Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reportage: Apples VD Oscar Bjers på MUG-träff i Göteborg

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går bra för Apple! Det är ett faktum som det inte råder någon tvekan om när Apples Nordiska VD Oscar Bjers har ordet. 99mac har besökt mac-användarföreningen Got-a-Mac:s medlemsträff i Göteborg den 18:e Maj där Oscar var hedersgäst.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=971

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 12:37

Oerhört upplysnade!

Väldigt kul reportage att läsa!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-22 14:33

Instämmer! Förvånar mig inte att supporten på Irland har hög personalomsättning! Jag bad om en ansökningsblankett, tillsammans med den (bifogad fil med email) så varnades jag för den dåliga lönen. Man får vad man betalar för!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 17:19
Ursprungligen av BoP:

Instämmer! Förvånar mig inte att supporten på Irland har hög personalomsättning! Jag bad om en ansökningsblankett, tillsammans med den (bifogad fil med email) så varnades jag för den dåliga lönen. Man får vad man betalar för!

Håller med, Apple betalar dåligt, även i jämförelse med andra firmor som har sina supportavdelningar på Irland.

Som tur är ligger de i Cork och inte i Dublin, där det verkar vara än dyrare att bo och leva.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-22 18:00
Ursprungligen av Loranga:

Håller med, Apple betalar dåligt, även i jämförelse med andra firmor som har sina supportavdelningar på Irland.

Som tur är ligger de i Cork och inte i Dublin, där det verkar vara än dyrare att bo och leva.

Skulle vara intressant att få veta vad folket på Apple Retail Store på Regent Street i London har i lön? Jag vet att £19.000/år räknas som minimum om man vill ha ett drägligt liv i London. Sedan sägs det vara ordentligt dyrt att leva både i N.Ireland och Rep.of Ireland.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 18:54
Ursprungligen av BoP:

Skulle vara intressant att få veta vad folket på Apple Retail Store på Regent Street i London har i lön? Jag vet att £19.000/år räknas som minimum om man vill ha ett drägligt liv i London. Sedan sägs det vara ordentligt dyrt att leva både i N.Ireland och Rep.of Ireland.

Mmm, skulle vara intressant. Skulle vara intressant att se hela Apples lönepolicy dessutom
Jag tror att en nyrekryterad supportperson på Apple i Cork blir erbjuden EUR 17776 per år. Ingen skatt betalas på de första EUR 1520. 20% skatt på resten. Dessutom har de något slags flytthjälpstöd där man får räkningar för EUR 1270 betalda, samt att de betalar flyget över.
Tror att IBM i Dublin betalar EUR 22000 för en nybörjare. Då är ju dock Dublin svinigt dyrt att bo i vad jag förstått.

Även andra saker i Irland är inte speciellt billiga. Fått följande info skickad till mig. Priser i euro:

Citat:

Here is an example of some prices in a typical supermarket.

Chicken (medium) 7.70
Sliced Loaf of Bread 1.40
Eggs (six) 1.25
Milk (1 litre) 0.90
Butter (500g) 1.80
Instant Coffee (100g) 3.90
Ground Coffee (227g) 3.80
Tea Bags (80) 2.65
Washing Up Liquid (500ml) 1.50
Washing Detergent (small) 4.40
Bottle of Wine (average) 10.00
Pint of Guinness (Urban) 5.20
Pint of Guinness (Rural) 4.00
Pint of Lager (in pub) 3.80
Cigarettes (20) 

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-22 19:46
Ursprungligen av Loranga:

Mmm, skulle vara intressant. Skulle vara intressant att se hela Apples lönepolicy dessutom
Jag tror att en nyrekryterad supportperson på Apple i Cork blir erbjuden EUR 17776 per år. Ingen skatt betalas på de första EUR 1520. 20% skatt på resten. Dessutom har de något slags flytthjälpstöd där man får räkningar för EUR 1270 betalda, samt att de betalar flyget över.
Tror att IBM i Dublin betalar EUR 22000 för en nybörjare. Då är ju dock Dublin svinigt dyrt att bo i vad jag förstått.

