Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport problem!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 16:36

Har flyttat till en ny lägenhet precis, och fixat internet, genom MKBs nät (Bredband2).
Då får man ha två ip nummer, och det räcker ju, om man har två datorer.
Men når jag sätter in sladden i airporten så kan bara den datorn som var inne på internet sist komma in.

Har airporten ett eget ipnummer?

Eller någon som kanske har ett tips på vad man kan göra?

Känns så onödigt att sitta med sladd i datorn när man kan ha det trådlöst, och dessutom inte kunna surfa samtidigt.

Det låter som du har avaktiverat "Distribuera IP-adresser" och "Dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT" mha "Airport Administrationsverktyg".

Aktiverar du detta så delar airporten ut lokala ip-adresser som dina klienter använder om de är inställda för DHCP. Sedan behöver du bara använda ett av de IP-nummer (för airporten) du tilldelats av internetdistributören.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 09:38

Oj.. Det låter som om det är en bra idé, men kan man kanske få en närmare beskrivning hur man genomför det där? Inte den bästa datoranvändaren..

Jag har skickat en förklaring till din hotmail-adress.

Publicera gärna hjälpen här så fler kan ta del av den!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Publicera gärna hjälpen här så fler kan ta del av den!

Ok,
Airporten måste ha en egen ip-adress, därför blir en ip-adress upptagen om du kopplar in den till bredbandsmodemet.
Genom att använda NAT översätts den externa ip-adressen till interna ip-adresser vilket innebär i exemplet nedan att du kan ansluta datorer som automatiskt tilldelas ip-adresser från 10.0.1.2 till 10.0.1.200 dvs du kan ansluta 199 datorer eller nätverksutrustningar till din airport.
Den andra externa ip-adressen kan du fortfarande använda om du vill det men det behövs inte.

  • Följande inställning gör du i "Airport Administratörsverktyg": se bifogad bild "tcpipsetting.jpg"

  • Inställningar i "Nätverksinställningar": se bifogad bild "dhcpsetting.jpg"

  • Eftersom du har en fungerande internetanslutning för övrigt antar jag att du inte behöver göra något med den.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 21:05

har gjort som det stod, men det fungerar fortfarande inte. Frågan är om under fliken internet i "Airport Administratörverktyg" vad ska man välja vid "anslut via"? Ethernet är ju förvalt.
Ändrar vi till airport (WDS) och skriver in airportens macadress så får man inte ha DHCP och NAT aktiverat.
Vad gör jag nu?

Airporten har du naturligtvis startat om (programmet frågar).
Har du provat att starta om datorerna efter ändring till DHCP så att de släpper den tidigare ip-adressen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 10:14

Ja, vi har gjort det, men det verkar som om datorn vägrar låta oss ha den rutan ikryssad.
När jag sitter vid datorn och kryssar i rutan, så kan jag surfa, men när killen sätter sig, så måste han kryssa i den igen..
Kan det vara bredbandet som märker att man delar ut till många fler än två?

Nej, internet märker inte att du har interna ip-adresser. Internet ser bara din Airport och det ip-nummer den använder. Vilket kan du se i fliken "Internet" i "Airport Administrationsverktyg". På "andra sidan" Airport sitter dina klientdatorer och har fått interna ip-adresser. När du går ut på internet översätts (NAT) dessa adresser till Airportens externa ip-adress. Airport håller reda vart dataströmmarna ska gå. Det kan tilläggas att Airport får två ip-adresser: en extern ip-adress och en intern ip-adress (i mitt exempel 10.0.1.1).

Har jag varit otydlig? Du ska INTE ÄNDRA något under fliken "Internet" i "Airport adminstrationsverktyg". Eftersom du sa att du kunde använda en av datorerna i taget via Airport har jag dragit slutsatsen att den är korrekt inställd?

Inställningen av DHCP enligt den bifogade bilden i tidigare inlägg ska du göra på de egna datorerna, så att Airport tillåts dela ut NYA interna ip-adresser i serien 10.0.1.XXX. Öppna nätverksinställningar, välj Airport, flik "TCP/IP", välj "Med DHCP", klicka för säkerhets skull på "Förnya DHCP-tilldelning". Kolla att du har kontakt med Airport.

Nej, du har inte varit otydlig, det var bara vi som provade att hacka lite...
tyckte bara det verkade konstigt att det stod att man skulle ansluta till internet via ethernet.
Inställningen av dhcp har vi gjort enligt dina bilder. fattar bara inte varför det vägrar fungera?
Våra datoror fick .2 resp. .3 som ip adress, så det borde väl vara rätt?
vi får väl prova ikväll när vi kommer hem att trycka på "Förnya DHCP-tilldelning".
Det är ju super störigt att inte kunna använda sin fina Airport när man har en, dessutom inte kunna surfa samtidigt. aaargh!!

Ursprungligen av corbijn:

Nej, du har inte varit otydlig, det var bara vi som provade att hacka lite...
tyckte bara det verkade konstigt att det stod att man skulle ansluta till internet via ethernet.
Inställningen av dhcp har vi gjort enligt dina bilder. fattar bara inte varför det vägrar fungera?
Våra datoror fick .2 resp. .3 som ip adress, så det borde väl vara rätt?
vi får väl prova ikväll när vi kommer hem att trycka på "Förnya DHCP-tilldelning".
Det är ju super störigt att inte kunna använda sin fina Airport när man har en, dessutom inte kunna surfa samtidigt. aaargh!!

Bredbandsmodemet och Airport kommunicerar via Ethernet.
En möjlig orsak till att det inge fungerat än KAN vara att bredbandsleverantören låser ip-nummer till ett specifikt nätverkskort under en tid (kan var olika 20 min till flera timmar). Om det är så kan man inte ändra för snabbt mellan olika datorer utan är tvungen att vänta en stund (några timmar) och sedan starta om Airport.

nu fungerar det!!
tack så hemst mycket morgan!
du har varit väldigt snäll!!
/
Tomas & Christina

Nema problema!

1
Bevaka tråden