Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer Apple uppdatera till WWDC 2005?

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 16:11

Hur nära inpå brukar rykten om uppgraderingar dyka upp? Någon chans att det kommer något?

Lite tveksam till imacen eftersom de har satt i sådan skit till grafikkort. Antar att ibooksen kommer uppgraderas och det snackades ju om 1.42ghz g4, men de borde ju inte låta powerbooksen stå utan uppgradering? Speciellt inte till nuvarande pris? Alla ibooks har ju dessutom radeon 9200 medans billigaste powermacen har nvidia 5200, och nu med tiger verkar de ju vilja uppgradera grafikkorten?

Det jag funderar på är väl om det kanske kommer radeon 9600 i nya ibooks, på säg 1.42ghz, och isf om jag kanske vill ha en sådan. Alternativt att det kanske dyker upp en uppgraderad 12" powerbook med radeon 9700 i även den (kan ju tänkas att de skippade det pga värmeproblem?).. och eventuellt dualcore g4or? En ppc970gx är väl att hoppas på för mycket.

Men brukar det ens dyka upp något på deras WWDCs? Eller när är nästa tillfälle då det kan tänkas dyka upp något?

Om det bara gick att byta gfxkort i en imac...

Ursprungligen av Hagge:

Hur nära inpå brukar rykten om uppgraderingar dyka upp? Någon chans att det kommer något?

Lite tveksam till imacen eftersom de har satt i sådan skit till grafikkort.

Så dåligt är inte kortet som sitter i senaste iMacen. Tänk på att upplösningen är begränsad på TFT skärmarna, lite overkill att sätta i värstingkort som kostar mer och blir onödigt varma när TFT skärmar ändå inte hänger med.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-15 16:20

Vadå skitkort?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-20 14:07
Ursprungligen av amolle:

Vadå skitkort?

Det är verkligen ett skitkort radeon 9200, det är ju det absoluta bottenskiktet bland dagens grafikkort. Och det är inte mycket att hurra för i spel.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 23:05
Ursprungligen av amolle:

Vadå skitkort?

Precis... Tycker att det er jättebra!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 16:46

Frågan är ju hur mycket mer ett 9700/9800 skulle kosta, alternativt nvidia 6600/ati x700 om de nu kunde använda PCI-express.
Har inget med upplösningen att göra, har sett WoW på kompis PC med radeon 9600, det fungerar ju sålänge man bara knallar omkring men är ju kul om man får ett tiotal fps vid större fighter med (det var dock extremfall jag såg, typ 2-300 nybörjare som sprang på låtsasraid till barrens :D, tror inte så många grafikkort eller cpuer orkar med det.. bara 512MB ram med.)

amolle: Skitkort är kanske att ta i, har bara ett radeon 9200 just nu, men tja, skall jag köpa ny dator för 15kkr hade den ju gärna fått ha något bättre än 9600.

Tiger hade säkert haft användning av 256MB grafikminne med, men då kanske det skulle bli lite onödigt stor kostnad för de som faktiskt inte är det minsta intresserade av att spela på dem.

Jag har inget större problem med 9600 IDAG, men det är ju omöjligt att uppgradera det, så vem vet om ett år.

Från buggy (råkade söka på nvidia på nvidiakorten, finns nog en del billigare som inte nämner nvidia utan bara modellnr, men orkar inte göra om):
Radeon 9600, 675
Radeon 9600 pro, 774
Radeon 9600 xt, 850
Radeon 9800, 1095
Radeon 9800 pro, 1256
Radeon 9800 xt, 3995 (inte prisvärt...)
ATI x700, 1362
Nvidia 6600, 920, 1031 med 256MB ram
Nvidia 6600gt, 1350
Nvidia 6800le, 1595
Nvidia 6800, 2071
Nvidia 6800gt, 2815

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 18:28
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Skall bli, förlåt om jag har spammat för mycket dåliga inlägg

Ursprungligen av draags:

Om man har imac så stödjer dessa corevideo/coreimage.

Ja, men ett kort för vad, $20 till? Hade gett dubbelt så bra prestanda...
De kunde gott tagit ett för $50 mer och fått 4dubbel prestanda eller något.

Vad jag har uppfattat det så används ju grafikminnet för massor i macos-x, bl.a. så när du börjar skriva med en ny font sparas den färdiga bokstaven undan i grafikminnet så den bara kan kopieras in nästa gång du skriver den istället för att "renderas" på nytt från fonten i fråga. Samma sak med fönster som flyttas osv.
En enda skärm i 1440x900 med 24bitars färgdjup använder 3.8MB ram, med 32bitars färgdjup 5MB, om du räknar ihop totala ytan på alla fönster osv du kan tänkas ha igång sett på några minuter/timmar så blir det ju en del. Vet inte hur effektivt det är på det och hur länge saker och ting används, men helt klart gör ju inte mer grafikminne det hela sämre.
Skulle du sedan gå upp till 1920x1200 eller liknande talar vi 6.7 respektive 9MB.

