Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisken mot en större?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 19:38

Tjena! Jag har köpt en ibook G4 1.2 12'' i februari tror jag (vecka 8) och hade då inte pengar till en större hårddisk. Kan man åka till t.ex. kullander & kullander eller liknande som säljer appleprodukter och få den uttbytt mot en större? för att jag vill helst inte använda en extern hårddisk som drar el när jag inte har datorn inkopplad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 19:44

och vad skulle det då kunna kosta om jag vill ha en 60gb eller större?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 21:21

Det du nog får göra är att :

Köpa en själv och sätta dit den men då ryker ju garantin.
Eller ringa till lanmaster (sthlm) och fråga vad dom tar att byta en.
Eller alla autoriserade mac verkstäder kan göra det.
En ny 2,5" disk kostar inte så mycket....Mellan 600-2000 sen kostar jobbet säkert 1000 eller mer att utföra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-17 22:49

Garantin ryker nog inte om ingen ser något. Det ser inte ut som att det inte ligger några plomberingar i vägen i iBooken när man byter hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 22:51
Ursprungligen av isac.j:

Tjena! Jag har köpt en ibook G4 1.2 12'' i februari tror jag (vecka 8) och hade då inte pengar till en större hårddisk. Kan man åka till t.ex. kullander & kullander eller liknande som säljer appleprodukter och få den uttbytt mot en större? för att jag vill helst inte använda en extern hårddisk som drar el när jag inte har datorn inkopplad.

Jag köpte en iBook 1.2 12" i december, köpte en med 30GB liksom du. Senare köpte jag till en extern eftersom jag tyckte att det kändes säkrast så... jag använder den externa som backup och säkerhet ifall något skulle hända min iBook. Man behöver ju inte ha på den externa hela tiden. Dessutom vinner man ekonomiskt; för vad ska du göra med 30GB:aren efter att den tagits ut? Köpa chassi till? Mitt råd till dig är en extern p.g.a. backup och ekonomi. Men valet är ditt... det som passar dig bäst är ju avgörande.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-18 19:51

ja, det ligger något i det du säger...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-19 17:29

shit vad dyrt det är att få den bytt!! emailade lanmaster om vad de tar för att byta hårddidken mot en 60gb, hårddisken kostar 1430kr och jobbet att få den bytt kostar 990kr, och om man vill att de ska flytta data kostar det 990kr/tim det får bli en extern hårddisk säger jag bara...

Att byta disk i min PB 12" var inte så svårt som det låter och det kan knappast vara svårare i en Ibook. Tar max en timme att fixa. 100gb internt är rätt praktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-21 19:35

Jo, det är svårare i iBook... Köp en extern istället, det gjorde jag...

Det är rätt mycket skruvar att hålla reda på i en iBook, olika längder.
Mer jobb än en Powerbook.
990:- är väl inte mycket. Är du ovan, så tar jobbet säkert 2 timmar....
Proffsen gör det säkert på en halvtimma. Sen har du garanti på jobbet.

http://www.pbfixit.com/Guide/50.12.0.html

Ursprungligen av Pocahontas:

Det är rätt mycket skruvar att hålla reda på i en iBook, olika längder.
Mer jobb än en Powerbook.
990:- är väl inte mycket.

Jo 990:- plus moms och hårddisk är rätt mycket = runt 3.000:- och vid dataöverföring 4-5.000:-!

Man tar väl Backup hemma. Skulle aldrig riskera mina data på en verkstad.

Ursprungligen av Pocahontas:

Man tar väl Backup hemma. Skulle aldrig riskera mina data på en verkstad.

Backa up och att flytta data och program från den gamla till den nya hårddisken är inte riktigt samma sak. Lite tråkigt att behöva installera om det mesta som kräver det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-21 22:30

finns det ingen ''manual'' för att byta hårddisken på en G4 eller är det i stort sätt lika dant?
Ryker garantin? passar alla 2,5'' hårddiskar? nåtot bra tips på bra och billiga hårddiskar?
är det någonlunda enkelt att göra det?

Jag är böjd att hålla med. 990:- är inte alls mycket för det jobbet. Visst är det mycket pengar, men man får sätta det mot att sabba garantin, pilla, svära, mm. För nog såg det lite pilligare ut.

Komplett.se har bra priser om du betalar med kort. 1700:- nåt betalade jag för min 100gb fujitsu.

Sen är det väl bara att bränna eller ta backup själv? Installera OS + backup skulle jag inte vilja betala nån för att göra iaf.

Ursprungligen av Tobias Loré:

Sen är det väl bara att bränna eller ta backup själv?

Lite mer komplicerat är det eftersom vissa program inte kan föras över rakt av då krävs det specialenheter som "diskjockey" som kopierar av den gamla hårddisken exakt och gör den nya bootbar utan att man behöver installera om.

Tycker inte heller själv att det är värt 990:- i timmen dock.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-21 22:59

vad tycker ni att jag borde göra? köpa en intern hårdisk och sätta i, själv eller på annat sätt eller köpa en extern?

