Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre fläktljud på Imac G5 med 10.4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 23:59

Min fläkt på min Imac G5 "20" spinner på mer än normalt efter jag installerat Tiger. det har väl alltid varit ett problem med Imac G5 men så här illa har det inte varit innan.. kan vara dashboard eller spotlight som drar så mkt, de känns lite små beta båda 2.

(för övrigt så har jag CPU:n inst. på "automatic" och bara mail, safari, dashboard igång)

Hej, har samma problem på min imac G5 17¨. Har 1Gb minne och inget igång kör ändå fläkten för fullt.
När jag ändå klagar så kan jag inte få min G5 att stanna i viloläge. Sätter den i viloläge men när jag kommer tillbaka efter 20-30 minuter så är den igång. Låter jag den stå går den tillbaka i viloläge efter en stund för att återigen senare starta upp, är det en inställningsfråga? Har både Usb2 och Firewire enheter kopplade samt lan vi kabel.
/FS

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 17:42

Och jag med min hörsel som tyckte att det var högt nu Ingen Tiger om det ska vara på detta viset!

Min iMac G5 låter inte mer. Men killemall, det kan inte vara våren med stigande temperaturer som påverkar också klimatet vid ditt skrivbord?

Som kuriosa kan nämnas att Microsoft har med en spotlight liknande funktion i nästa version av Windows som kallas Longhorn och för en tid sedan när en Windows site publicerade ett test av en beta version så skrev de att de varit tvungna att stänga av genomsökningen av filer för att inte datorn skulle bli för slö.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 18:47
Ursprungligen av Hallberg:

Som kuriosa kan nämnas att Microsoft har med en spotlight liknande funktion i nästa version av Windows som kallas Longhorn och för en tid sedan när en Windows site publicerade ett test av en beta version så skrev de att de varit tvungna att stänga av genomsökningen av filer för att inte datorn skulle bli för slö.

jo,men då kommer ingen uppdatering hjälpa för tiger , om det nu är så att all kraft ska behövas för att indexera med min g5 och 1 GB minne. visst kan det ha blivit lite varmare, men temperaturen i min lgh har inte ändrats så mkt. det är ganska lika året runt förutom de varmaste sommardagarna

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 19:40

Detta är inte bra

Jag och mina betydelsefulla inlägg...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-02 20:00
Ursprungligen av killemall:

Min fläkt på min Imac G5 "20" spinner på mer än normalt efter jag installerat Tiger. det har väl alltid varit ett problem med Imac G5 men så här illa har det inte varit innan.. kan vara dashboard eller spotlight som drar så mkt, de känns lite små beta båda 2.

(för övrigt så har jag CPU:n inst. på "automatic" och bara mail, safari, dashboard igång)

Inga problem med min 20" iMac G5. Jag har inställt på "högsta". Är det någon process som äter cykler? Kvällstidningarnas hemsidor kan i och för sig köra safari i botten och något varva upp fläktarna, men där står bara skräp ändå...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 21:28

Inga problem med 17" mellan modellen. Jag sket iofs att uppdatera till 10.3.8 när jag läste om fläkt-problem. Men uppdatera till 10.3.9 innan tiger, kanske har något med det att göra... Tycker till och med att fläktarna låter mindre när den står på högsta än den gjorde förut och på reducerad blir den näst intill ljudlös

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 22:21

Tröskverk till fläktar! Jag har samma problem efter installation av Tiger. Inte hjälpte uppdateringen, 10.4.1, heller. 20"-modellen... Hjälper inte att sänka processorhastigheten heller!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-18 07:42

Min iMac G4 20" är istället märkbart tystare. Märkligt, men ytterst välkommet.

-- Patrik

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 08:59

Kör en sprillans ny iMac G5 2.0Mhz. Den låter knappt någonting, förutom när jag körde Apple Hardware Test på den. Då förstod jag vad folk menade när de säger att den kan låta som en moppe

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:11

Gör Apple nåt åt detta med fläktljud?
Kan man reklamera burken?
Det verkar ju annars som detta problem mörkas ganska mycket från Apples sida!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 16:06

Jag hittade en process som konstant åt upp 90-95 av processorns kapacitet vilket gjorde att fläktarna snurrade på högvarv för jämnan. Det var kopplat till programmet Virex som tydligen inte är kompatibelt med Tiger. Avinstallerade Virex och vips lugnade allt ner sig

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 17:52

Min iMac G5 låter inte mer efter uppgraderingen till Tiger. När ni precis installerat Tiger så indexerar ju Spotlight, det är inte det som ni märkt av? Kan nog ta uppåt en timme med en stor hårddisk...

1
Bevaka tråden