Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oscar Bjers i Göteborg på onsdag 18/5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-16 13:40

På onsdag kommer Göteborgs användarförening Got-a-Mac att få besök av Apples svenska VD, Oscar Bjers. Det kommer handla om samarbetet mellan Apple och de svenska användarföreningarna och ungefär en timme kommer att ägnas åt en frågestund där vem som helst får ställa frågor och framföra synpunkter rörande allt som hör till temat.

Andra timmen kommer MacForum att visa lite ur sitt sortiment under rubriken "Trådlös men inte rådlös", det vill säga allt från AirPort till Bluetooth och mobiltelefoni. Det kommer att ges tid för frågor och svar på hur allt detta fungerar (eller inte fungerar) med Macintosh.

Alla är välkomna, ingen förhandsanmälning behövs, ingen avgift tas ut. Däremot välkomnar vi förstås alltid nya medlemmar.

Tid: 18.15, onsdag 18 maj.
Plats: Hörsal HC1, Chalmers, Göteborg.
Kostar: Inget.

- Got-a-Macs hemsida <http://www.gotamac.org/>
- GaMs mötessida <http://gotamac.org/Den18eMaj2005>
- Karta till lokalen <http://gotamac.org/Karta%D6verChalmers>

Fan, då tränar jag... Jaja.

Låter intressant! Får hoppas att jag hinner komma, det borde gå!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-17 01:33

klart man ska dit, inte långt från V...

Ursprungligen av h0ax:

klart man ska dit, inte långt från V...

Vad menar du?

  • Medlem
  • 2005-05-19 16:03
Ursprungligen av Shamrock:

Vad menar du?

Han menar att det inte är långt från V-huset (Väg & vatten) till HC1-hörsalen som ligger vid E-huset.

Träffa Oscar Bjers i Göteborg imorgon

Nyhet:

Mac-användarföreningen Got-A-Mac har en träff i Göteborg imorgon onsdag den 18:e Maj där Apples VD Oscar Bjers är inbjuden. Under kvällen kommer det hållas en frågestund där Oscar får möjlighet att besvara frågor från besökarna.

Har du frågor till Apples svenska VD? Framför dem i nyhetstråden så finns möjligheten att Oscar får en chans att besvara era frågor imorgon!

Got-A-Mac är en Macintosh User Group (MUG) med bas i Göteborg och har cirka 250 medlemmar, varav flera är från andra delar av Sverige och världen. Mötet är Apples initiativ, som visat intresse av att samarbeta närmare med sveriges macföreningar. Den första timmen kommer Apples svenska VD Oscar Bjers svara på frågor– vem som helst får ställa frågor och föra fram synpunkter.

Temat för dagen är "Bättre trådlös än rådlös" och återförsäljaren MacForum finns på plats för att demonstrera diverse trådlösa produkter såsom mobiltelefoner, Bluetooth-enheter, AirPort-basstationer, routers, tangentbord och möss och hur de fungerar ihop med Macintosh.
– Alla kan ta sig en närmare titt och ställa frågor. Frågorna skall vi försöka fånga upp så att alla kan få del av svaren, säger Got-a-Mac:s styrelseordförande Lisbeth Zachs.

Senare under kvällen kommer Mac OS X 10.4 Tiger vara på tapeten för de som ännu inte uppgraderat och är nyfikna.

Internet finns i lokalen på Chalmers för de som tar med bärbara datorer.

Om det finns möjlighet kommer 99mac finnas på plats för ett kort bildreportage och även framföra 2-3 frågor till Oscar Bjers från 99macs medlemmar. Har du något du vill fråga Apples Svenska VD– framför dem i denna nyhetstråd!

Tid: 18.15 - 21.00
Plats: Hörsal HC1, Chalmers, Göteborg. Karta här.
Pris: Gratis– ingen anmälning krävs

http://www.got-a-mac.org

Jag kommer försöka bege mig bort dit imorgon om jag har möjlighet-- inte helt säkert. Dock finns det ju nät där, så det är möjligt att någon av de andra från Gotamac kan se era frågor på plats och leverera dem till Oscar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 21:09
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag kommer försöka bege mig bort dit imorgon om jag har möjlighet-- inte helt säkert. Dock finns det ju nät där, så det är möjligt att någon av de andra från Gotamac kan se era frågor på plats och leverera dem till Oscar.

Skulle vilja veta varför Apple Canter's i sverige har så _extremt_ låg prioritet när det gäller leveranser av t.ex. BTO maskiner?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-18 02:23

Ett par frågor till Oscar:

1)
I USA kan MUG:arna få lite Apples promotion grejer att dela ut till deltagarna vid evenemang man ordnat. Finns det möjlighet för liknande i Sverige?

2)
Varför är Svenska Apple så återhållsam med försälning av sina reklamartiklar?
Eller finns det inga?

