Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill lära mig MySQL - hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 10:07

Jag funderar lite kring att göra en mysql databas. men hur gör jag?
är det något program jag skall ladda ner, kan jag testa databasen lokalt, eller måste jag skapa ett mysqlkonto hos mitt webbhotel= kostar pengar (då jag inte vet om jag kan få det att fungera).
om jag skall ladda ner ett program, vart gör jag det?

Jag vore väldigt tacksam om någon vänlig själ ville ta några minuter och förklara detta för mig...
tack på förhand.

  • Medlem
  • 2005-05-18 10:18

Du kan ladda hem från www.mysql.com och köra lokalt, men pratar vi en webblösning behöver du också någon form av skript-språk som kan kommunicera med databasen. Exempelvis PHP, Perl, ASP etc. http://www.entropy.ch/ har "paket" anpassade för OS-X med PHP, MySQL etc.

Det finns även en del webbbaserade administrationslösningar för MySQL exempelvis phpMyAdmin.

Men såvida du inte har en dator med fast IP som är igång, så måste du köra på ett webbhotell ändå i slutändan. Är du fast besluten att få det att funka så kan du lika väl börja utveckla mot webbhotellet så slipper du hela installations/konfigureringsprocessen.

Paketeren som finns för MySQL på mysql.com behöver du inte göra mycket med efter installation.
Du behöver grundsäkra den, root lösenord men allt står förklarat där.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:16

vart är där?
hur går jag vidare nu då? vart gör jag databasen?? jag har aldrig använt mig av mysql, så jag fattar dessvrre inte riktigt nu...
tack för eran hjälp...

Du har en del att lära då. Det är inte busenkelt att hålla på med databaser.
Har du hållt på med någon typ av SQL databas innan?

För att komprimera det lite:
1) Installera MySQL
2) Säkra MySQL
3) Sätta igång PHP
4) Starta Apache
5) Installera phpMyAdmin

Du kan även administrera mysql via terminalen.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 11:45

okey, om man säger som så att detta är ett rejält höftskott, jag tänkte lära mig... (inte jämt så enkelt...)
finns det något bra ställe på svenska som man kan läsa om detta??

www.mysql.com eller sök på "mysql tutorial".
Att få det på svenska tror jag kommer bli svårt. All litteratur som jag läst finns på Engelska.
Paul DuBois bok MySQL är en bibel för de som vill hålla på med MySQL från absolut nybörjarare till avancerad användare.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 14:49

IDG har en artikelserie om MySQL.
Annars finns det som sagt bra information på mysql.com men tyvärr inte på svenska. Här är en länk till kapitlet om installation.

Lycka till!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-18 15:21
  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 21:24
Ursprungligen av Creops:

Är det någo som vill förklara hur programmet funkar, jag har försökt flera timmar nu, men fattar inte.
jag vill göra en databas med länkar till bilder samt sökbara nyckelord.

Hhälp!!

tack...

//Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 22:47

Oklart hur långt du hunnit och vad som strular för dig men en klassiker är ju att dela upp problemet.

1. Strukturera databasen genom att skapa en tabell med lämpliga attribut. Det är inte omöjligt att det t.ex. finns stöd för flerattributsvärden i mySQL (Alltså att du anger nyckelorden separat i en lista, avslutar med null istället för att skriva in det som ren text vilket snabbar upp framtida sökningar).

2. Testa dig fram genom att kolla lite hur sökningarna fungerar. Att få ut ett attribut från din databas via sql-sökningarna.

3. Översätt sökningarna till php eller vad du valt och se om du kan få ut det som text eller liknande från en websida.

4. Wrappa resultaten med diverse sluga taggar så att det blir vackert. (Man skulle ju kunna lägga in hela taggarna i databasen men det är ett mkt smutsigt sätt som jag inte rekommenderar).

5. Dunka in resten av datan i databasen efter du kontrollerat igen att du är helt nöjd med strukturen av den.

Jag läser nu att du kanske refererar till ett speciellt program och jag därmed skrivit inlägget i onödan då jag inte använt programmet men låter det stå kvar då du kanske får ut något vettigt från dravlet

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-23 23:59

MySQL är ju inte direkt lika "hands on" som ex FileMaker mfl. Det är en ganska hög inlärningströskel, om man jämför.
Ta en titt på närmaste (universitets-)bibliotek eller köp en bra bok i ämnet:
Kan rekommendera böckerna från Peachpit:
MySQL: http://www.peachpit.com/title/0321127315
PHP & MySQL: http://www.peachpit.com/title/0321186486
De är relativt lätta att ta till sig och "mac-vänliga" (alla exempel visas i mac-miljö!)

Men som sagt: MySQL är nog tyvärr ingenting man bara knallar rakt in i och utvecklar världens bästa databas rakt av.

Annars har du en bra start här. En installation för hela rubbet så slipper du tänka på småsaker och koncentrerar dig på kodningen:

http://www.apachefriends.org/en/xampp-macosx.html

1
Bevaka tråden