhet av bokföring i handskriven pappersform... ...

Du skrev att familjevännen ville bokföra med papper och penna ... det antyder att Din vän kanske inte är tonåring precis. Det kan vara förklaringen till att han är så noga med att skilja på levarantörsfakturor vanliga verifikat och kundfakturor. I tidernas begynnelse då datorerna kom in i kontorsvärlden hade man svårt att integrera bokföring med kundreskontra och leverantörsreskontra - man gjorde istället tre olika dataprogram - och därav helt logiskt (ett måste) tre olika nummerserier.

Utan att fråga sig VARFÖR, fortsatte sedan vissa av nästa generations programmerare att använda tre olika nummerserier. Ställ Dig frågan VARFÖR och Du kommer att ha svårt att finna ett svar. - Jo, om Du fortfarande har tre olika program - ett för bokföring (papper/penna eller databaserat), ett (kanske också det manuellt) för leverantörsfakturor och ett tredje för kundfakturor. Annars kan man inte försvara den uppdelningen.
Om Du har ett fristående bokföringsprogram är det nästan omöjligt att ur bokföringen t.ex ta reda på hur mycket Du är skyldig en viss leverantör eller hur mycket en viss kund är skyldig Dig. Leverantörsfakturorna ligger ju blandade i pärmen med verifikat och kundfakturor. Har man i det läget olika nummerserier då har man ju åtminstone alla leverantörsfakturor samlade i samma pärm och kundfakturorna i en annan.

Detta är en av anledningarna till att många hellre vill ha ett integrerat system med kunder/leverantörer/bokföring i samma program. Det är då avsevärt enklare att få fram information ur systemet om just kunder och leverantörer. I det läget finns heller inget försvar för att ha olika nummerserier.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-09-12 07:10

Har testat i en vecka och är helnöjd! När jag körde Mac OS 9 använde jag Step One som inte alls är lika macigt dvs lättanvänt. Nu kör jag Mac OS X och är glad att jag tack vara Bollbok slipper uppgradera det gamla bokföringsprogrammet för ca 2 000 kr.

/Iréne
http://www.skrivarsidan.nu
http://www.poeten.se/irene

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 21:51

Version 1.0 har släppts, ingående saldon importeras när man gör ett nytt år i samma firma.

http://bjorn.jadelius.se/programmerat/bollbokversioner.html

Ser ut att fungera bra /Patrik

Senast redigerat 2005-09-14 11:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-10 07:25

Jag har faktiskt inte känt till att man kunde göra som du skriver, men det kan säkert vara bra för en del. Som jag kanske sagt så är Bollbok ganska anpassat efter mitt sätt att bokföra.

I Bollbok är det tänkt att man sätter in alla typer av händelser i samma pärm, numrerar dem, och bokför dem i programmet varje dag. Beroende på vilken typ av händelse det gäller så skriver man in den i programmet under olika så kallade konton. Det är sedan lätt att när man vill få ut olika typer rapporter ur programmet. Och vill man leta upp och titta på en speciell verifikation, kan man söka efter den i programmet och med hjälp av löpnumret hitta den i pärmen.
Jag rekommenderar att du köper en bok om bokföring eller läser "Att föra bok" som finns gratis att hämta på bokföringsnämndens hemsida www.bfn.se. Klicka på Publikationer.

Edit: Många andra bokföringsprogram kan hantera flera olika nummerserier, vilket kanske kan passa den metod du pratar om.

Senast redigerat 2005-07-10 12:53
  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 00:29

Nja, han är väll ingen tonåring direkt... Tack för svaret, jag tror jag kommer köra med en nummerserie...

Boja: vill du att vi ska skicka "kraschmeddelandet" om bollbok kraschar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-11 01:19
Ursprungligen av fixarfrazze:

vill du att vi ska skicka "kraschmeddelandet" om bollbok kraschar...

Ja, gör gärna det. Försök beskriva vad som hände med vanlga ord också. Det är inte så mycket av logg-meddelandet jag förstår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-17 00:50

Uppdaterat 1.0b0

Edit: Tog bort länk som inte leder någonstans

Senast redigerat 2005-09-16 00:38
Bevaka tråden