Ursprungligen av isac.j:

vad tycker ni att jag borde göra? köpa en intern hårdisk och sätta i, själv eller på annat sätt eller köpa en extern?

Köp en stor och snabb extern är enklast och billigast. Skruva inte upp en iBook om du inte är riktigt duktig på att skruva i elektronik. Powerbook är som sagt enklare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-22 10:16
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-22 10:22

vet någon var man kan hitta instruktioner för att byta hårddisken på en ibook g4 12''?

Ursprungligen av isac.j:

vet någon var man kan hitta instruktioner för att byta hårddisken på en ibook g4 12''?

Kollade du inte min länk härovan?
Här har du den igen
http://www.pbfixit.com/Guide/50.12.0.html
Är nog ingen större skillnad misstänker jag på arbetsmomenten

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-22 10:45

jojo, jag kollade på den innan, trodde att det var olika på g3 och g4, men finns det någon som har bytt sin hårddisk i en ibook?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 11:24
Ursprungligen av isac.j:

jojo, jag kollade på den innan, trodde att det var olika på g3 och g4, men finns det någon som har bytt sin hårddisk i en ibook?

Jag har bytt disk i min iBook G4/800, den gammla gav upp helt enkelt.
Jag följde denna guider som är på franska, även om man inte kan språket så var det relativt enkelt att lista ut vad som menades.
http://aberco.free.fr/ibook/demontage1.html
http://www.powerbook-fr.com/ibook/demontage/ibookg4/

Det blev en del skruvar...
http://www.got-a-mac.org/~samu/ibook/DSC_3413.JPG
http://www.got-a-mac.org/~samu/ibook/DSC_3414.JPG
http://www.got-a-mac.org/~samu/ibook/DSC_3415.JPG
http://www.got-a-mac.org/~samu/ibook/DSC_3416.JPG

I Apples Service Manual för iBook G4 nämns det att det skall finnas 2 längder på
de små skruvarna 2,5mm och 3mm, jag lyckades 'nysa' under monteringen så det blev lite kaos, men efter att ha mätt ut samtliga skruvar så snittade de på 2,6mm således spelade det ingen roll vad som skruvades i var

Nu fungerar den prima.
Disken jag bytte till var: 60.0Gb Hitachi Travelstar 7K60 7200rpm

Visst, man svor en del, men till slut fick en ordning på det.
Magneterna för att maskinen skall gå i vila, högtalarsladden och den lilla pluppen under tangetbordet som är för styrplattan var några grejer som man fick se upp med.

Hur som helst det var en 'kul' upplevelse och nästa gång går det säkert mycket bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 11:34

Jag bytte disk i min PB 12" med hjälp av pbfixits guider. Det svåraste är nästan att hålla reda på alla skruvar men det finns bra en bra guide till detta också. Hela bytet tog inte mer än en timme ungefär och var lättare än vad jag hade trott, men det är inget jag skulle rekommendera till någon som aldrig skruvat i datorer förut.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-22 13:26

det låter som om det ska gå rätt okej om man bara tar det lugnt, så det får nog bli ett byte, tack för alla tips!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-22 13:35
Ursprungligen av Samu:

Magneterna för att maskinen skall gå i vila, högtalarsladden och den lilla pluppen under tangetbordet som är för styrplattan var några grejer som man fick se upp med.

finns det något mer man borde se upp för? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31851&path=3340000,3350000,3390000,3410000 kan denna hårddisk vara något som fungerar i en ibook 12''? och hur snabb är orginal hårddisken 4200 varv eller 5400 varv/min? var sitter de magneterna för att gå i vila?

Senast redigerat 2005-05-22 14:27
Ursprungligen av jazzper:

Backa up och att flytta data och program från den gamla till den nya hårddisken är inte riktigt samma sak. Lite tråkigt att behöva installera om det mesta som kräver det.

Gör alltid backup av hela min hårddisk mot en extern hårddisk med hjälp av SuperDuper.
Skulle haveri uppstå på den interna och jag gjort ett byte är det bara att föra över allt från den externa igen med SuperDuper. Inget konstigt med det?

När de stal min G4 hade jag allt på en backup, köpte en ny G4 MDD och förde tillbaka alla data och allt löpte på i vanlig ordning.

Gammal tråd men är det nån som vet om det går att sätta i en 7200rpm i en 12" Ibook?

Tänkte mest på värmeutveckling och ljudvolym.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 14:08

Jag skulle också vilja veta vad min iBook 14" skulle tycka om att få en 120 gb 7200 rpm:are i sig.

Blir det till att ha 5 cm asbest i knät när man sitter med iBooken eller blir det bara lite varmare?:D

Senast redigerat 2006-03-08 15:27
Ursprungligen av Code Red:

Gammal tråd men är det nån som vet om det går att sätta i en 7200rpm i en 12" Ibook?

Tänkte mest på värmeutveckling och ljudvolym.

Det handlar om 0.6W i skillnad på en Seagate Momentus 5400 RPM och 7200 RPM, det borde inte vara några problem att stoppa i en 7.2k-modell alltså.

Bevaka tråden