Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 12" vs Powerbook 12" (En jämförelse för er köpsugna)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 22:04

Kanske ett av de vanligaste diskussionsämnena här. Folk som vill ha råd i fråga om valet mellan en iBook 12" och en PowerBook 12". Jag har även många vänner som börjat bli sugna på en Mac (en härlig indikation, hoppas det håller i sig!) och rådfrågar mig titt som tätt angående samma sak. Har både en iBook 12" och en PowerBook 12" i detta hushåll som jag båda använt flitigt så jag tänkte försöka mig på en liten jämförelse. Allt för att underlätta för alla ambivalenta spekulanter!

OBS! Jag hoppas att denna jämförelse kommer vara till stor hjälp, men jag garanterar absolut inte att den på något sätt är fulländad. Kommentarer och rättelser välkomnas å det varmaste!

Jag inleder med en tabell på de uppenbara tekniska skillnader som finns mellan dessa datorer. En sjukt ful tabell, men den gör förhoppningsvis sitt jobb!

Anmärkningsvärt här är väl mest Core Image stödet, Blåtanden och de extra ut/in-gångar PowerBooken har. De processor- och minnesrelaterade skillnaderna upplever inte jag vid användning av de båda datorerna som särskilt avgörande. Men viss skillnad finns säkerligen, i synnerhet om man ska syssla med tyngre applikationer som audio- och videoredigering.

Observera: Vill man ha en iBook med 512MB RAM, 60GB HDD och Bluetooth (vilket är så nära en PowerBook som möjligt i konfiguration) kostar den på Applestore: 11 205:- . Skillnaden mellan de båda modellerna är då drygt 3200:-.

Vidare lite för- och nackdelar jag reagerat på hos de båda modellerna.

iBook 12"

Fördelar:

+Billig (Mycket dator för pengarna).

+Rätt så snygg.

+Längre batteritid.

+Locket kärvar inte på samma sätt som PB (däremot känns det snarare nästan instabilt p.g.a. kvalitén).

Nackdelar:

-Kvalitét (Plastig).

-AC Input på ”fel” sida (ensam kontakt på en sida, mest en estetiskt brist kanske men det kan även bli en hel del sladdar pga detta).

-Behöver extra minne utöver standardkonfigurationen för att fungera tillfredsställande.

-Större, och framförallt tjockare. Jobbigt tydligt när en PB finns jämte.

PowerBook 12"

Fördelar:

+Snygg!

+Kvalitét (Känns gedigen och välbyggd, helt annan klass än iBook).

+Liten (Denna skillnad är faktiskt större än man tror när man har de båda Booksen bredvid varandra. I synnerhet tjocklecken).

+Alla I/O samlad på samma sida.

Nackdelar:

-Dyr! (Man kan lätt argumentera för att prestandan inte är värd de extra tusenlapparna utöver iBooken).

-Locket kärvar lite i fästet efter en tid och avger oroväckande ljud (vanligt problem som jag personligen har sett på alla PowerBooks jag känt på som är äldre än 6 månader, inklusive de större modellerna.

-Känns i regel varmare vid operation än iBook. Kanske beror på materialet (aluminium).

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det till slut handlar om kvalitén. Det är faktiskt en enorm skillnad! iBooken knakar och knirkar när man klämmer på den, med PowerBooken känns helt solid, som en BMW eller en Mercedes. Ni förstår nog vad jag menar...

Men iBooken är ändå en bra kompromiss, särskilt om man inte behöver de extrafinesser som kommer med PowerBooken. Då bli priset också avsevärt lägre och klart värt det.

För min del är det emellertid avgjort till PowerBookens fördel. Trots många brister, till och med saker som är sämre än på iBooken (ie batteritiden) så är känslan så vitt åtskild att den faktiskt är att föredra. Det är som jag nämnde enkelt att argumentera för att den inte är värd de extra tusenlapparna, men jag förstår ändå Apples prissättning: vill man ha exklusivitet så kostar det!

Jag hoppas att det hjälpte! Kommentarer, rättelser och påpekningar välkomnas som sagt å det varmaste!

Tack för mig!

/C

Senast redigerat 2005-05-17 00:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 22:57

Mycket bra jämförelse! Kommer säkerligen väl till pass till folk i valet och kvalet.

Men att Powerbook:en (och iBook:en) har alla I/O-portarna på en sida är väl en jättestor fördel, i alla fall om man är högerhänt? På 15" och 17"-Powerbook:arna är sladdarna hela tiden i vägen om man sitter med mus, nätverk och nån firewiregrej inkopplad och använder det inbyggda tangentbordet. För mig var det ett starkt skäl att inte välja 15" eller 17".

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 00:38
Ursprungligen av C-mon:

Mycket bra jämförelse! Kommer säkerligen väl till pass till folk i valet och kvalet.

Men att Powerbook:en (och iBook:en) har alla I/O-portarna på en sida är väl en jättestor fördel, i alla fall om man är högerhänt? På 15" och 17"-Powerbook:arna är sladdarna hela tiden i vägen om man sitter med mus, nätverk och nån firewiregrej inkopplad och använder det inbyggda tangentbordet. För mig var det ett starkt skäl att inte välja 15" eller 17".