Senast redigerat 2005-05-15 18:38
  • Medlem
  • 2005-05-15 17:13

jazzper, vadå överkill med att ha bra grafikkort även om man bara har 12" powerbook eller ibook?

1: vill kunna spela 3d lir...
2: vill kunna utnyttja tigers corevideo/coreimage som förhoppningsvis fler & fler program kommer att använda...

så inte är det onödigt, tvärt om!

Ursprungligen av P3t3r:

jazzper, vadå överkill med att ha bra grafikkort även om man bara har 12" powerbook eller ibook?

1: vill kunna spela 3d lir...
2: vill kunna utnyttja tigers corevideo/coreimage som förhoppningsvis fler & fler program kommer att använda...

så inte är det onödigt, tvärt om!

Om man har imac så stödjer dessa corevideo/coreimage.

Ursprungligen av P3t3r:

jazzper, vadå överkill med att ha bra grafikkort även om man bara har 12" powerbook eller ibook?

1: vill kunna spela 3d lir...
2: vill kunna utnyttja tigers corevideo/coreimage som förhoppningsvis fler & fler program kommer att använda...

så inte är det onödigt, tvärt om!

Du får tänka på att det kort som är något bättre synbart kan dra dubbelt så mycket energi och alstra betydligt mer värme än det enklare vilket inte är oväsentligt om man vill ha en tyst och någorlunda ljum dator.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 18:55
Ursprungligen av jazzper:

Du får tänka på att det kort som är något bättre synbart kan dra dubbelt så mycket energi och alstra betydligt mer värme än det enklare vilket inte är oväsentligt om man vill ha en tyst och någorlunda ljum dator.

Sökte på thermal design för radeon 9600 och x700 men hittar inget vidare, hittar den här som jag hittade tidigare:
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?page=2&articleid=637&cid=10

Det du får tänka på är att man eventuellt kommer på mer strömsparande funktioner och bygger chippen med allt finare teknik, vilket väl eventuellt kan motverka värmeutvecklingen. Nu tror jag inte det skiljer så mycket i konstruktion på radeon 9600/9700/9800, men det är ju inte helt omöjligt att mobile versionerna av x700, 6600 eller 6800 är skapligt strömsnåla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 22:05

Hoppas på en ny Mini, nya PB´s (G5??) och ett nytt AirPort Extreme-basstation med lite mer funktioner..

Hoppas på större uppdatering av Powerbooks och iBooks

PowerBooken är ju relativt nyuppdaterad (31 januari), så det skulle vara väldigt förvånande om den kom i ny version. iBooken däremot...

Ursprungligen av Adrian B:

PowerBooken är ju relativt nyuppdaterad (31 januari), så det skulle vara väldigt förvånande om den kom i ny version. iBooken däremot...

Fast jag har svårt att se att de uppdaterar iBooken på WWDC. WWDC är ju en utpräglad Pro event, så det känns fel att släppa konsumentgrejer då.

Fast vad vet jag? Hoppas bara att det ligger något kul under stolarna för oss som är där oss ser det live, som när de gav alla iSights

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-16 13:27
Ursprungligen av capojava:

Fast jag har svårt att se att de uppdaterar iBooken på WWDC. WWDC är ju en utpräglad Pro event, så det känns fel att släppa konsumentgrejer då.

När är nästa möjliga tillfälle då? Vill ju shoppa, men skulle nog kännas dumt om man köpte en imac o så kommer det dual-core pbooks någon månad senare :/. Om man bara hade jobb hade det ju varit lugnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 13:39

naiv som jag är-----

iTap Apples nya tablet dator kommer att lanseras...

Det liksom kryper i skinnet på mig på grund av all den nytta jag kommer ha av den sen - ingen dötid alls, kan producera grejer vart som helst, när som helst, hur som helt - kommer aldrig att bli ledig igen

)=

/Tangen

Ursprungligen av capojava:

Fast jag har svårt att se att de uppdaterar iBooken på WWDC. WWDC är ju en utpräglad Pro event, så det känns fel att släppa konsumentgrejer då.

Jo, jag håller faktiskt med. Jag tänkte inte så mycket på WWDC utan allmänt (men ja, jag vet att tråden handlar om just WWDC). *Om* det är en iBook-uppdatering pågång (vilket det borde, men man vet ju aldrig med Apple - kan ju vara tekniska problem som förhindrar det) så kan den ju dyka upp vilken tisdag som helst.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 14:29
Ursprungligen av Adrian B:

PowerBooken är ju relativt nyuppdaterad (31 januari), så det skulle vara väldigt förvånande om den kom i ny version. iBooken däremot...

apropå, när släpptes den sista ibook-modellen?

Ursprungligen av DaPhox:

apropå, när släpptes den sista ibook-modellen?

