Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för Mini

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 23:12

Vad tror ni om Minis utveckling? Kommer den att bli en parentes i historien, rätt just nu men inte så mycket mer. Som jag ser det har den ju vissa begränsningar för att utvecklas. Processorn är ju en.
Om den uppgraderas, vad skulle den kunna ge?

Per S

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 23:15

Den är väl toppen, att något så litet kan gå så rappt, men visst vore det käckt med bättre grafikkort och en snabbare minnesbuss…
Men det kommer väl så småningom, och så bråttom är det ju inte…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 11:02
Ursprungligen av Per S:

Vad tror ni om Minis utveckling? Kommer den att bli en parentes i historien, rätt just nu men inte så mycket mer. Som jag ser det har den ju vissa begränsningar för att utvecklas. Processorn är ju en.
Om den uppgraderas, vad skulle den kunna ge?

Per S

Jag tycker den är helt rätt, även för framtiden.

För 90% av konsumenterna har den tillräckligt med prestanda för att surfa, maila, ordbehandla, koppla till digitalkameran och lyssna på MP3 / iTunes. Möjligtvis saknas spelen, men man kan väl köpa en Playstation till barnen?

Priset är OK men borde enligt min mening kunna gå ner en aning. Jag tycker att uppdraget för denna tingest är att döda alla stora feta PC-burkar som står på golvet och väsnas hemma hos Svensson. Det är bara datanördar och extrem-prestanda-slukare som behöver dessa.

Med tanke på priset skall inte en Mini uppgraderas. Den är "färdig". Du har råd att köpa en ny om tre år. (Fast de borde haft 512 MB i från början.)

Vad menar du att den har för begränsningar? Som mina föräldrar skulle uppleva? Som jag ser den är den överlägsen vilken stor bullrig ful PC som helst. Jag tror att PC-sidan kommer att kopiera denna snart. Det närmaste som finns är väl mini-ITX (vart tog nano-ITX vägen) som visserligen är tyst men som är större och är mera en byggsats.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 18:37

volym

Utvecklingen beror ju helt på hur försäljningen går, vilket jag är övertygad om att det kommer komma siffror från WWC, kanske från Jobs himself.

Jag är faktiskt otroligt nöjd och imponerad över prestandan. Det enda som kittlar tillbaka till Pc'n är lite frag i Counterstrike etc. (Americas Army går ju faktiskt och köra - vilket gjorde mig lite gladare; och XBox/PS verkar ju kunna ge lite nice prestanda så jag är lugn).

Det tråkiga är ju (på sätt o vis) om minin snor marknadsandelar från PowerMac och Powerbook. Vi får verkligen hoppas att detta inte skett - då lär det nog inte bli någon vidare utveckling att tala om.

Personligen så skulle jag nog vilja se något mellan en Mini och en Powermac. Runt 8000 Kr. Det är i den prisklassen jag brukar bygga PC. Alltid med det senaste. En mini som vore lite mer uppgraderingsbar vore nice också. Jag förstår helt apple med att man satsat på storleken, säkert inte ett helt felaktigt drag (uppmärksamhet). Men jag skulle köpt en likt förbannat om den såg ut som en Barnone. Då skulle man iaf. kunnat fått en ledig AGP plats. Grafiken och digitalt ljud är det som gör att den inte får toppbetyg för mig.

En minnesplats till och ett riktigt grafikkort skulle göra enormt mycke.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-17 20:48

Macminin är en underbar liten maskin, men som sagt en MacMedium med AGP-port och 2 minnesslottar samt plats för ytterligare en hdd vore lysande

Vi vill se MacBarebone!

Sen borde ju biosarna för Ati/Nvidias grafikkort släppas fritt så att jag kan flasha mitt x800xl och trycka in i en Mac...e ju ett jävla trams och behöva köpa grafikkort via Apple när man hittar samma skit i vilken datorbutik som helst fast med "PC-bios" för X antal kronor mindre

Apple är fan inte bättre än Microsoft i många avseenden

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 01:12

Litenheten är förförisk, nästan lite söt. Men det har ju sitt pris. Dels direkt att det faktisk är dyrare att bygga smått men också i form av begränsningar.
Mina egna tankar/önskningar är en nästan lika diskret och liten modell som skulle kunna platsa i vardagsrummet och fungera som det verkliga digitala navet. Att ersätta video, DVD, stereo, diaprojektor mm. Det jag främst saknar på mini är plats för en 3,5"hårddisk och två minnesplatser.