Självklart! Det var tryckfelsnisse som spelade mig ett spratt ;D. Åtgärdat nu.

Detta står även som nackdel på iBooken, som har A/C outlet solo på höger sida. Gäller som sagt främst de som använder högerhand till musen, blir ofantligt mycket skönare med alla sladdar samlade på en sida.

Bra jämförelse! Sitter med iBook 12" 1,2 GHz som jag skall klämma i lite mer minne i (1 GB imorgon!?). Efter att blivit tvungen att använda PowerPoint blev det ohållbart med 256 MB - snacka om program att äta minne... Annars är iBooken riktigt trevlig även om den lider av att dagligen få bli jämförd med min jobb-G5a.

Ursprungligen av c-boy:

Gäller som sagt främst de som använder högerhand till musen, blir ofantligt mycket skönare med alla sladdar samlade på en sida.

Precis! I synnerhet Apples mus har ovanan att inte bli "klickbar" när musen hamnar upp mot (ovanpå) strämsladden. Och dit kommer den alltid förr eller senare.. Man får se till att strämsladden går i en båge bakåt så att den är ur vägen (eller så får jag väl skaffa en musmatta när jag sitter med datorn hemma).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 08:02

Bra jobbat! Denna kommer upskattas mycket har jag en känsla av.

Man kan få 100 GB HD på PB.

Bra test. Jag har precis beställt en 12'' PowerBook efter långt övervägande. Jag har också fått känslan att PB:n känns mer solid och har ett skönare tangentbord i IB:n. Men visst kan man ifrågasätta det ganska saftiga priset på PB:n men jag ansåg ändå att det var värt. Man läser ju om användare här på forumet som sitter med ganska gamla bärbara datorer som verkar häng med fortfarande så jag hoppas på en lång relation med min

Kan inte Apple skicka den idag... längtar

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 10:08

snyggt jobbat, jämförelsen får mig nästan att ångra att det blev en ibook...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-17 10:25

Bra jämförelse. Men jag hoppas på att den snart ska bli inaktuell, dvs att vi får se en ordentlig uppdatering av ibooken...!
Själv är jag i det läget att förnuftet säger ibook men hjärtat skriker efter en PB. Jag har huvudsakligen tänkt använda min blivande älskling till medeltung audio- och bildbehandling, vilket jag har fått intrycket att en ibook med ordentligt med RAM ska kunna fixa(?). Om då inte PB vore så förtvivlat snygg! Det känns lite som att välja mellan en Volvo och en Audi, Volvon (ibook) är hyfsat snygg och fungerar minst lika bra men saknar lyxkänslan hos en Audi (PB).

c-boy: Hur står sig skärmarna mot varandra. Är powerbookens bättre ljus, färg, betraktingsvinkel etc?
Eller är det samma skärm?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 13:47

ill_chrill: Ändrat, + lite annat småputs på den oerhört vackra tabellen också...

Kårre: Hoppas också att det jämnar ut sig mer som det var vid förra generationens iBook. Där var ju skillnaden i pris större också, så då stod faktiskt iBooken på plussidan. Troligt är väl 1.33 MHz, större HDD och kanske 512 i RAM. Möjligen stöd för Core Image, men jag tror nog inte Apple lär ju sätta i en DVI-port om jag känner dom rätt. Antagligen pga denna utjämning uppdateringen dröjer, skulle faktiskt inte förvåna mig om Apple helt skippar den uppdatering för iBooken som borde komma nu enligt produktcykeln för att skillnaden mellan de båda datorerna ska bli större.

Fredrik Sigbjörn: Ett omdiskuterat problem har jag märkt. Enligt mina ögon är det INGEN som helst skillnad på de båda skärmarna. Däremot är WS-skärmarna på de större PowerBook modellerna bättre enligt vad jag har hört.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 16:33

iBook är fin, men när man vill ha den med lite mer godis blir inte prisskillnaden så stor, som ursprungsinlägget mycket riktigt visade. För mig är ljudingång, lite extra CPU (skadar inte) samt DVI-utgång - och designen, med allt vad det innebär av look & känsla & nöjd-med-köp-parametern - värt det lite högre priset.

Det är också glädjande att den minsta Powerbook 12" numera faktiskt är en helt komplett bra laptop, man behöver inte som första åtgärd tänka på mer minne osv. Jag tror det gör att leveranstiden på en PB också blir kortare än för den "hyfsat" motsvarande fabriksuppgraderade iBooken.

Men visst, bägge är riktigt bra Mac-köp. Jag har valt en PB12", minsta, och kommer nog på sikt köra den som min enda dator.

Så enorm stor skillnad på storlek tycker inte jag det är. 0.42cm tjockare, 0.8cm bredare, 1.2cm djupare. Visst är det skillnad men inte så våldsamt mycket. Sen tycker jag inte iBookens kvalité känns dålig. Tvärtom.

  • Medlem
  • 2005-05-30 09:05

Bra initiativ och jämförelse! Tackar!
Skulle nog byta till en PB om det inte vore så att de är så enormt fula!
Jag gillar ju den vita Ibooken, den sticker ut och ser inte ut som vilken PC som helst.
Men resten vinner ju faktiskt PB...

1
Bevaka tråden