Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iMac G5, rev 2, och Airport

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 10:20

Nu står den nyss anlända iMac:en bredvid min gamla iMac. Den gamla iMac:en (en Panther-maskine) är ansluten via Airport till en Netgear basstation och det fungerar som det alltid gjort, bra.

Den nya iMac G5, däremot, får ingen kontakt med basstationen. Airportsymbolen i Meny-raden är grå. AirPort-kortet sitter ju uppenbarligen i maskinen i och med att datorn hittar kortet, men kontakt med bassationen blir det inte. Jag har använt inställningsassistenten tll att föra över inställningar, program m.m. så inställningarna borde vara ok

Någon som har någon idé

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-05-14 10:27

antenn

Det är troligt att antennsladden inte är riktigt ansluten till kortet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 12:37

misstänkter oxå detta, men det är ju alltid skönt om det är något uppenbart man missat. Blir till att se om det finns något på Apples sidor för att se om det finns någon ytterligare beskrivning på hur man åtgärdar detta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-14 12:43

Du kan inte ha skyddat basstationen med mac adresser? I så fall få du lägga till mac adressen för den nya datorn.

Har du kunnat koppla dig med andra datorer, typ nån kompis laptop eller så?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 16:26

Jag har testat att anropa basstationen direkt, men kommer inte ens så långt att jag får möjlighet att skriva lösenord. I och med att AirPort symbolen i menyraden är helt grå tror jag mer på antennen, men nej jag har inte prövat att ansluta till annan dator. Skall dock testa detta också.

Testa att "Skapa nätverk" på din gamla iMac (i airport-symbolen i menyraden) och se om den poppar upp som val i den nya iMacens airport-meny. Om den gör det så har du nog ställt in basstationen på att vara "osynlig" och att du måste, som någon påpekar, lägga till den nya iMacen's MAC-adress för att koppla upp den.
Om den inte dyker upp så är det något knas på din nya iMac.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 19:26

testade att skapa nätverk och den gamla iMac:en dyker som ett val för nätverk.

När jag är inne på basstationen kan jag dock inte se den nya iMacens MAC-adress

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 08:48

AirPort symbolen i Menyraden har ju några staplar som visar signalstyrka. Signalstyrka hittas ju även under en kontrolpanel. Om jag inte får någon stapel där, är signalstyrka då obefintlig, eller bara dålig?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 09:01

har visst glömt inte skrivit att jag har en Netgear RP614 Cable/DSL Web Sfe router Gateway

Som jag förstått det har nya iMac G5 inte ett airport-kort utan det finns en modul på moderkortet. Nu kan ju antennen vara lös för det men jag tror mer det har med inställningarna i routern att göra.

Om du provar att stänga av alla säkerhetsfunktioner, framför allt att bara tillåtna mac-adresser får ansluta men även ev wep/wpa-kryptering osv, och sen kollar om inte basstationen hittar nya iMacen.

Det skulle då jag börja med.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 12:57

Det stämmer angående AirPort-kortet. Har chattat med Appe och fick det svaret.

När jag kontroller routern från en annan dator (trådlöst) så kan jag se G5.ans MAC-adress i routern, och jag se se nätverket "NETGEAR" i G5:an, men jag kan inte ansluta till det nätveret

Jag kan inte heller logga på routern för att administrera denna från routern på G5:an, vilket går utmärkt den andra datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 09:19

Uppgraderingen av Netgearrouters firmware gjorde susen! Nu fungerar det fint

1
Bevaka tråden