Får hoppas att en MIDI med stor hårddisk, inbyggd digitaltv, fmradio och fjärr får se dagens ljus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-19 07:34

Får vår del så är minin en lysande produkt. Vi har köpt in 5 stycken på det företag som jag jobbar som systemansvarig för. På så sätt kan vår personal låna hem en dator och jobba hemmifrån utan allt för stora insatser ifrån vår sida. Jag tror minin kompleterar de andra produkterna som Apple har. Den ersätter inget hos oss utan fungerar som extra maskiner vi annars hade avstått ifrån.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-05-26 17:56
Ursprungligen av ex-con:

Sen borde ju biosarna för Ati/Nvidias grafikkort släppas fritt så att jag kan flasha mitt x800xl och trycka in i en Mac...e ju ett jävla trams och behöva köpa grafikkort via Apple när man hittar samma skit i vilken datorbutik som helst fast med "PC-bios" för X antal kronor mindre

Apple är fan inte bättre än Microsoft i många avseenden

Detta kan man väl ändå inte skylla på Apple, då det inte är deras kretsar, utan faktiskt ATi och nVidia?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-19 12:56

Jag hoppas Apple inte uppdaterar datorn alltför mycket (förutom kanske erbjuder 512 MB RAM som standard osv.), ser hellre att Apple försöker få ner priset.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 13:27

Storleken är ju kalas och att den är så tyst, man får hoppas att framtida uppgraderingar inte påverkar ljudbilden. Jag trodde från början att minin skulle bli en ingångsdator för pcfolk men nu börjar jag misstänka att minin lockar pcfolket men när det kommer till köp så väljer man en kraftfullare maskin, jag gjorde det åtminstonde. Ville ha en mini men sen när jag kollade lite närmare så ville jag ha en lite kraftfullare maskin så det blev en iMac på 2.0Ghz och med 20 tumsskärmen (skitsnygg). Nu vill jag ha en mini som multimediamaskin till tv'n. Det är där jag tror att minins framtid ligger, som andra dator för att till tv'n

/björn

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-19 19:01

jag är mycket nöjd med min mac mini. har inte prövat video-redigering, men annars fungerar den högst tillfredsställande. (men en firewire port till, och/eller en snabbare hårddisk, skulle inte vara helt fel).

dock börjar jag undra om jag är den enda som (fortfarande?) har problem med video-flimmer när man använder DVI porten? fixar Apple detta till nästa mac mini revision får min Apple-loyalitet ett hårt slag.

snälla Apple, fixa DVI problemen...

Jag hade gärna ett en Mac Mini-uppgradering till hösten, samma box (mått etc) som nu men med en G4 1.5 och en G4 1.67 som alt. och sedan ett R9600 med 64MB hade varit rimligt tycker jag som uppgradering.

Folk säger här att de vill ha _allt_ i sin Mac Mini. Tycker det låter lite orealistiskt. Jag menar, Mac Minin har ju sina vassaste punkter på dess storlek och pris. Inte prestanda eller massor av funktioner. Då köper man en Powermac eller iMac.

Jag har kommit på den ultimata användningsområdet för mac mini. Nedladdningsdator. Har den igång på nätterna och gömmer den på dagarna ifall att det skulle gå så långt att det blir husransakan för dem som laddar ner film och musik. Eftersom internetoperatörens upgifter inte är tillräckliga bevis och innehav av nedladdat material är lagligt så behövs loggarna från programvaran. Om datorn är borta på dan så..... home free. TAck apple!

hehe
:rolleyes:

...

Kryptering av HD/filsystem är lösningen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-26 17:16

Jag ser nog minin som den sista modellen av Macintosh G4. Ungefär som Classic var den sista modellen av de kompakta ur-Macarna eller PM G3 B/W som var den sista varianten på PM G3.
Även om lådan levde vidare som PM G4 i andra färger och med annat innehåll.

På sikt kommer väl alla G4:or att försvinna ur sortimentet och ersättas av G5:or. Men först när man har lyckats konstruera en strömsnål variant på G5:an, så kommer vi att få bärbara Macar med G5-processorer och en ersättare till minin. Troligtvis blir det i en något större låda/chassi. Kanske med ungefär samma utseende som den nuvarande modellen, men med något större yttermått.

iPod:en och övriga Macar har ju också genomgått en utveckling, så varför inte även Minin?

1
Bevaka tråden