Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som skall ha mer minne till Ibooken!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla som funderar på att köpa minne till iBook!
Vill bara säga att jag hittade ett billigt 512MB minne som verkar fungera hur bra som helst.

512MB PC333 SO-DIMM DDR ORIG APACER (PC333 är samma som PC2700)

Sök på Kelkoo eller nåt liknande och ni hittar det för c:a 620kr! Satte i minnet häromdagen och mitt garageband blev så mycket bättre! Så istället för att köpa minne för över tusenlappen, spana in det här!
Ha en bra dag!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-29 15:08

Där ser man, synd att man köpte ett för tusenlappen för 4månader sedan

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 16:36

Hur är det med minnen? Skulle ett sådant passa i min Pismo?

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Hur är det med minnen? Skulle ett sådant passa i min Pismo?

Nope. Tyvärr, och lika lite i min. DDR-minnena har en helt annan kontakt i jämförelse.

Ja, minnespriserna har sjukigt kraftigt de senaste månaderna.
Nu kan man till och med få märkesminnen från kingston för 527kr

Bra sökmotor för billiga priser:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=512+so+dimm

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 21:40

Så exakt vad är det jag ska ha till min Pismo. Jag har aldrig orkat sätta mig in i det ordentligt, eftersom jag aldrig haft råd. Men om det finns så här billiga, så har jag kanske det.

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Så exakt vad är det jag ska ha till min Pismo. Jag har aldrig orkat sätta mig in i det ordentligt, eftersom jag aldrig haft råd. Men om det finns så här billiga, så har jag kanske det.

PC100/133, 144-pins SO-DIMM, som dessutom ska vara unbuffered. Max 10 ns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-04 01:05

Vad ska jag ha i min iBook G4 1,2 ghz? Funkar ovanstående Kingston-minne?

Ursprungligen av dunberg:

Vad ska jag ha i min iBook G4 1,2 ghz? Funkar ovanstående Kingston-minne?

Du ska ha PC2100 DDR266 200-pins SO-DIMM. Kingston-minnet borde funka.

Bra pris .. jag ska köpa en ibook snart och undrar hur många minnesplatser finns de? tänkte om man skulle köra 2st 512 direkt så man får 1.25gb ram , eller är de onödigt?

MVH Billy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-18 23:50
Ursprungligen av billyskate:

Bra pris .. jag ska köpa en ibook snart och undrar hur många minnesplatser finns de? tänkte om man skulle köra 2st 512 direkt så man får 1.25gb ram , eller är de onödigt?

MVH Billy

det är väl 256 inbyggt, så för att få max går det bara att köpa 1 gb sticka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-04 17:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du ska ha PC2100 DDR266 200-pins SO-DIMM. Kingston-minnet borde funka.

Hej!

Jag köpte http://www.itbutikken.dk/p/38266/1.htm istället för http://www.itbutikken.dk/p/14296/1.htm på säljarens inrådan. Jag förstår dock inte skillnaden. Någon som kan förklara. Jag får betala 800:- inklusive frakt vilket är dyrare än om jag hade köpt det sistnämnda minnet.

MVH

Johnnie

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-19 01:03
Ursprungligen av dunberg:

Hej!

Jag köpte http://www.itbutikken.dk/p/38266/1.htm istället för http://www.itbutikken.dk/p/14296/1.htm på säljarens inrådan. Jag förstår dock inte skillnaden. Någon som kan förklara. Jag får betala 800:- inklusive frakt vilket är dyrare än om jag hade köpt det sistnämnda minnet.

MVH

Johnnie

Jag ser inte någon skillnad förutom priset, och att på den dyrare varianten har de hoppat över en massa teknisk information om bla timings (vilka inte är så noga, men man kan tjäna några procent prestanda om de är bra). Bägge borde funka, jag ser ingen anledning till att någon av dem inte skulle göra det (om de inte av erfarenhet vet att den ena sorten ofta krånglar med just iBooks).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 09:52
Ursprungligen av TERdON:

Jag ser inte någon skillnad förutom priset, och att på den dyrare varianten har de hoppat över en massa teknisk information om bla timings (vilka inte är så noga, men man kan tjäna några procent prestanda om de är bra). Bägge borde funka, jag ser ingen anledning till att någon av dem inte skulle göra det (om de inte av erfarenhet vet att den ena sorten ofta krånglar med just iBooks).

Jag mailade säljaren och frågade om skillnaden. Jag fick ett svar på danska och .. eftersom det var på danska förstod jag ingenting. Jaja, nu sitter det dyrare minnet i datorn och det fungerar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 18:26

ibook G4 800 Mhz

Jag har en 12" ibook G4 800 Mhz, och tänkte komplettera minnet.

Är det någon som kan tipsa om ett bra, prisvärt minne (512 el 1024) som kommer funka med den? Är inte så inne i detaljerna som krävs, så tacksam för hjälp. Var inne på komplett.se, men då kunde de bara rekommendera detta: http://www.komplett.se/k/memselect.asp?cmd=getModelPartList&strMfr=Apple&strProdLine=iBook&strModel=iBook+%28G4+800MHz%29 (ett 256-minne). De skrev även att 640 MB är maxminne i min dator, stämmer det?

Vore tacksam för hjälp...

Ursprungligen av aronerup:

Jag har en 12" ibook G4 800 Mhz, och tänkte komplettera minnet.

... De skrev även att 640 MB är maxminne i min dator, stämmer det?

Kolla på Crucial. Där säger dom The maximum memory your Apple iBook (G4 800MHz) can support is 640MB.. Alltså en 512MB-sticka. Kingston skall funka. Det finns även fler trådar i det här ämnet (minne till iBook G4).

  • Medlem
  • 2005-06-02 08:31

1GB billigt till iBook

Jag slog till på en 1GB-minnesmodul(KVR400X64SC3A/1G) från specitek för 1140:-. Bra pris tycker jag. Hoppas att det inte blir några problem. Har en G4/1,2GHz

/zeyni

UPDATE

Installerade minnet igår, körde lite program och surfade. Funkar utan problem än så länge.
Kanon

Senast redigerat 2005-06-16 09:09

Nån som har några erfarenheter av Kingston 1024 från komplett?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-28 21:00

Jag hittade det här minnet till sjukt lågt pris, 209 kronor. Närmaste konkurrerande minne kostar ca 950 kr, så det verkar lite halvskumt.

Tror ni det fungerar i en iBook G3 700 mhz?

Ursprungligen av akesson:

Jag hittade det här minnet till sjukt lågt pris, 209 kronor. Närmaste konkurrerande minne kostar ca 950 kr, så det verkar lite halvskumt.

Tror ni det fungerar i en iBook G3 700 mhz?

Rent spontant tvivlar jag på att det funkar i _någon_ dator.
Får nog bli nyckelring direkt.

Ursprungligen av MacMichael:

512MB PC333 SO-DIMM DDR ORIG APACER (PC333 är samma som PC2700)

Jättepetitess men för att undvika missförstånd så ska jag rätta dig. PC2700 är samma som DDR333, inte PC333. PCXXXX står för teoritsk maxöverföring, alltså 2700MB/sek och DDR333 för 166MHz FSB * 2 (DDR alltså). Ta inte illa upp! Ville bara undvika missförstånd som sagt.

1
Bevaka tråden