Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan router och switcher

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för skillnad mellan en router och en switcher? Försöker seriekoppla två Netgear routrar (i ordningen ADSL modem->router->trådlös router) för att utnyttja fler portar (4 på varje) men det är bara datorerna på första "vanliga" routern som hittas i nätverket. Däremot går det bra att surfa över den trådlösa routern. Behöver jag en switcher istället? Eller???
Komplicerat

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 22:05

En svitch förgrenar anslutningarna på samma ip-nummerserie.
En router förgrenar och översätter ett ip-nummer i gamla serien til len ny serie för de anslutna på andra sidan.
För att se nät genom en router får du antinge nportforwarda och greja (är inte hundra på at tdet hjälper) eller stänga av NAT-funktionen (vilket är det som skiljer switch från router i ditt fall skulle jag tro).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-20 09:59

Har du möjlighet att ställa in din trådlösa router att enbart fungera som en trådlös brygga så borde det fungera automagiskt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-20 10:04

Om du vill ha en riktigt bra och enkel förklaring om routrar och switchar så kolla på Ericssons kortfilm om IP: http://www.warriorsofthe.net/movie.html
Tokbra, bästa nybörjar introduktionen jag känner till.

Ursprungligen av hdahl100:

Vad är det för skillnad mellan en router och en switcher? Försöker seriekoppla två Netgear routrar (i ordningen ADSL modem->router->trådlös router) för att utnyttja fler portar (4 på varje) men det är bara datorerna på första "vanliga" routern som hittas i nätverket. Däremot går det bra att surfa över den trådlösa routern. Behöver jag en switcher istället? Eller???
Komplicerat

Skillnanden mellan en router och en switch är vilket lager i OSI-modellen de jobbar på. En router vidarebefodrar IP-paket medan en switch jobbar med Ethernet-paket.

Jag gissar att du har ett publikt IP från din ISP och vill NAT:a flera interna adresser?

Jag utgår från att ditt ADSL-modem ej är en router, och kan NAT:a. Då skulle jag koppla:

ADSL-modemens LAN-sidan till routerns WAN-port och sedan från en av routerns LAN-portar (jag antar att du har flera) inte till WAN-porten på trådlösa routern utan till LAN-porten. Du måste dock se till att stänga av DHCP-servern i trådlösa routern.

Om du vill ha det lätt så skippa routern och skaffa en switch istället. Koppla då istället ADSL-modemets LAN-port till WAN-porten på trådlösa routern. Sedan kopplar du nya switchen (eller hub) till en LAN-port på trådlösa routern. Sedan kan du koppla på datorer på switchen och LAN-portarna på trådlösa routern.

1
Bevaka tråden