Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla nätverksanslutningar på Mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På en "vanlig" mac kan man som jag förstår det ha dubbla nätverkskort och ansluta mot två olika nätverk. Hur gör man med en Mini - förutom att rycka ur nätverksladd och skifta? BBB fungerar dåligt med korta avbrott titt som tätt och likaså ComHem - har tillgång till bägge här hemma. Finns det något smidigt sätt med någon "växel" att skifta mellan dessa?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 13:03

hmm.. enklast e väl airport på den ena..
men det finns säkert USB-ethernet-adapters att köpa, kolla inwarehouse, macoteket osv..

Är huvudet dumt får kroppen lida!

Naturligvis skaffar jag en AP Express och har på den ena. Tack!

Du kan med ett nätverkskort ansluta till "hur många nätverk som helst".

En switch eller hub med tre sladdar; en till vardera gränssnitt till Comhem/BBB och en till Macen.

Därfter gå du in under nätverksinställningar och skapar en kopia av nätverksportsinställningen Ethernet. Sedan är det bara att göra Comheminställningarna under kopian (Ethernet (inbyggt) kopia) och BBB under originalet (Ethernet (inbyggt)).

Vill du ändra ordningen hur du skall ansluta till dessa externa nät så gör du det genom att "dra" i nätverksportsinställningarna och där ändra ordningen.

//Mikael

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Därfter gå du in under nätverksinställningar och skapar en kopia av nätverksportsinställningen Ethernet. Sedan är det bara att göra Comheminställningarna under kopian (Ethernet (inbyggt) kopia) och BBB under originalet (Ethernet (inbyggt)).
//Mikael

Hmm.... Jag har ju samma inställningar!? I.o.m. DHCP behöver jag bara ur den en sladden och stoppar i den andra och kör vidare utan att ändra något!?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 17:43

man ska aldrig länka 2 nät på det sättet..
dhcp-servrarna flippar nojjan totalt om dom börjar snacka.. de e därför dom hålles separat..

Tack vare tips här på 99 att ComputerCity har REA på AP Express för 798:- fr.o.m. idag så har jag nu köpt en. Fungerar bra - nu ska jag bara försöka komma på hur jag ska ställa in den så att man inte bjuder hela grannskapet på WiFi!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 17:49
Ursprungligen av Nilsanders:

Tack vare tips här på 99 att ComputerCity har REA på AP Express för 798:- fr.o.m. idag så har jag nu köpt en. Fungerar bra - nu ska jag bara försöka komma på hur jag ska ställa in den så att man inte bjuder hela grannskapet på WiFi!?

Det finns många trådar här om hur man ställer in 128-bitars kryptering för AirPort, om du söker. Det står säkert i någon manual eller i Hjälp-menyn också.

1
Bevaka tråden