/ Terhi
(MacSverige)

Sista chansen att ställa frågor nu!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 07:27

Hve vart det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-19 09:12

Berätta nu, NYFIKEN

Ja, var e "återkopplingen"? <––– buzz word

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 14:28

Jag var där

Det var uppskattat att Oscar var där. Men det är svårt att hitta frågor som passar att ställa till honom. Oscar har ingen spetskunskap om Apples programvaror, han får inte uttala sig om framtida satsningar.

Men för föreningen så var besöket upplyftande. Att känna Apples närvaro var viktigt, inte nödvändigtsvis självaste Oscar behövde dyka upp, bara det var någon från Apple.

Jag tror att föreningen vill ha en person som är duktig på Apples programvaror. Det hade jag tyckt var bra ifall jag varit en medlem i föreningen.

Marknadsföring var något som alla ville ställa frågor om. Men Oscar förklarade att man lägger mer kraft och resurser på ÅF snarare än TV och media. Det är helt enkelt för olönsamt att skjuta reklam i media, man når inte ut med Apples image eftersom produkterna måste upplevas. Man måste känna på iLife och konceptet Mac OS X ute hos ÅF.

/Jonas

Kul för oss Got-a-Macmedlemmar att höra, var att Oscar gärna besöker vår förening två ggr om året, vår och höst.

Så ni som missade att komma med frågor kan ju redan nu börja fundera på frågor inför hösten

Han sa något som jag tror kommer att bli nya given för återförsäljarna, försöksverksamhet börjar i två städer, bl.a Borås.
"Får ni virus i er nyinköpta Mac inom 3 månader, så får ni återlämna den och få pengarna tillbaka"
Något i den stilen blir slogan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-19 20:34
Ursprungligen av Pocahontas:

Han sa något som jag tror kommer att bli nya given för återförsäljarna, försöksverksamhet börjar i två städer, bl.a Borås.
"Får ni virus i er nyinköpta Mac inom 3 månader, så får ni återlämna den och få pengarna tillbaka"
Något i den stilen blir slogan

Här kan ni läsa om Kullanders "Trött på virus"-kampanj:
http://www.kullander.se/viruskampanj/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 20:50
Ursprungligen av JohanK:

Här kan ni läsa om Kullanders "Trött på virus"-kampanj:
http://www.kullander.se/viruskampanj/

Kaxig

När följer Dell och FijutsuSiemens efter i dom fotspåren

Ursprungligen av JohanK:

Här kan ni läsa om Kullanders "Trött på virus"-kampanj:
http://www.kullander.se/viruskampanj/

12 månader t.o.m inte illa, det vågar ingen PC-handlare lova

Ursprungligen av Panaga:

Marknadsföring var något som alla ville ställa frågor om. Men Oscar förklarade att man lägger mer kraft och resurser på ÅF snarare än TV och media. Det är helt enkelt för olönsamt att skjuta reklam i media, man når inte ut med Apples image eftersom produkterna måste upplevas. Man måste känna på iLife och konceptet Mac OS X ute hos ÅF.
/Jonas

Men hur får man fler att ta sig till återförsäljarna för att prova på? Jo genom marknadsföring och kampanjer som verkligen syns, kostar en del ja! Men rätt genomfört så får det ju önskad effekt.......

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-19 16:22
Ursprungligen av Simon Templar:

Men hur får man fler att ta sig till återförsäljarna för att prova på? Jo genom marknadsföring och kampanjer som verkligen syns, kostar en del ja! Men rätt genomfört så får det ju önskad effekt.......

Nej, man får fler att ta sig till återförsäljarna genom att erbjuda så bra produkter och service så att vi, de befintliga macanvändarna, rekommenderar apples produkter till våra nära och kära.

Ursprungligen av Peth:

Nej, man får fler att ta sig till återförsäljarna genom att erbjuda så bra produkter och service så att vi, de befintliga macanvändarna, rekommenderar apples produkter till våra nära och kära.

Det låter fint men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten. Dell FujitsuSiemens och Medion som alla ökat rekordmycket i Sverige senaste åren har en sak gemensamt de har kraftfullt marknadsfört sina datorer i tidningar som alla läser.
Apples mediestrategi är nästan obefintlig i Sverige de flesta svenskar har aldrig suttit vid en mac eller ens sett en annons som visat på macens förträfflighet vilket är lite lustigt med tanke på att den mesta reklamen görs på Macar....Men visst, macarna säljer redan hyfsat bra här, men varför nöja sig med hyfsat bra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-19 17:44
Ursprungligen av Simon Templar:

Det låter fint men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten. Dell FujitsuSiemens och Medion som alla ökat rekordmycket i Sverige senaste åren har en sak gemensamt de har kraftfullt marknadsfört sina datorer i tidningar som alla läser.
Apples mediestrategi är nästan obefintlig i Sverige de flesta svenskar har aldrig suttit vid en mac eller ens sett en annons som visat på macens förträfflighet vilket är lite lustigt med tanke på att den mesta reklamen görs på Macar....Men visst, macarna säljer redan hyfsat bra här, men varför nöja sig med hyfsat bra?

