Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 12" laddar ur sig i viloläget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev väldigt irriterad igår när batteriet i min Powerbook G4 12" hade laddat ur sig själv under viloläget. Den hade fem ploppar kvällen innan när jag satte datorn i vila och stoppade den i resväskan. På flyget hem märker jag att det finns Wifi på planet och tänkte testa skriva lite ifrån 11.600 meters höjd ovanför Afghanistan.

Batteriet var slut :/

Tyvärr händer det ganska ofta att den laddar ur sig själv i viloläget. Dessutom är batteritiden cirka 2 timmar istället för utlovade 4-5 timmar.

Något förslag på lösning? Jag funderar på att köpa extrabatterier och stoppa i min datorväska, dyrt och tungt men kanske enda sättet att garantera drift. Har hittat en OEM-tillverkare av batterierna nere i Asien nu så priserna är inte så höga som om man köper ifrån Apple.

Är du säker på att maskinen gick i vila?
Ibland händer detta även mig när någon process ligger kvar och inte låter datorn gå i vila ordentligt.
Lika surt varje gång.

Hur gammal är datorn?
Om du barar får ut två timmars drift så ska du ju få ut ett nytt på garantin.
Ring AppleCare

Måste säga att jag fick samma problem med med 12:a 1Ghz, det började i februari i år. efter 10.3.8 uppdateringen. fick bara 1 -2 tim. Sedan sjänk det till 1 tim 30 min sen ner till 1 tim. Ingenting hjälpte, varken reset av PMU, ladda ur och upp och reset av NVRAM. Enligt Tiger hade den endast 112 laddningscykler.

Väntade tills Newertech släppte ett battri för PB12:an med ca 13% högre kapacitet. Fick det för ca 1 vecka sedan. Får max 3-4 tim. Varit i kontakt med dem. Nu ska den tillbaka Riktigt less e jag nu faktiskt. Men vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 12:27

Det låter konstigt. Jag har en PB 12" som är två år gammal och mitt batteri räcker i ungefär 2 timmar (fick ut 4 när det var nytt). Jag kan ha den i viloläge i några timmar, titta på en film på tåget och sedan ha den i viloläge till dagen efter utan att batteriet tar slut.
Vet inte hur länge jag kan ha den i viloläge utan att batteriet tar slut men jag vet att jag har haft den vilandes i väskan i över ett dygn utan att jag blev av med så många procent av batteritiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 12:38

Upplever samma sak. Men har noterat det först sedan jag skaffade tigern.
Lite har den alltid dragit i viloläge, men nu är det märkbart bara efter ett dygn.
SÅ vill man ju inte ha det.

Ursprungligen av Björnström:

Jag blev väldigt irriterad igår när batteriet i min Powerbook G4 12" hade laddat ur sig själv under viloläget. Den hade fem ploppar kvällen innan när jag satte datorn i vila och stoppade den i resväskan. På flyget hem märker jag att det finns Wifi på planet och tänkte testa skriva lite ifrån 11.600 meters höjd ovanför Afghanistan.

Batteriet var slut :/

Tyvärr händer det ganska ofta att den laddar ur sig själv i viloläget. Dessutom är batteritiden cirka 2 timmar istället för utlovade 4-5 timmar.

Något förslag på lösning? Jag funderar på att köpa extrabatterier och stoppa i min datorväska, dyrt och tungt men kanske enda sättet att garantera drift. Har hittat en OEM-tillverkare av batterierna nere i Asien nu så priserna är inte så höga som om man köper ifrån Apple.

Hur är dina strömspararinställningar vid batteridrift? Kan det ha varit så att du bara ställt in skärmvila? Annars låter det väldigt konstigt att batteriet skulle dra ur sig så fort i viloläge.

Det här låter väldigt konstigt. Se till att beskriva upplösningen på detta om ni kommer fram till något... Någon som har letat på andra siter om problemet finns annorstädes?

Ursprungligen av Björnström:

Jag blev väldigt irriterad igår när batteriet i min Powerbook G4 12" hade laddat ur sig själv under viloläget. Den hade fem ploppar kvällen innan när jag satte datorn i vila och stoppade den i resväskan. På flyget hem märker jag att det finns Wifi på planet och tänkte testa skriva lite ifrån 11.600 meters höjd ovanför Afghanistan.

Batteriet var slut :/

Tyvärr händer det ganska ofta att den laddar ur sig själv i viloläget. Dessutom är batteritiden cirka 2 timmar istället för utlovade 4-5 timmar.

Det är fel på batteriet. jag hade samma problem med min PB12 och fick ett nytt batteri på garantin.

1
Bevaka tråden