19 oktober 2004 enligt MacRumors Buyer's Guide.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 19:33

Vad sägs om en Powerbok 12" med widescreenskärm? Flera pc-tillverkare har lanserat 12"-laptops med widescreen och det känns som ett naturligt steg även för apple. I det fallet skulle hela linjen med powerbooks ha widscreen. Jag tror att det är många som skulle vilja ha en liten och nätt mac med bredskärm i t.ex. upplösningen 1280x800 som t.ex. Acer 3000 har.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-21 14:16
Ursprungligen av Adrian B:

19 oktober 2004 enligt MacRumors Buyer's Guide.

ah, danke.

Jag tror att fler än jag skulle bli glada över en wide skärm motsvarande Sony Vaio.
Fel Os men e jädrans fin skärm.

är det ingen som tycker att Apples möss och tangentbord borde uppdateras? Det var ju snack om en ny mus med två knappar och scrollhjul om jag inte minns fel? ny design hade inte skadat heller så att det matchar dom nya skärmarna bättre

/D

  • Oregistrerad
  • 2005-05-21 20:41
Ursprungligen av David Sinclair:

är det ingen som tycker att Apples möss och tangentbord borde uppdateras? Det var ju snack om en ny mus med två knappar och scrollhjul om jag inte minns fel? ny design hade inte skadat heller så att det matchar dom nya skärmarna bättre

/D

Håller helt med på båda punkter, jag använder högerknapp och scrollhjulet på min microsoftmus(!) precis hela tiden. Tangentbordet har en layout som är en kvarleva från gamla mac os känns det som och det må vara hur designmässigt fint som helst men som utvecklare och att man brukar rota runt i terminalen osv vill man ha alla specialtecken utskrivna på tangentbordet (jo man kan visserligen lära sig var de sitter men jag vill ändå ha dem på tangentbordet, svårt att lära gamla hundar sitta).

Jag tänker på typ [] | och {} osv...

  • Medlem
  • 2005-05-21 01:22

Joacim T-son Torkelson, jag tror personligen inte att apple kommer fixa skärmar som har så mycket större antal pixlar per kvadrattum än idag...

varför inte? jo, för att man inte ska behöva sitta med förstoringsglas som i win så behöver man kunna förstora gui i osx så det går att använda skärmen på vettigt sätt.

men detta finns väll i 10.4? jo, men det verkar inte fungera så perfekt. Jag såg nån som hadde testat denna ffunktion via utvecklingsverktygen, vissa fönster keffade sig när gui förstorades, dessutom har inte alla bilder som finns med i gui så hög upplösning som behövs för att kunna förstoras en aning, blir helt pixligt och jävligt (förrutom dessa söta ikoner som går att dra upp i 256 pixlar iochmed tiger)

så jag tror högupplösta skärmar med mycket per antal pixlar per kvadrattum i alla fall dröjer till apple fått till independent resulotion gui shitet..

12" datorerna får kanske widescreen 13" men tvekar att det kommer blir högupplöst som vaio skärmarna. men hoppas

Ursprungligen av P3t3r:

så jag tror högupplösta skärmar med mycket per antal pixlar per kvadrattum i alla fall dröjer till apple fått till independent resulotion gui shitet..

Bara att dom jobbar på det är ju ett tecken på att det är pågång. Det är också uppmuntrande när man läser om utvecklare som ser till att ta hänsyn till detta. T.ex. Dan Schimpf som gör MacJournal och som nyligen skrev:

One fix that 3.1 brings is a few tweaks for Resolution Independent UI. This is a feature in Tiger that is not exposed in any user UI. It's there for developers to update their applications for the future. With this you can scale any application that you launch on your system to an arbitrary amount. For example you can make any application run 2 times larger than normal, which might be handy on that 30-inch display that we all have. MacJournal 3.1 should operate just as well under these conditions.

Att det fortfarande är gömt för användaren med tillgängligt för utvecklare är ju perfekt. För när det väl kommer måste ju programmen stödja det också, inte bara OS:et. Jag ser verkligen fram emot den dagen man kan köra med 150-200 ppi på skärmen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-23 13:41
Ursprungligen av Adrian B:

Att det fortfarande är gömt för användaren med tillgängligt för utvecklare är ju perfekt. För när det väl kommer måste ju programmen stödja det också, inte bara OS:et. Jag ser verkligen fram emot den dagen man kan köra med 150-200 ppi på skärmen.

Och det är ju inte mer avancerat än att datorn själv som default räknar ut vad det är för dpi på skärmen. Fast sedan kanske en del föredrar större eller mindre än default, och då skall ju de kunna köra det så såklart. Smidigt hur som helst, själv gillar jag inte fönster som tar upp 1/3 av skärmen (typ webläsares överdel)/word/.. Medans personer som ser lite sämre säkert har nytta av det. (på tal om det fasiken vad jag ogillar mina nya glasögon, sämsta glasen).

Bevaka tråden