Det är precis så det funkar i verkligheten, Dell, FujitsuSiemens och medion skapar inga lojala kunder. Det är mycket lönsammare att ha lojala kunder än att behöva leta nya kunder. En ny kund kostar 5-10 gånger mer än en återkommande kund. Så att satsa på kunniga återförsäljare som ger en bra service och har möjlighet att skapa långsiktiga relationer med kunderna är i det långa loppet bättre spenderade pengar än vad tevereklam och tidningsannonser någonsin kan bli.

Vad litar du mest själv på, en god väns omdöme eller anonym massreklam när du ska köpa en ny pryl?

Litteraturtips:
Evert Gummesson, Relationsmarknadsföring; från 4p till 30 r.
Bo Edvardsson och Per Echeverri, Tjänstemarknadsföring.
Christian Grönroos, Service management and marketing.

Ursprungligen av Peth:

Det är precis så det funkar i verkligheten, Dell, FujitsuSiemens och medion skapar inga lojala kunder. Det är mycket lönsammare att ha lojala kunder än att behöva leta nya kunder. En ny kund kostar 5-10 gånger mer än en återkommande kund. Så att satsa på kunniga återförsäljare som ger en bra service och har möjlighet att skapa långsiktiga relationer med kunderna är i det långa loppet bättre spenderade pengar än vad tevereklam och tidningsannonser någonsin kan bli.

Vad litar du mest själv på, en god väns omdöme eller anonym massreklam när du ska köpa en ny pryl?

Vem säger att massreklam måste vara anonym?

Eftersom jag har jobbat rätt mycket med marknadsföring och reklam så har jag ganska god insikt i hur folks köpbeteende fungerar
Ett företag kan inte och ska inte passivt sitta och vänta på att kunderna ska komma och köpa ens produkter. Hur bra produkter man än har. Det som gäller är bra kontinuerliga marknadsföringskampanjer och erbjudanden som kunderna uppfattar som förmånliga.

Dell är otroligt bra på detta även om deras reklam kunde se bättre ut. Dell har också skaffat sig långsiktiga lojala kunder och även kunnat sälja massvis av datorer till storföretag efter att anställda först köpt Dell privat och gillat upplevelsen.

Jag säger inte att word of mouth inte är bra för det är det självklart. Långsiktiga relationer är också jättebra men tar tid att bygga upp och kostar rätt mycket pengar som kunde lagts på marknadsföring som lett till snabbare kundtillströmning.

Det är lite kul att du nämner vikten av en god väns omdöme och råd vid inköp eftersom detta i de flesta fall spelar mot Apple & mac, de flestas goda vänner har inte macar och känner inte till Apples produkter på grund av Apples ganska dåliga marknadsföring i Sverige.

Känner till ganska många som velat köpa macar men som blivit avrådda just p.g.a. deras goda vänners kanske i sig välvilliga men oupplysta råd.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-19 20:59
Ursprungligen av Simon Templar:

Vem säger att massreklam måste vara anonym?

Eftersom jag har jobbat rätt mycket med marknadsföring och reklam så har jag ganska god insikt i hur folks köpbeteende fungerar
Ett företag kan inte och ska inte passivt sitta och vänta på att kunderna ska komma och köpa ens produkter. Hur bra produkter man än har. Det som gäller är bra kontinuerliga marknadsföringskampanjer och erbjudanden som kunderna uppfattar som förmånliga.

Dell är otroligt bra på detta även om deras reklam kunde se bättre ut. Dell har också skaffat sig långsiktiga lojala kunder och även kunnat sälja massvis av datorer till storföretag efter att anställda först köpt Dell privat och gillat upplevelsen.

Jag säger inte att word of mouth inte är bra för det är det självklart. Långsiktiga relationer är också jättebra men tar tid att bygga upp och kostar rätt mycket pengar som kunde lagts på marknadsföring som lett till snabbare kundtillströmning.

Det är lite kul att du nämner vikten av en god väns omdöme och råd vid inköp eftersom detta i de flesta fall spelar mot Apple & mac, de flestas goda vänner har inte macar och känner inte till Apples produkter på grund av Apples ganska dåliga marknadsföring i Sverige.

Känner till ganska många som velat köpa macar men som blivit avrådda just p.g.a. deras goda vänners kanske i sig välvilliga men oupplysta råd.