Även andra saker i Irland är inte speciellt billiga. Fått följande info skickad till mig. Priser i euro:

Jag hittar inte mailet, men det ser bekant ut. Det är ingen lön du blir fet på =(
Det var dyrt!! Det kan inte vara Tesco?

Q: Hur frälser du en PC-användare?
A: Det är inte operativsystemet som är skillnaden, det är programmen. Få folk att se att programmen fungerar, och att de fungerar jättebra. Få in folket i butikerna så de kan få det demonstrerat.

---

Jag håller inte med. Mac OS X var den enda anledningen till att jag gav upp Windows. Det är Windows som är kasst, inte programmen. Programmen på Windows fungerar precis lika bra.

Ursprungligen av Christopher Månsson:

Q: Hur frälser du en PC-användare?
A: Det är inte operativsystemet som är skillnaden, det är programmen. Få folk att se att programmen fungerar, och att de fungerar jättebra. Få in folket i butikerna så de kan få det demonstrerat.

---

Jag håller inte med. Mac OS X var den enda anledningen till att jag gav upp Windows. Det är Windows som är kasst, inte programmen. Programmen på Windows fungerar precis lika bra.

Oscar kanske menar att det är viktigt för den som switchar att programmen från den gamla< plattformen finns och fungerar lika bra

  • Medlem
  • 2005-05-22 18:06
Ursprungligen av EricBradley:

Oscar kanske menar att det är viktigt för den som switchar att programmen från den gamla< plattformen finns och fungerar lika bra

Som jag minns diskussionen handlade det framför allt om iLife-sviten och andra för Macintosh unika program:

- Har du en digitalkamera?
- Då ska du använda iPhoto!
- Spelar du något instrument?
- Då är GarageBand något för dig!

Om det är iLife vi pratar om kan jag inte annat än hålla med dig. Det är os-X som är den stora behållningen. Skulle installera det på min Pc om det var möjligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 19:50

Tesco? Vet faktiskt inte, hittade priserna i en "Guide att flytta till Irland" från ett rekryteringsbolag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 19:52

Precis, det är ingen lön man blir fet på. Det är en okej lön man kan betala till en 20-åring utan arbetslivserfarenhet som vill prova på att jobba innan denne börjar studera eller så, men för mer erfaren kompetens är ju lönen närmast ett skämt. Jag

Citat Oskar Bjers:
"TV-reklam tror jag inte på. Man omvänder inte PC-användare den vägen"

Hur gör man då så att fler får upp ögonen för Apples datorer? Att vare sig göra några breda kampanjer i dagspress eller i TV under flera år kan ju knappast vara helt lyckat.
Sen är väl frågan om omvändning är vad det handlar om. Borde inte Apple hellre rikta in resurserna på att sälja till förstagångsköpare av datorer och komplettister istället för att försöka omvända "nöjda" PC användare.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-22 22:58
Ursprungligen av Simon Templar:

Citat Oskar Bjers:
"TV-reklam tror jag inte på. Man omvänder inte PC-användare den vägen"

Hur gör man då så att fler får upp ögonen för Apples datorer? Att vare sig göra några breda kampanjer i dagspress eller i TV under flera år kan ju knappast vara helt lyckat.
Sen är väl frågan om omvändning är vad det handlar om. Borde inte Apple hellre rikta in resurserna på att sälja till förstagångsköpare av datorer och komplettister istället för att försöka omvända "nöjda" PC användare.

Satsa på skolorna, och visa att Mac är en maskin som är billigare att äga än en PC. På skolorna är spara pengar något som vinner röster. När sedan ungdomarna väl har vant sig vid Mac, då kommer de att skaffa sig en Mac även privat.

Tycker det låter som en lysande idé att flytta svenska apple-supporten till Sverige! OCH varför inte göra en deal med 99mac.se om att göra det till det officiella apple-supportforumet som är bemannat av Apple-personal?

1
Bevaka tråden