Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nuv. G5 eller NxtGen G5?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-05-22 16:10

Ja, det är väl så man känner just nu. Ska införskaffa en G5 dual 2.0 till mitt musikskapande, men nu är det så att det musik program jag använder (protools) inte stödjer Tiger. Och så är det ju det här med skillnaderna. PCI eller PCI-X, 64 eller 128mb grafik, dual-layer superdrive. Är den nya generationen värd att vänta på eller ska köpa den "Äldre" maskinen?
Förklara gärna skillnaden mellan maskinerna ni som kan, jag är novis.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-22 18:16
Ursprungligen av csa:

Ja, det är väl så man känner just nu. Ska införskaffa en G5 dual 2.0 till mitt musikskapande, men nu är det så att det musik program jag använder (protools) inte stödjer Tiger. Och så är det ju det här med skillnaderna. PCI eller PCI-X, 64 eller 128mb grafik, dual-layer superdrive. Är den nya generationen värd att vänta på eller ska köpa den "Äldre" maskinen?
Förklara gärna skillnaden mellan maskinerna ni som kan, jag är novis.

Jag kan inte förklara skillnaderna, men frågan är om du behöver ny dator nu eller inte? För egen del valde jag att byta upp mig till en nyare beg G4 (från Sawtooth till Digital Audio). Jag köpte den billigt (1500 kr) och har sedan köpt ATI 9800Pro(128MB) från ebay (1000 kr), och Sonnet Encore/St 1.2GHz (1200 kr) när jag var i New York. Jag flyttade över Superdrive, hårddiskar + köpte en ny Seagate Barracuda 120GB (300kr) på ebay. Jag räknar med att den kommer att hålla i drygt två år. Varför då inte en G5? Mitt intryck är att G5 är väldigt nära (inom 1 år) en stor uppdatering. Som det är nu är processorn i G5orna lite bedagade och mycket intressant utvecklas och är nära intro från fabrikerna. Jag tror att nästa generation G5or kommer producera mycket mindre värme, därmed mindre lådor. Jag tror mycket annat är på gång också, som gör det värt att vänta på, men som sagt, behöver du en ny G5 nu, så ska du köpa nu.

Om du absolut behöver så köp men annars är det god ide att vänta. IBM har precis som Intel och AMD en dual core CPU på gång och man kan anta att Apple går över till PCIe i nästa generation. 2005 kanske det inte spelar så stor roll men om man räknar med att ha datorn några år...

Den dag jag ersätter min uppgraderade Sawtooth skall det vara dual core, PCIe och snabbare CPUs än dagens

1
Bevaka tråden