Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z800 och krånglande memory stick

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Z800 som inte "hittar" sitt memory stick. Om jag pluggar i USBkabeln i min PB hittar datorn kortet, men det är helt tomt (inga mappar alls). Telefonen däremot hittar det inte. Har testat att formatera det i macen (fat 16), men det hjälper inte. Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 05:56

Har du testat att formatera det i telefonen? Det finns en funktion för det under settings någonstans.

Ursprungligen av joakimk:

Har du testat att formatera det i telefonen? Det finns en funktion för det under settings någonstans.

Har försökt även detta, men det alternativet går inte att välja. Det verkar som om telefonen inte hittar memorysticken (konstigt efter som man kan använda den som en USBläsare vilket i alla fall borde utesluta hårdvarufel på telefonen och kortet). Om man kollar på minnesstatus finns bara telefonens interna minne att tillgå. Jag har haft kortet i en digitalkamera, men om det nu är så att telefonen inte kan använda kortet med en mappstruktur som kameran gör så borde man ju kunna formatera det tycker man.

Men, som sagt. Det verkar inte som om telefonen "ser" kortet, och därför går det inte att formatera det.

  • Medlem
  • 2005-05-23 09:32

"Inställningar" --> "Allmänt", bläddra ner till "Form. Memory Stick".

[Edit: du han före mig. :)]

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 09:44

Du har väl inte USB-kablen i för då syns inte kortet i telefonen.

Nej, USBkabeln är inte i.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 10:58

Om man formatterar i minnesläsare ansluten till PC som FAT så ska det funka

Ursprungligen av sax:

Om man formatterar i minnesläsare ansluten till PC som FAT så ska det funka

Då får jag testa det. Jag provade ju att formatera som FAT 16 i macen, men det kanske inte är samma sak att göra det på macen som på en PC?

Har nu testat att formatera minneskortet i en PC (eller bad en PCpolare att göra det.) Innan jag berättar hur det gick sl´kall jag ge alla ledtrådar som jag har kring detta problem.

Köpte för ett tag sedan en kamera med både SD och Memorystickplats. Har endast använt SD hitintills. I våras köpte jag så en V800 (som jag flashat om till Z800). Till denna telefon fick jag ett 32mb Memory Stick. Allt kring telefonen och dess kort har funkat strålande, såväl före som efter flashningen.

För ett tag sedan ville jag ha mer minne i kameran, så jag köpte ett Memory Stick på 256mb (Sony original). Kameran vägrade ta det, så jag testade det i telefonen, och fick samma resultat. För att säkert utesluta andra fel än ett felaktigt memory stick testar jag det som satt i telefonen. Big mistake!

Kameran vill inte kännas vid det heller, och efter att det har varit i kameran, vill inte heller telefonen fatta att den har ett kort i sig. Inget av korten går att formatera på en PC, men de går att formatera på macen (fast det ger inget resultat.) Först trodde jag att detv ar fel på det nya och stora kortet jag köpt, men jag börjar nu undra om det inte är kameran som "pajjar" dem på något vis. Ingen av korten går att formatera i vare sig kameran elle telefonen.

Kan det vara så att efter det att när man formaterar dem så försvinner mappstruktur mm och omöljigör lösning av korten i kamera/telefon?

Jag är supertacksam för all hjälp jag kan få innan jag blir vansinning!

Utan att vara någon som helst expert i ämnet så misstänker jag att ditt problem bottnar i flashningen av din telefon...

Det finns sällan några genvägar även om det kan se ut så i första hand...;)

Ursprungligen av xplane:

Utan att vara någon som helst expert i ämnet så misstänker jag att ditt problem bottnar i flashningen av din telefon...

Det finns sällan några genvägar även om det kan se ut så i första hand...;)

hahaha... sry men det lär knappast vara problemet. skillnaden mellan en V800 och en Z800 är bara en flashning... där V800 är en Vodafone förstörd flash, med genvägar och skit ikoner och Z800 SE orginal.

/M

Ursprungligen av xplane:

Utan att vara någon som helst expert i ämnet så misstänker jag att ditt problem bottnar i flashningen av din telefon...

Det finns sällan några genvägar även om det kan se ut så i första hand...;)

Är benägen att hålla med föregående postare. Kortet fungerade i drygt två månader i en omflashad V800 innan det ballade ur, och detta först efter det att det varit nere och vänt i min kamera (som fö. är en Konica KD 500 Z).

Jag skall se om jag kan knata mig ner till Expert och se om jag kan låna ett annat memory stick och peta i telefonen för att utesluta fel på den.

Har nu testat med ett annat memorystick (som inte varit och vänt i min kamera) och det funkade prima. Tipset från butiken var att formatera kortet (som jag redan gjort) eller komma in med kvitto så skickar de kortet till SE så de får kolla påd det.

Har nu pratat med SE support och det visar sig att PRO korten skall formateras som FAT 32 och de vanliga som FAT 16. Givetvis var mitt formaterat som FAT 32 (av min polare) så det blir till att göra om det.

Varför flashar man om V800? Vad är skillnaden, menyerna? Är det en sjysst telefon annars?

Funktionerna är väl mer eller mindre samma. På V800 finns det en massa funktioner som leder till köp vykort och skicka MMS och annat på Vodafones portal. Med Z800 slipper man sådant. Fast största anledninget är väl att ikoner och annat är betydligt bättre på Z800 än V800.

1
Bevaka tråden