Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Intel-chips i Mac?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 13:33

Enligt Wall Street Journal, som citerar industrikällor med insyn, så har Apple gått med på att använda Intel chips. Ännu så länge har varken Apple eller Intel bekräftat något, vi får se när affärsdagen kommer i gång i USA.

Länk till nyheten hos CBS MarketWatch

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 13:43

Trodde att det redan satt intelchips i våra Mac:ar?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 13:44

CNN har en längre artikeln om detta: HÄR

Verkar ju lovande om det är sant, Apples talesman kallar det "rykte":

"Adopting Intel chips would help ensure that future Macintosh systems could meet the price and performance of products from tough rivals such as Dell Inc. (Research).

Apple's pricing, which has often been higher than rivals, could become more competitive if Intel provides the kind of marketing subsidies it has given to other computer makers, the newspaper said.

Apple sells only about three million computers a year -- a small portion of the estimated 200 million sold globally

"

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 14:38

Jag undrar om inte detta är ett led i att kunna erbjuda bättre bärbara datorer? G5:an är uppenbarligen ej lämplig till laptops pga. värmeutvecklingen..... Intel har ju grymma "mobile" lösningar som är klart störst på marknaden idag, med SpeedStep funktioner etc. Pentium-Mobile/Centrino säljs ju i allt nästan idag.

Here we go again...

Apple verkar iofs redan ha kommenterat det hela, från techsmec.com:

Citat:

The word on the street was that Apple considering using Intel processors in future Mac products. The talks with Intel were reportedly aimed at replacing the current crop of IBM and Motorola PowerPC chips in an effort to keep up in performance terms with Intel-based PCs.

However, Apple are denying the reports stating the news should be placed 'in the category of rumour and speculation'.

Själv tror jag inte att vi kommer att få se Intel-processorer i Apples persondatorer på mycket länge, ett sådant arkitekturbyte är inget som är gjort i en handvändning. Givet att Apple byggt upp i princip all sin övriga programvara runt AltiVec/VMX ska det förmodligen till en smärre katastrof på PPC-sidan för att de ska göra det bytet. Eftersom situationen trots allt är hyfsad just nu, och det dessutom finns två konkurrerande halvledarföretag som båda plöjer ner mycket pengar på att utveckla PPC-plattformen, tar jag det för osannolikt att Apple i nuläget har några seriösa funderingar åt det hållet.

Däremot tar jag det inte för osannolikt att de diskuterar att peta in ARM i iPoden, eller använda sig av Intel som leverantör för exempelvis flashminnen eller nätverkskretsar - man ska inte glömma att Intel är mycket mer än bara PC-processorer.

Ursprungligen av Samuel K:

Däremot tar jag det inte för osannolikt att de diskuterar att peta in ARM i iPoden,

Det sitter redan sedan lång tid tillbaks ARM processorer i iPod http://www.everymac.com/systems/apple/consumer_electronics/stats/ipod_photo.html

Intel äger ARM så undrar varför inte Apple annonserar iPods med Intel Inside loggor?

Ursprungligen av Simon Templar:

Det sitter redan sedan lång tid tillbaks ARM processorer i iPod http://www.everymac.com/systems/apple/consumer_electronics/stats/ipod_photo.html

Intressant, det var mer än jag visste faktiskt. Men lång och lång, tycker inte att sju månader är någon enorm tidsepok direkt. Det är nämligen bara iPod Photo som kör ARM, alla övriga poddar har PortalPlayer-processorer (utom shuffle som använder nån SigmaTel-historia).

Ursprungligen av Samuel K:

Intressant, det var mer än jag visste faktiskt. Men lång och lång, tycker inte att sju månader är någon enorm tidsepok direkt. Det är nämligen bara iPod Photo som kör ARM, alla övriga poddar har PortalPlayer-processorer (utom shuffle som använder nån SigmaTel-historia).

Du har tyvärr fel. Apple har använt ARM procesosorer sedan första iPoden . Borde kanske ha länkat hit direkt http://www.everymac.com/systems/apple/consumer_electronics/index.html

Portalplayer samarbetar med ARM och säger själva att deras system bygger på ARM processorer.

Ursprungligen av Simon Templar:

Portalplayer samarbetar med ARM och säger själva att deras system bygger på ARM processorer.

Aha! Man lär så länge man lever

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-23 19:15
Ursprungligen av Simon Templar:

Det sitter redan sedan lång tid tillbaks ARM processorer i iPod http://www.everymac.com/systems/apple/consumer_electronics/stats/ipod_photo.html

Intel äger ARM så undrar varför inte Apple annonserar iPods med Intel Inside loggor?

Gör dom jag är då bomb säker på att det låg en ARM i Newton. Och på den tidan var det inte intel. Eller...

Ursprungligen av juanito:

Gör dom jag är då bomb säker på att det låg en ARM i Newton. Och på den tidan var det inte intel. Eller...

Precis eller så ägde Intel då en mindre del. Apple ägde vid Newton tiden en ganska stor del av ARM men sålde sedan och efter det köpte Intel upp ARM en ganska bra affär för Intel får man förmoda med tanke på hur många produkter som använder ARM processorer idag.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 16:10

Jag tror inte Apple skippar PowerPC i bärbara...

Ska de skriva om hela mac os då?

EDIT: Samuel hann förklara ganska bra innan jag tryckt på skickaknappen

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 16:27

Jag tror inte heller det gäller vare sig bärbara eller stationära. Apple själva verkar ju säga att det är ett rykte. förstår inte varför dom skulle överge PowerPC nu efter så lång tid med den.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 16:46

Ingen rök utan eld. Dessutom har det ryktats om ett OS X för x86.

