Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faktiska skillnader 12/14 tums skärm?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-20 09:24

Behöver lite hjälp...
Lägger frågan här i plusforumet (fast nu får jag väl skäll.....) av anledningen till att jag vill ha svar som väger lite tyngre. Man får så många konstiga ogenomtänkta saker annars.

Så här är det. Sitter med en 12 tums skärm på min Ibook. Har rätt så taskig syn men den räcker bra till för att surfa, jobba med bilder och d.yl. MEN när jag ska försöka jobba i ordbehandlingsprogram (Word eller Mellel) så ser jag inte ett dyft.
Så nu är frågan:
Om jag byter ut min ängel mot en 14tummare istället kommer jag att märka någon markant skillnad??? Vore ju trevligt att se vad man skriver direkt på skärmen. Skulle minska kostnaden för bläck till skrivaren avsevärt..
Vissa gånger hjälper det ju inte med att byta upp sig ett steg på skärmen, det är därför jag frågar.
Någon som jobbat med både 12 och 14 och kan ge mig några bra svar???

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 09:40

En alternativ lösning när man ordbehandlar är ju att jobba med formatmallar.
Då kan man ju köra med stor teckenstorlek och kanske extra radstorlek (säg 14/18) under själva "formulerandet" (då blir ju dessutom satsberedden mindre vansinnig än vad den "alltid" är).
När man är klar med den biten så sätter man om till 11/13 (eller vad man nu vill ha) i formatmallarna och kollar på det layoutmässigt (och upptäcker att satsbredden är vansinnig ).

Kanske egentligen inte alls svaret på din fråga, men en möjlig lösning så problemet slipper uppstå

En tolvtummare ligger väl runt 105ppi och fjortontummaren på 91ppi.
Så teckenstorlek 12 på en 12.1:a är 2,9mm och på 14.1:an 3,3mm, så 14.1:an är ju 13% större.
Men skriver man med teckenstorlek 14 på 12.1:an så blir det 3.4mm, så simulera en 14.1:a genom att gå upp 15% i teckenstorlek

  • Medlem
  • 2005-05-20 09:51
Ursprungligen av Pär:

En alternativ lösning när man ordbehandlar är ju att jobba med formatmallar.
Då kan man ju köra med stor teckenstorlek och kanske extra radstorlek (säg 14/18) under själva "formulerandet" (då blir ju dessutom satsberedden mindre vansinnig än vad den "alltid" är).
När man är klar med den biten så sätter man om till 11/13 (eller vad man nu vill ha) i formatmallarna och kollar på det layoutmässigt (och upptäcker att satsbredden är vansinnig ).

Kanske egentligen inte alls svaret på din fråga, men en möjlig lösning så problemet slipper uppstå

En tolvtummare ligger väl runt 105ppi och fjortontummaren på 91ppi.
Så teckenstorlek 12 på en 12.1:a är 2,9mm och på 14.1:an 3,3mm, så 14.1:an är ju 13% större.
Men skriver man med teckenstorlek 14 på 12.1:an så blir det 3.4mm, så simulera en 14.1:a genom att gå upp 15% i teckenstorlek

Snabbt och enkelt svar som till och med jag förstod! )
Inte någon skillnad som är värd de extra pengarna alltså.. Då jobbar jag kvar med min 12" tills den inte vill vara med längre!
Visst går det att dra upp texten, men det blir lite irriterande när man aldrig får något bra helhetsintryck av hur texten kommer att se ut i färdigt format. Det är ju minst lika viktigt. (I alla fall när man jobbar med petiga professorer som ska gnälla på allt man gjort...)
Men det känns nog som att det är en bättre lösning om det nu inte var mer skillnad än så i storlek!

Tack, tack för hjälpen Pär!!

1
Bevaka tråden