Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabba är dagens powerbooks?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-17 18:29

Funderar på att köpa en powerbook. Är dock osäker på om en G4-processor är tillräckligt för mina behov. Hur snabba är dagens Powerbooks i jämförelse med en Dual 1Ghz G4 (ungefär)? En dual 1Ghz G4 är nämligen den undre smärtgränsen för vad jag behöver prestandamässigt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-17 19:01

Well, berätta gärna vad du vill åstadkomma också så finns det säkert folk som försökt göra just det på sin Powerbook. Jag skulle spontant säga att en 1,67GHz PB är jämförelsevis jämnbördig med en 2x1GHz vad gäller rå processorprestanda, dock finns det ju flera delar som bidrar till total prestanda. Hårddisken är nog inte lika snabb i en powerbook som i en stationär.

Kort sagt, berätta mer vad du skall göra med datorn så får du nyttigare svar.

Ursprungligen av zuluh:

Funderar på att köpa en powerbook. Är dock osäker på om en G4-processor är tillräckligt för mina behov. Hur snabba är dagens Powerbooks i jämförelse med en Dual 1Ghz G4 (ungefär)? En dual 1Ghz G4 är nämligen den undre smärtgränsen för vad jag behöver prestandamässigt.

Här har du en jämförelse mellan en 1.67Ghz Powerbook med extern Firewiredisk och en Powermac 2x1Ghz.
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=105888&doc2=71554

  • Medlem
  • 2005-05-17 20:35
Ursprungligen av jazzper:

Här har du en jämförelse mellan en 1.67Ghz Powerbook med extern Firewiredisk och en Powermac 2x1Ghz.
http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=105888&doc2=71554

Tack! Precis vad jag var ute efter. Kommer behöva köra Photoshop och Illustrator samtidigt och jobba med bilder typ 3000x3000 pixlar, men då är väl visserligen RAM-minnet viktigare än processorhastighet. Verkar i alla fall som en 1,67 Ghz Powerbook borde duga för mig. Fast det känns ju lite vanskligt att köpa nu när det börjar kännas som om Powerbook G5 är runt hörnet.

Ursprungligen av zuluh:

Fast det känns ju lite vanskligt att köpa nu när det börjar kännas som om Powerbook G5 är runt hörnet.

Tycker du? Jag skulle utan tvekan köpa en PB idag om jag behövde en. För att vänta på nåt som kan komma inom allt från 1 månad till över ett år känns ju inte intressant. Väntar du ett tag till men inget händer kommer du ju känna att den är ännu mer runt hörnet och ett tag efter det ännu ännu mer runt hörnet osv. Nej köp nu bara. Skit i alla vaga rykten som egentligen bara är folks önsketänkande.

  • Medlem
  • 2005-05-18 00:10
Ursprungligen av Rickard A:

Tycker du? Jag skulle utan tvekan köpa en PB idag om jag behövde en. För att vänta på nåt som kan komma inom allt från 1 månad till över ett år känns ju inte intressant. Väntar du ett tag till men inget händer kommer du ju känna att den är ännu mer runt hörnet och ett tag efter det ännu ännu mer runt hörnet osv. Nej köp nu bara. Skit i alla vaga rykten som egentligen bara är folks önsketänkande.

Jo. Du har en poäng. Dessutom så finns det en fördel med att köpa en "utgående" arkitektur -- alla barnsjukdomar är borta för länge sen, och plattformen har under åren förfinats maximalt.

Jag har nyligen köpt en PB(12", 1,5GHz) men innan dess gjorde jag en ordentlig genomgång av flera stora forum; jag hade inte köpt en ny IB idag då det är mycket som tyder på att en speedbump+grafikkort är på gång men PB:n är ju ganska nyuppdaterad. Det skulle förvåna mig mycket om de lyckas pressa G4:an mer för bärbara än vad de redan gjort, värmeutvecklingen (=fläkten) är på gränsen. Min gissning: G5:a vid årsskiftet.

1
Bevaka tråden