Ursprungligen av stry:

Ingen rök utan eld. Dessutom har det ryktats om ett OS X för x86.

I såna fall har det rykt bra länge, och precis som förut är jag tämligen säker på att elden i fråga är något som tänts i huvudena på några arma individer som fortfarande tror att Apple kommer att släppa en Dellintosh för kaffepengar. Ain't gonna happen.

Att Apple internt underhåller en parallell port, "Marklar", av OS X för x86 har varit känt i flera år, men det betyder däremot inte att den över huvud taget är tänkt att lämna Apples utvecklingsavdelning. Gamla Mac OS hade också ett internt x86-syskon, kodnamn "Star Trek", så Apple har åtminstone parallellutvecklat sina OS för x86 sedan 1992. Trots det har bevisligen inga x86-macar släppts de senaste 13 åren, utan syftet med x86-portningarna verkar vara att ha en absolut sista utväg ifall Apple skulle stå utan processorer eller av andra anledningar tvingas bli ett renodlat mjukvaruföretag. Sedan är det ju aldrig fel att testa sin kod på flera plattformar; det kan i sig vara en anledning så god som någon att hålla en x86-port vid liv.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 19:09
Ursprungligen av Samuel K:

I såna fall har det rykt bra länge, och precis som förut är jag tämligen säker på att elden i fråga är något som tänts i huvudena på några arma individer som fortfarande tror att Apple kommer att släppa en Dellintosh för kaffepengar. Ain't gonna happen.

Att Apple internt underhåller en parallell port, "Marklar", av OS X för x86 har varit känt i flera år, men det betyder däremot inte att den över huvud taget är tänkt att lämna Apples utvecklingsavdelning. Gamla Mac OS hade också ett internt x86-syskon, kodnamn "Star Trek", så Apple har åtminstone parallellutvecklat sina OS för x86 sedan 1992. Trots det har bevisligen inga x86-macar släppts de senaste 13 åren, utan syftet med x86-portningarna verkar vara att ha en absolut sista utväg ifall Apple skulle stå utan processorer eller av andra anledningar tvingas bli ett renodlat mjukvaruföretag. Sedan är det ju aldrig fel att testa sin kod på flera plattformar; det kan i sig vara en anledning så god som någon att hålla en x86-port vid liv.

Finns det nån utanför Apples utvecklarkrets som sett x86-builden?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 16:51

Det kanske är nåt på gång men jag tror inte dom dumpar PowerPC'n...men man vet aldrig. Dom kanske har optimerat ox för x86 i några år nu och gör en egen "switch"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 18:34

Artikeln handlar om "chips", men alla har tolkat det som "cpu". Även artikeln gör det implicita antagandet. Det finns mer "chips" än så i en dator.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-23 18:51
Ursprungligen av oskard:

Artikeln handlar om "chips", men alla har tolkat det som "cpu". Även artikeln gör det implicita antagandet. Det finns mer "chips" än så i en dator.

tack för det uttalandet. Däremot är jag nyfiken på vilka chip det skulle kunna vara.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 18:57
Ursprungligen av oskard:

Artikeln handlar om "chips", men alla har tolkat det som "cpu". Även artikeln gör det implicita antagandet. Det finns mer "chips" än så i en dator.

Precis. Men OLW & Estrella bör inte finnas där.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:02
Ursprungligen av DaPhox:

Precis. Men OLW & Estrella bör inte finnas där.

Har du en lite äldre mac så har du säkerligen intelchip till nätverket, som exempel…
Intel är på g med trådlös usb ex.v. - tror säkert apple kommer peta in sådan chip i burkarna.
Har du någonsin öppnat en dator och kollat vad det finns där?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:29
Ursprungligen av Pär:

Har du en lite äldre mac så har du säkerligen intelchip till nätverket, som exempel…
Intel är på g med trådlös usb ex.v. - tror säkert apple kommer peta in sådan chip i burkarna.
Har du någonsin öppnat en dator och kollat vad det finns där?

menar du mig? javisst, men ska sanningen fram har jag inte lusläst kretskorten om man säger så....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:31
Ursprungligen av DaPhox:

menar du mig? javisst, men ska sanningen fram har jag inte lusläst kretskorten om man säger så....

Då ber jag om ursäkt, men bara för ena svaret

(Dubbelposta på 99, det var inte dåligt Här behövs nog lite underhåll på datorn kan tro )

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:36
Ursprungligen av Pär:

(Dubbelposta på 99, det var inte dåligt Här behövs nog lite underhåll på datorn kan tro )

(förresten, apropå det. sitter på ett trådlöst nätverk som inte klarar safari (?) massor av sidor är sega som attan, men funkar finfint i eldräven, som jag inte använder för det är så fult. Vadan detta? Du brukar ju ha koll s.a.s.).

Ursprungligen av DaPhox:

(förresten, apropå det. sitter på ett trådlöst nätverk som inte klarar safari (?) massor av sidor är sega som attan, men funkar finfint i eldräven, som jag inte använder för det är så fult. Vadan detta? Du brukar ju ha koll s.a.s.).

Har nog inte med Safari att göra. 99Mac strular/segar rätt mycket ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 18:38

Det har snackats i tio år om det där. Glöm det. Kommer inte att hända. Däremot är det antagligen möjligt att Apple använder Intel-processorer i en framtida handdator eller avancerad iPod för video.

Rhapsody DR2 (även tidigare versioner?) fanns ju officiellt för x86 en gång i tiden

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-23 22:48

Skulle inte Intel kunna tillverka PPC-processorer? Likväl som Motorola eller IBM?

(begriper inget om det här egentligen, bara funderar lite)

Bevaka tråden