Eftersom jag har jobbat rätt mycket med reklam och marknadsföring samt har en högskoleexamen i marknadsföring så vet jag att reklam är den lägsta formen av marknadsföring. På senare tid (från slutet av 80-talet) har ett antal avhandlingar och böcker publicerats som alla kommer till samma slutsats: word of mouth är den överlägset mest trovärdiga formen av marknadsföring medan vanlig reklam som sagt har lägst trovärdighet. Läs böckerna jag tipsade om, marknadsföring får en helt annan dimension efter det. Framförallt Gummessons bok är mycket bra. Grönroos bok finns på svenska men jag kommer inte ihåg vad den heter då.

Dock så är det svårt att få word of mouth att fungera då det krävs en hög kundupplevd kvalitet genom hela processen, något som apple inte har i dagsläget med sin dåliga service när något går fel samt sina vilseledande leveranslöften (lovar man något så håller man det annars blir kunden besviken och väljer att handla någon annan stans) dock så kan återförsäljarna ta hand om en stor del av detta problem då de kan ge kunden personlig service samt ge ärligare leveransbesked än vad herr Jobs gör från scenen i the Moscone center.

Apples satsning på återförsäljare är riktigt bra och troligtvis mycket effektivare än några 30-sekundersklipp i TV3. Och om vi nu inte kan få bägge, eftersom svenska Apple blir tilldelade en marknadsföringsbudget från Amerikanska apple, så tycker jag att valet är självklart då bara det ena alternativet ger mig som kund en bättre och närmare service och en trevligare köpupplevelse. Jag rekommenderar även folk och vänner att faktiskt gå till en återförsäljare och titta, känna och prova på produkterna; något som skulle vara omöjligt om inte apple satsade på sina återförsäljare.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 21:08
Ursprungligen av Peth:

Jag rekommenderar även folk och vänner att faktiskt gå till en återförsäljare och titta, känna och prova på produkterna; något som skulle vara omöjligt om inte apple satsade på sina återförsäljare.

Förklarar varför Dell bara finns att köpa på nätet

Ursprungligen av Pär:

Förklarar varför Dell bara finns att köpa på nätet

Trots att Dell inte finns att köpa i affärer eller ens har återförsäljare så är Dell det mest rekommenderade märket , undrar vad det beror på ?

P.S.
Själv rekommenderar jag givetvis inte Dell....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 22:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Trots att Dell inte finns att köpa i affärer eller ens har återförsäljare så är Dell det mest rekommenderade märket , undrar vad det beror på ?

Rekommenderat vart då? Har aldrig hört någon rekommendera Dell…
Sämre jävla plastgresh till peze har jag aldrig haft…

Dessutom handlar denhär tråden om en träff med got-a-mac på chalmers.
Är din högsta önskan här i livet att diskutera marknadsföring av Mac kontra peze på djupet så starta då en tråd om det istället för att kapa denna…

Ursprungligen av Pär:

Rekommenderat vart då? Har aldrig hört någon rekommendera Dell…
Sämre jävla plastgresh till peze har jag aldrig haft…

Om du inte har hört någon rekommendera Dell på allvar så undrar jag var du bor? I Stockholm räcker det att gå på lunch på i princip vilken restaurang som helst så hör man nästan alltid några sitta och diskutera vilken eller vilka datorer de ska köpa och Dell kommer alltid upp som positivt rekommenderad ofta hjäpt av sin ymniga marknadsföring.

Att din Dell som antagligen var inköpt för länge sedan var dålig kanske stämmer men det har ju hänt en hel del hos Dell deras kvalitet och kundomdöme ligger väl inte långt efter Apple vid det här laget och deras support är vida överlägsen Apples tyvärr....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 22:37
Ursprungligen av Simon Templar:

Om du inte har hört någon rekommendera Dell på allvar så undrar jag var du bor? I Stockholm räcker det att gå på lunch på i princip vilken restaurang som helst så hör man nästan alltid några sitta och diskutera vilken eller vilka datorer de ska köpa och Dell kommer alltid upp som positivt rekommenderad ofta hjäpt av sin ymniga marknadsföring.

Att din Dell som antagligen var inköpt för länge sedan var dålig kanske stämmer men det har ju hänt en hel del hos Dell deras kvalitet och kundomdöme ligger väl inte långt efter Apple vid det här laget och deras support är vida överlägsen Apples tyvärr....

Taskiga restauranger du hänger på… Fast det vet ju alla hurdana stockholmare är…
Dellhärket är inte ett år ännu och det enda som inte krånglat är musen, för den har jag inte använt…

Dessutom handlar denhär tråden om en träff med got-a-mac på chalmers.
Är din högsta önskan här i livet att diskutera marknadsföring av Mac kontra peze på djupet så starta då en tråd om det istället för att kapa denna…

Bevaka tråden